Nekromanti trubadur i Jarla

Vilgorin

Veteran
Joined
4 Feb 2001
Messages
3
Location
Borås
Jag har precis gjort en RP vid namn Futhark. Han är ledare för en grupp underhållare på fyra personer. Jag har aldrig spelat trubadur innan så jag har lite frågor. Hur livnär sig en trubadur i Jarla? Står han på gatan och låter folk kasta pengar i hans hatt eller tar han anställning på tavernor och liknande? Hur mycket tjänar man ungefär under en dags arbete?
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Jag har precis gjort en RP vid namn Futhark. Han är ledare för en grupp underhållare på fyra personer. Jag har aldrig spelat trubadur innan så jag har lite frågor. Hur livnär sig en trubadur i Jarla? Står han på gatan och låter folk kasta pengar i hans hatt eller tar han anställning på tavernor och liknande?

Det beror på vad han gillar, men de som uppträder på tavernor tjänar nog mer...

Hur mycket tjänar man ungefär under en dags arbete?

Beror på hur bra han är...

/images/icons/laugh.gifKolla längst bak i boken på prislistan hur mycket det kostar att hyra en bard el. gycklare

Bris:
Bäverns rätt i samhället
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Jag tror att en trubadur i Jarla ifall han är bra på sitt yrke antagligen är deär för att hyra ut sig åt någon av de högborgares fester eller så är han redan nu på väg genom stadsporten för staden år inte presis den mest trevligaste.Om han hyr ut si bör ni ta betalt 500 silverdaler per fest som sälskapet steler upp på och då ska dricka och mat ingå. Fast då måste ni vara bra och arbetssama.Annars så är porten åt väster. Det finns en hel del bråkiga tiraker också finns de en mängd aroganta cirafeler.

Från Helmut - the Rebel
 
G

Guest

Guest
Står han på gatan och låter folk kasta pengar i hans hatt eller tar han anställning på tavernor och liknande?

Om det är en helt vanlig trubadur utan något speciellt rykte kan han både stå på gatan för att få in pengar eller uppträdda på tavernor eller vid högre samhällsklassers fester. Om trubaduren står på gatan står han antagligen i anslutning till en marknad eftersom det rör sig mycket folk där.

Hur mycket tjänar man ungefär under en dags arbete?

Det beror på diverse saker. Är det t.ex. marknadsdagar och mycket folk i en stad lär han ju tjäna mer än annars. Prislistan i Asharien & Soldarn visar att en stadsvakt ska ha cirka 80 silver i lön/månad. En trubadur av medelklass borde enligt mitt tycke ligga någonstans kring 50-70 silver i inkomst/månad i genomsnitt.

/Tiamel
 
Top