Nekromanti Tropikexpedition

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Vi kan väl hitta på en tropikexpedition tillsammans som våra spelare kan stöta på, eller vara anslutna till.

Mitt enda kriterium är att den är välförsedd med pynt! Den skall vara riktigt fläskig med hundratalet bärare, minst två storviltsjägare, en kartograf, en journalist, en rik adelsman som bekostar större delen av expeditionen och något slags betjänter som tar hand om honom.

Detta SKULLE kunna vara en riktig scenariogenerator!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Lägerplats.

Plats:
1 Ett vackert vattenfall
2 Ruinerna av en liten by
3 I skydd av en brant klippa
4 En torrlagd flodfåra
5 Lummig dalgång
6 Sumpig kulle i ett träsk
7 Fiskehydda vid flod
8 En grotta med underjordisk flod
9 I fruktansvärd jungel
10 Vid en svart lagun

Detalj:
1 I något farligts revir
2 Ytterst goda jaktmöjligheter
3 Urtida gravplats med diverse knotor och symboler
4 Avlägsna trummor i natten
5 Seriöst malariafyllda myggor
6 Fantastiskt fiske
7 Inget ätbart men massor med giftigt i området
8 Blairwitchaktiga konstverk hittas av vettskrämda bärare
9 Köttätande insekter jagar på natten
10 En tempelruin i närheten
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
En tropikexpedition med många bärare och två storviltsjägare är inte komplett utan minst ett rovdjur som äter upp bärare och verkar ovanligt intelligent och listigt.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Legend det viskas om bland stammar i området.

Namn, del 1.

1 Kött
2 Ögon
3 Träd
4 Lian
5 Natt
6 Regn
7 Silver
8 Häx
9 Insekts
10 Sol

Namn, del 2.

1 Tjuven
2 Ylaren
3 Monoliten
4 Floden
5 Barnen
6 Förbannelsen
7 Döden
8 Stammen
9 Guden
10 åren
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
FLORA

Växter...

1 - vars sporer orsakar hallucinationer vid inandning
2 - som orsakar svår magsjuka vid förtäring
3 - som skärper sinnena vid förtäring
4 - som går att brygga utsökt te på
5 - vars taggar orsakar omedelbar sömn
6 - vars röda bär orsakar tillfällig paranoia
7 - som är enorma och köttätande
8 - som är eftertraktade av parfymörer (och därmed dyrbara) men vars doft attraherar rovdjur
9 - som anses otroligt heliga av urinvånarna och absolut inte får vidröras
10 - vars sporer orsakar tillfällig heliumeffekt på rösten
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Fan vilka nice grejer ni plockar in :gremlaugh:

Så, expeditionen har såklart ett hemligt mål. De är inte bara ute efter att hitta den vita noshörningen.

Vad är deras hemliga mål?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Kiai said:
Vad är deras hemliga mål?
1. Försvunnen källa (Ungdomens källa, Nilens källa eller liknande)
2. Försvunnen stad (Ophir,Zerzura, Cibala, Z, Themycira).
3. Förlorat tempel
4. Mytiskt rike (Shangri-la, Sheba, Prester Johns rike)
5. Förlorad Gruva (Solomons gruvor, Moghulernas förlorade smaragdgruvor)
6. Försvunnen expedition.
7. Förlorad civilization (Atlantis, Mu)
8. Stulen/försvunnen värdesak (Solens Öga, Arken, den heliga gralen, mystisk kompass).
9. Mystisk portal till annan värld (ingång till dödsriket, Yggdrasils rot, den gyllende vägen)
10. Slå två gånger och kombinera!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Självklart finns i området en illasinnad infödingsstam som sätter käppar i hjulet för expeditionen.

1 - Stammen talar en uråldrig dialekt som är svår att förstå. All form av kommunikation görs med kraftiga minus.

2 - Stammen börjar dyrka den minst viktiga medlemmen i expeditionen som en nedstigen gud.

3 - Stammen är kannibaler som bara äter fingrar. Överallt finns fällor som är designade så att man "bara" ska förlora fingrarna.

4 - Stammen har för vana att äta lila svampar som ger dem ett riktigt aggro-rus.

5 - Stammen har god kontakt med gudarna och deras medicinman kan nedkalla förbannelser om man inte spelar sina kort rätt.

6 - Stammens specialitet är att ligga i bakhåll och skjuta pilar doppade i nåt skumt gift med sina tripod-mounted blåsrör.

7 - Stammen dyrkar en demon utan kropp som har djungeln som hemvist. Demonen har hela stammen i sitt demoniska våld och ibland kan han possessa stammedlemmar, fast bara en i taget.

8 - Stammen är riktigt, riktigt inavlad och letar efter ny säd som kan ge liv till dess folk. Den som inte ställer upp frivilligt förs in i en hydda tillsammans med tre av byns starkaste män och "mjölkas" på sin säd.

9 - Stammen har kunskap om alla fäller som omger expeditionens mål. För att få denna kunskap måste man bli accepterad av stammen och enda sättet att bli accepterad är att en förkämpe nedgör en panter (vildsvin, gorilla what have you) med sina bara händer. De har dock aldrig sett magi så feel free att boosta förkämpen så mycket det går.

