[Trudvang Adventures] Eldsjäl - den enda spelrapporten

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
I startgroparna för Eldsjäl insåg jag att det verkar finnas NOLL personer som spelat Eldsjäl. Många har uttryckt ospelbarheten och den eviga frågan "Vad ska man egentligen göra i äventyret?", men jag hittar inte en enda rad om hur det faktiskt har gått att spela eländet! Därför tänker jag försöka föra bok över våra äventyr på Edair'maan.

Rollpersonerna:

Jorvald - Krigaren från Osthem som för två år sedan kämpade mot Isdrottningen och till slut bidrog till att kriget i Vildland fick ett slut. Har nyligen ärvt sin bortgångne vän Logriks tillgångar från klostret i Jordek och ska resa till Edair'maan för att söka rätt på Logriks familj. Till sin hjälp på färden har han adelsmannen ...

Fjodor Ciska - En högättad svärdsman som blivit förskjuten från familjen för att bevisa att han kan klara sig på egen hand. Ett äventyr tillsammans med krigaren Jorvald borde ge honom tillräckligt med erfarenhet.

Grishilda - Levde tryggt i sin skog och brukade naturens krafter för att hela skadade resfolk tills den dag Isdrottningens arméer började härja i området. Har nyligen börjat resa tillsammans med ...

Mordred - Utbygdsjägaren som sett fler platser av världen än någon annan. Är i själva verket en högalv i magisk förklädnad som är på väg till Edair'maan för att undersöka den underliga sjukdom som fått spridning på ön.

Vi spelar varannan måndag med start nästa vecka och jag kommer att försöka rapportera så fort en session är avslutad.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Oj, modigt!
Klokt att inte köra med Pre-gen karaktärerna i alla fall! Hur nära originaltexten kommer ni lira? Ser oavsett framemot att läsa om era äventyr.

Stackars satar.gif
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Oj, modigt!
Klokt att inte köra med Pre-gen karaktärerna i alla fall! Hur nära originaltexten kommer ni lira? Ser oavsett framemot att läsa om era äventyr.

View attachment 9902
Ja du, hur spelleder man originaltexten? Jag har skrivit en lista på möjliga slut (typ, döda Kaan, ta Eldsjäl, slå sig samman med inkvisitionen och dylikt). Annars kommer jag nog främst skapa fler möjligheter överlag.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Ja du, hur spelleder man originaltexten? Jag har skrivit en lista på möjliga slut (typ, döda Kaan, ta Eldsjäl, slå sig samman med inkvisitionen och dylikt). Annars kommer jag nog främst skapa fler möjligheter överlag.
Klokt. De färdigskrivna slutet är väl ett binärt val av typen "antingen dör ni allihop eller typ alla andra", om jag minns rätt, vilket ju är ruggigt ospännande. Hur är planen för själva pesten?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag kan meddela att jag löste avsaknaden av kontext genom att inleda med att göra en slumpmötestabell tillsammans med spelarna. Varje gång det var min (SLs) tur att lägga till något, tog jag något från boken. När vi väl landsteg på ön hade alla spelare alltså en hum om vad som fanns på ön, vilket guidade dem framåt ungefär som rykten i en hexcrawl. "Hallå gamle man, var bor hydran som vi hört rykten om (och som vi egentligen placerade ut själva)?!"
Sen gick de fram och tillbaka längs vägen och jag lät de platsbundna händelserna och slumphändelserna kroka i varandra bäst jag kunde.

Jag vill minnas att vi spelade tre-fyra möten och att det var svincoolt för att det är Trudvang och man är på Island, men jag minns inga konkreta (original) detaljer tyvärr.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag kan meddela att jag löste avsaknaden av kontext genom att inleda med att göra en slumpmötestabell tillsammans med spelarna. Varje gång det var min (SLs) tur att lägga till något, tog jag något från boken. När vi väl landsteg på ön hade alla spelare alltså en hum om vad som fanns på ön, vilket guidade dem framåt ungefär som rykten i en hexcrawl. "Hallå gamle man, var bor hydran som vi hört rykten om (och som vi egentligen placerade ut själva)?!"
Sen gick de fram och tillbaka längs vägen och jag lät de platsbundna händelserna och slumphändelserna kroka i varandra bäst jag kunde.

