Trudvang... med annat system.

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Vilken snabb och enkel regelmotor skulle ni välja till den settingen? Vill mest få en ursäkt till att använda brädspelets minis till en one-off.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Det kommer ju en version som skall funka med D&D 5e. Annars, borde väl kanske FATE funka.

GURPS 4e är i alla fall fel svar. Jag jag har testat det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
5ed versionen ser ut som att den kommer vara great
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
+300% på Hjältarnas Tid!

90% samma regelmotor i Järn och Kopparhavets Hjältar, så vilken som borde funka fint!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Som jag har förstått det så skapades Järn ur tanken att spela Trudvang med alternativa regler, sedan blev det ett helt eget spel. Hjältarnas tid är sedan både en vidareutveckling och förenkling av Järn. Jag skulle nog ha kört med Hjältarnas tid i detta fall. Det prickar åtminstone in snabb och enkel regelmotor. Stridskorten som används i Järn är intressanta, men de gjorde striderna långsammare än den mer konventionella lösningen i Hjältarnas tid.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Jag har planer på att köra äventyr skrivna för Trudvang till Hjältarnas tid, så jag är också intresserad av hur man kan konvertera SLP från Trudvang till HT.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag vill minnas att regelmotorn till Järn från början skapades för att spelas med Trudvang
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag vill minnas att regelmotorn till Järn från början skapades för att spelas med Trudvang
Det tror jag inte (men @Krille kan rätta mig om jag har fel) men däremot så delar spelen nog tillräckligt mycket för att nog hyfsat lätt kunna jämkas. Nu har jag noll koll på magi, mytologi, metafysik och spelbara varelser i Trudvang och det är väl sådant som kräver lite jobb att konvertera, men i övrigt tror jag det passar utmärkt!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Det tror jag inte (men @Krille kan rätta mig om jag har fel) men däremot så delar spelen nog tillräckligt mycket för att nog hyfsat lätt kunna jämkas. Nu har jag noll koll på magi, mytologi, metafysik och spelbara varelser i Trudvang och det är väl sådant som kräver lite jobb att konvertera, men i övrigt tror jag det passar utmärkt!
Jo, det stämmer, eller åtminstone var ett av de ursprungliga syftena att bygga ett regelsystem att kunna spela Snösaga med. Se t.ex. detta inlägg av Krille.

Så jag skulle säga att Järn funkar utmärkt med Trudvang, speciellt för kampanjer i de nordöstra delarna av världen. För övriga kulturer/regioner kan man nog behöva bygga lite andra typer av magisystem.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Det enda rätta svaret är att bara göra det och köra trudvang med apocalypse world ;)
 
Top