Nekromanti Trudvang - Strid

Lillharti

Veteran
Joined
3 Sep 2019
Messages
4
Hej på er!

Jag är spelledare för två sällskap (nära vänner båda grupperna), vi spelar Trudvang - detta med anledning av att jag är ny i rollspelsvärlden och Trudvang har precis den miljö och mystik som jag önskar av ett rollspel. Vi har haft skitkul och samtliga har nu fått ett lavinartat intresse för rollspel och vi kommer definitivt att fortsätta våra spelkvällar. Dock tycker jag det är svårt att få ett riktigt grepp om vissa delar.

Det jag har funderingar kring är hur strid egentligen skall spelas. En pedagogisk punktlista hade varit kanon att se i kampanjguiden men tyvärr finns ingen sådan. I nuläget spelar vi strid på följande sätt:
  • Initiativslag med modifikationer för att avgöra ordning.
  • Sedan gör stridens deltagare samtliga stridshandlingar/vapenhandlingar under sin tur.
  • Ny stridsrunda.
Detta är ett sätt som fungerar men det känns varken optimalt eller så som det är tänkt att spelas. Något som får min hjärna att klyvas i 3 delar är att det inte tycks finnas någon kostnad (i stridspoäng) för handlingarna "attackera" och "parera"..

Om någon kunde göra ett försök och göra strid tydligt för mig skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Tack på förhand, och hoppas ni har överseende med mina nybörjarkunskaper.

/Lillharti
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag tror att det är väldigt få här som spelar Trudvang. Ett tips är därför att du kontaktar Spelsnackarna. Mejladress brukar nämnas i podden. Finns även på Facebook. Dom verkar ha bra koll på Riotminds grejer och kan förhoppningsvis hjälpa till att räta ut dina frågetecken.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det var år och dagar sedan jag spelade Trudvang och det finns ju en bunt olika versioner nu.

Men som jag minns det får man själv avgöra kostnaden i stridspoäng, eftersom det blir det värdet som man ska rulla under för att lyckas med handlingen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Radikalt förslag. Behåll världen och bakgrunden och fluffet men byta reglerna till ett bra system? Trudvang är generiskt nog i vad folk kan göra att typ vilket fantasy spel som helst kan fungera.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
God45;n332470 said:
Radikalt förslag. Behåll världen och bakgrunden och fluffet men byta reglerna till ett bra system? Trudvang är generiskt nog i vad folk kan göra att typ vilket fantasy spel som helst kan fungera.
Är man ny på rollspel är det dock svårt att avgöra vad ett bättre system skulle kunna vara för just ens egen grupp. :) Och ska man hacka alla möjliga system med sina inneboende implicita settingsanningar för att hitta rätt – då sitter man mest och hackar och speltestar, snarare än rollspelar.

Men i grunden håller jag helt med dig!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
God45;n332470 said:
Radikalt förslag. Behåll världen och bakgrunden och fluffet men byta reglerna till ett bra system? Trudvang är generiskt nog i vad folk kan göra att typ vilket fantasy spel som helst kan fungera.
Precis så som jag löst det som SL. Min åsikt är att Trudvang som världsbygge är enormt bra och välgjort men att alla olika utgåvors regler helt enkelt endast varierar i vilken grad av sämst de är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Minimoni;n332473 said:
Precis så som jag löst det som SL. Min åsikt är att Trudvang som världsbygge är enormt bra och välgjort men att alla olika utgåvors regler helt enkelt endast varierar i vilken grad av sämst de är.
Bra sammanfattat! :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Vill du köra Trudvang men byta ut regelsystemet så tror jag att Hjältarnas Tid borde vara som klippt och skuret.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag var också frestad att föreslå ett byte av regelsystem. Har inte spelat Trudvang men läst några recensioner och förstått att reglerna är meckiga, särskilt när det kommer till strid. Personligen skulle jag därför föredra ett enklare system så att striderna får ett fint flyt, och det finns många bra regelsystem att välja bland, men det känns som en annan diskussion.
 

Lillharti

Veteran
Joined
3 Sep 2019
Messages
4
Tack för alla svar! Jag har nu fått ett stadigare grepp om hur stridsrundor ska spelas. Jag har också förstått att regelsystemet för Trudvang är långt ifrån optimalt i jämförelse med andra spel. Hade jag haft bredare kunskap om andra spel hade jag nog försökt att lyft in en annan motor, men tyvärr har jag inte den möjligheten idag. Dessutom skulle det kännas som lite av ett slag mot intelligensen om jag böt system innan jag ens förstått det, haha.

Men som sagt, nu tror jag att jag har fått ett bra grepp om det och ska prova det vid nästa spelsession. Ska bli spännande.

Återigen, tackar för svaren. Hade det inte varit för er hade jag nog fortfarande stått och stampat.

/Lillharti
 

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
Smaken är ju som baken, och jag är väl en av de få som inte tycker att DoDT:s regelsystem är i speciellt "sämre" ä andra. Omständigt och bitvis svårt att bena ut vad man ska göra, men det finns det fler system som har problem med, och när man väl lärt sig så brukar det flyta på. Annars finns ju också det här homebrew-projektet Trudvang for DnD5E: https://trudvangfor5e.obsidianportal.com/

Över till dina frågor, som du kanske redan fått svar på: (detta gäller alltså DoDT(2006) och för det mesta i Trudvang Chroncles).

I strid utgår man mycket riktigt från initiativ och din karaktärs kapacitet till att strida, i formen av en pool av Stridspoäng.

Man börjar med att slå initiativ, och går i ordning. Karaktärer kan bara göra attacker på sin egen runda(eller "attacks of opportunity" när en motståndare lämnar närkamp), men man kan också välja att inte använda upp all sin SP under sin tur för att kunna parera senare i rundan.

För enkelhetens skull säger vi att Snorre Trolltand har 15 stridspoäng till sitt förfogande. När det är Snorres tur, kan han t.ex bestämma att göra en säkert attack med färdighetsvärde Fv 15, eller dela upp den i två osäkra attacker om 8 Fv och 7 Fv vardera, ELLER han kanske vill vara defensiv och bara använda 10 av sina SP till en attack, och spara 5 Fv till en parering. Ifall ingen attackerar Snorre under resten av rundan så förblir stridspoängen oanvänd.

Detta är en av de saker jag verkligen gillar med Trudvangs stridssystem, det ger en möjlighet att välja sin karaktärs kampstil :)

Tips till dig OCH dina spelare är att göra som de flesta fiender har utskrivet, ett par färdigutskrivna stridssekvenser/uppdelningar av SP på papper, t.ex en full on attack, en balanserad attack med lite över till parering, samt en "OMG jag FÅR INTE bli träffad en gång till maximalt antal pareringar"-sekvens
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Det är en smaksak vad som är "bättre" för en själv. Personligen tål jag inte DnD, PF, Trudvang eller dylika komplexa "board-game" rollspel. Men det betyder uppenbarligen inte att det inte finns de som gillar det. DnD är ju världens mest populära rollspel. Bara för att jag tycker att det är ett kasst system innebär det inte att det är sanning eller andra människor tycker det.

Vad som är det "bästa" rollspelet för dig är det som är bäst för dig. Pröva, testa och kom fram till vad du själv (och dina spelare) trivs med.
 
Top