Jag vill minnas att vi spelade tre-fyra möten och att det var svincoolt för att det är Trudvang och man är på Island, men jag minns inga konkreta (original) detaljer tyvärr.
Var det där vi träffade 1t100 svartnissar?
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Klokt. De färdigskrivna slutet är väl ett binärt val av typen "antingen dör ni allihop eller typ alla andra", om jag minns rätt, vilket ju är ruggigt ospännande. Hur är planen för själva pesten?
Ja, det är otroligt sugigt. Jag har lagt till alternativet att Kaan dör (eftersom det i princip står "Om ni slåss mot Kaan istället för att fly kommer ni att dö"). Jag har fått hålla lite uppsikt på Likstorm (som vår SL från Snösaga ska ta),

och Kaans enda funktion där verkar vara att han är med i en skriptad scen i vilken han dör. Därför tänker jag att det är lugnt att döda honom om tillfälle ges.
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
57
Spelleder också Eldsjäl just nu med min spelgrupp så ska bli kul att läsa om dina erfarenheter. Vi har kört 6 spelmöten än så länge och tycker det är riktigt mysigt. Har ju fått bearbeta det en del men tycker nog allt som allt att äventyret har oförtjänt dåligt rykte.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Spelleder också Eldsjäl just nu med min spelgrupp så ska bli kul att läsa om dina erfarenheter. Vi har kört 6 spelmöten än så länge och tycker det är riktigt mysigt. Har ju fått bearbeta det en del men tycker nog allt som allt att äventyret har oförtjänt dåligt rykte.
Du har inte något arbetsdokument med dina bearbetningar man kan få ta del av? I nuläget känns det som att jag är redo att "ta det som det kommer" istället för att göra en bra planering.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Vad felas med dem?
Jag var visserligen en rätt typisk 17-årig snubbe, men jag minns att den helande Gave-nunnan, Gwydion, var hysteriskt tråkig att spela. Jag skuttade runt på klostret och försökte desperat hitta ett skäl att resa iväg eller hitta någon form av plot. Krigarbrorsan verkade roligare.
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
57
Du har inte något arbetsdokument med dina bearbetningar man kan få ta del av? I nuläget känns det som att jag är redo att "ta det som det kommer" istället för att göra en bra planering.
Absolut, vet inte hur lättanvänt det är men bara att fråga om du undrar något.
 

Attachments

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Dag 1
En regnig dag anländer krigaren Jorvald till Ilbaad. Han söker upp hamnkontoret för att hitta ett skepp som ska till eller förbi Edair'maan, dit han har ett uppdrag. Vid hamnkontoret hör han hur adelsmannen Fjodor också efterfrågar resa till ön. Jorvald erbjuder sig att resa med Fjodorför att skydda honom. Jorvald har spenderat sina yngre år som havsvarg och vet precis vad som väntar på havet. Därtill menar Jorvald att av de två skepp som enligt uppgift ska förbi Edair'maan är det sargade piratskeppet Havsvinden det bästa alternativet. Det stora handelsskeppet Ostanvind är alldeles för attraktivt för havsvargar. Missnöjd över den låga standarden går Fjodor med på Jorvalds förslag.

Just som Ostanvind lättar ankar kommer Mordred springande med skatan Marko och halvtrollet Grishilda i släptåg. Mordred undrar om Ostanvind var det enda skeppet som seglar till Edair'maan men får höra att så inte är fallet. Jorvald bjuder in nykomlingarna att resa med honom och Fjodor. Jorvald lyckas, med sin bakgrund som havsvarg, ordna fri resa åt sällskapet. Seglatsen tar fem dagar och ingenting av intresse sker. Mordred tycks dock enbart vara närvarande under måltiderna; resten av resan spenderar han i utkiken (där hans alvform kommer fram).

Dag 5
I skymningen ros sällskapet iland vid Ylfingrahus. Där möts de upp av herremannen Olghaw Vite, som erbjuder äventyrarna att sova hos honom över natten. Kanske har dimman lättat i morgon, vilket skulle göra resor på ön betydligt lättare.

På gården bor också Olghaws far Pwendyr - en mycket gammal man som talar osammanhängande men får ur sig små bitar av information. Fjodors försvunna son (som ska ha tagit sig till ön) nämns. Tydligen har Pwendyr hjälpt honom och hans fru (en smutsig mittländare, skälet till att Fjodor vill söka upp sin son och döda honom) hitta logi på ön. Därtill berättar Pwendyr om den underliga stencirkel som för längesedan fanns vid vulkanens fot. Mordred blir mycket intresserad och får reda på att en av stenarna ännu finns intakt i klostret i Gloudurr. Detta får även Jorvald intresserad, då klostret är hans resmål. Pwendyr menar att stenarna innehållit ett profetia nedtecknad Nora den visa. Jorvald tycker att det är en obehaglig slump att han för tre år sedan tolkade en profetia av Norna den visa, men antar att det finns många visa kvinnor.

Gruppen går till sängs och väntar på gryningen.
 
Top