10 - Stammen är extremt kunskapstörstande och insisterar att expeditionen lär dme allt om omvärlden. Hövdingen vill dessutom skicka med sin äldsta son med RPna så att han kan göra sin pilgrimsfärd.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Det var ju superbra till O:FR, och säkert till andra spel också :gremsmile:

I O:FR finns det mer specifika huvudmål etc men inte ett enda av de framlagda tipsen är omöjliga att använda sig av. Mer!!!! Det här är så sjukt bra!

Mina spelares RP skall snart ta sig en tur till Etiopien, där de skall försöka hitta Förbundsarken (den etiopiska ortodoxa kyrkan säger att de har den). De måste såklart kämpa mot italienska fascistiska agenter, och påvens inkvisition/agenter. Jag vill att de skall ansluta sig till en tropikexpedition och att tiden där skall vara ett scenario i sig.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Några av bärarna har naturligtvis skumma avsikter
1-2:planerar att ha ihjäl och råna expeditionsledarna någonstans i vildmarken.
3: Tillverkar någon typ av narkotiskt preparat som de distribuerar till sina kamrater.
4-5:Tillhör ett hemligt sällskap som har svurit att skydda en hemlighet som expeditionen kan avslöja.
6-7: Är anställda som spioner åt en konkurerande expedition/ främmande makt.
8-9:Har kontakter med en fientligt inställd infödingsstam och planerar att locka expeditionen in i ett bakhåll.
10:Tillhör en religös sekt vars lära de sprider så gott de kan till de andra bärarna och alla infödingar de kommer i kontakt med.

Anser förövrigt att expeditionen måste innehålla en eller ett par förvirade proffesorer för att vara komplett
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Min expedition (en bland många hoppas jag) börjar nu formas lite så smått.

I mitt Etiopien anno 1937 finns det följande faktorer som kan påverka sökandet efter graalen:

Italiens ockupationsmakt
Officiellt mål: Skydda och leda infödingarna. Uppfostra de underutvecklade!
Inofficiellt mål: Ta arken och föra den till Mussolini. Plundra landet allmänt. Hålla ordning! Se till att INGEN annan plundrar, det är ju stöld!

Italiensk fascistisk expedition:
Officella mål: Att fånga/döda den vita noshörningen och att rita upp kartor över områden som ännu inte är tillräckligt kartlagda
Inofficiella mål: Att plocka hem Förbundsarken till Mussolini, spåra upp schamaner som kan vara centra för motstånd, och att spionera.

Brittisk expedition:
Mål (Spelarna har ju såklart inflytande här men i stora drag är deras officiella mål att hitta den vita noshörningen och att jaga allmänt storvilt) Deras inofficiella mål skall vara att kapa åt sig arken och föra den till en brittisk flottstyrka utanför brittiska Somaliland (eller ta den till annat brittisk område)
Ett sekundärmål är också att skapa motstånd mot det italienska styret.

Sovjetisk expedition: Nekad inresa två gånger
Officiellt mål: Etnografiska studier, få hem djur till Leningrad Zoo.
Inofficellt mål: Världsrevolution! De fattiga arbetarna/bönderna i Afrika skall resa sig mot sina förtryckare!

Den heliga stolens expedition (Påvedömet)
Officiellt mål: Omvända hedningar och ortodoxt kristna (den kyrka som kontrollerar arken är ortodox)
Inofficiellt: Arken måste räddas från de gudlösa fascisterna! De är beredda att döda djävulens hantlangare, och de är beredda att sluta någon slags överrenskommelse med snart sagt vem som helst som hjälper dem att ta arken därifrån, eller säkra den.

Tysk expedition: SS-sponsrad
Officiella mål: Den vita noshörningen och allmänt storvilt.
Inofficiella mål: Arken, spionera på båda grenarna av den etiopiska kyrkan och förhindra judisk/kommunistisk etablering.

Arken är skyddad på något sätt i sin kyrka. Bibeln talar ju om något slags kraft som skyddar den och jag lutar åt att en av prästerna har lyckats övertyga en officer i den italienska krigsmakten att arken skall stanna där Gud placerat den (Italienarna är ju ändå kristna)
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Tänkte lägga en uppdatering sent omsider. Vi har en expedition på väg uppför floden, förklädda till stoviltsjägare.

De är en brokig samling av underättelseofficerare och soldater, med ett välbehövligt tillskott av en arkeolog och mytforskare som faktiskt kan lite om arken. En extremnationalistisk präst har vi dessutom med oss för att vaka över expeditionens moraliska hälsa.

Hittills har de lyckats sinka en tysk expedition genom att skapa bråk mellan dem och ortsbefolkningen, de har nedkämpat en italiensk patrull och stulit deras hjulångare (hurra för snabba resor) och de har lyckats tycka instinktivt illa om den italienska guvernören som verkar njuta av att plåga sina undersåtar. Ikväll fortsätter färden in i Afar-triangeln. De hjältemodiga britterna kommer att sätta sina liv, och sin heder på spel då de ger sig in i "the cruelest place on earth"
 
Top