RECENSION Trophy Dark

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Nu har jag SL:at två Trophy Dark incursions, The Flocculant Cathedral och The Giant's Carcass. Vi har dessutom ytterligare ett planerat.
Snabb reflektion om vad jag gillar med Trophy Dark:
  • Enkla och snabba regler. Det går även att slumpa fram karaktär med en knapptryckning för den som vill det.
  • Mycket kreativ frihet för spelarna. T ex vad innebär occupation Snake (Is a Snake a smooth-talking charlatan, or a literal serpent-person? ... A player who selects one of these options should feel free to make up an explanation for them, either during character creation or during the course of the game.), eller ritualen Vapor (a noxious cloud fills a small area).
    Spelarna hjälper till att definiera risker:
When you attempt a risky task, say what you hope will happen, and ask the GM and the other players what could possibly go wrong. Then gather dice.
och Devil’s Bargain:​
the GM or any other player can offer you a bonus light die if you accept a Devil’s Bargain from them.
  • Bra och inspirerande incursions ("äventyr") där i stort sett all text kan användas direkt i spel. 21 st ingår i grundboken om jag räknat rätt. En incursion består av fem ringar eller steg. Normalt är en incursion på sex sidor. En inledande sida och därefter en sida per ring. Bl a innehåller en incursion Moments som är korta beskrivningar som kan användas direkt, och conditions som är obehagliga saker som kan drabba rollpersonerna. Varje ring innehåller också minst en Terror och en Temptation.
  • Mörk stämning. Varje incursion har t ex en content warning som för mig också fungerar som en teaser. :D
  • Kul player-vs-player som uppmuntras av spelet. Normalt kommer detta i slutet av ett spel och eftersom det är korta äventyr är det lätt att ta ut svängarna ordentligt.
  • Slutet av rollpersonernas karriär eller historia spelas. Ofta kommer det sluta illa för dem.
Återstår att se:
  • Hur länge kommer det förbli kul? Endast oneshots (eller few shots) och styrd struktur för incursions. T ex alltid fem ringar.
  • Jag behöver förbereda och fundera på hur jag ska köra en incursion. En del kommer troligen att kunna köra detta med minnamal prep. Jag är inte där, än.
Och är ni intresserade av att testa så finns Trophy Dark, Discord.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,038
Som spelare i ovan nämnda två äventyr kan jag bara instämma i att Trophy Dark är ett bra spel. Det jag gillar:
- Bra stämning, koncentrerat spel med ett tydligt mål. Och enkla, fungerande regler – även om de är brutala mot rollpersonerna, som med stor sannolikhet antingen går under och blir Skogens redskap, eller drabbas av olika Conditions som kan såväl lemlästa som förnedra dem. Här tas svängarna ut ordentligt.
- Fokus på äventyrets struktur, inte bara dess innehåll. Kan inte nog betona denna punkt! Det är framför allt detta som skiljer Trophy Dark från alla andra fantasyspel jag spelat under drygt 40 år.
- Kul med player vs player ibland!
- Intressant grepp att följa rollpersonerna i vad som troligen kommer att bli deras sista, desperata kamp för att nå sina livsmål. Något de förmodligen allihop kommer att misslyckas med då det går under istället.

Det jag är fundersam till;
- Det börjar in media res, utan ordentlig backstory varken för rollpersonerna eller för äventyret. Några rader bara, en rubrik eller en dikt. Visst, det ger utrymme att tolka själv och i högsta grad bli en medkreatör i världen, men det är också en tröskel att ta sig över innan engagemanget infinner sig. Särskilt som det är nya rollpersoner varje gång.
- Den närmast ödesbestämda undergången kan lite upplevas som att den försvårar engagemanget. Varför bry sig om nu allt ändå kommer att sluta i undergång? En gör det ändå, men det är otvivelaktigt en tröskel här.
- Den fasta strukturen i fem ringar riskerar förmodligen med tiden att kännas förutsägbar ("Ah! Är vi i ring 3 nu – ok, då kan vi vila ut men kommer också lockas att bedra varandra.")

Men invändningarna väger betydligt lättare än det positiva, så betyget blir ändå att detta är ett Utmärkt Spel!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Hur länge kommer det förbli kul? Endast oneshots (eller few shots) och styrd struktur för incursions. T ex alltid fem ringar.
Det är alltså ett uttalat oneshot-spel? Det hade jag inte fattat. Vet att de slängts som alternativt regelverk för Symbaroum, men det kanske mest varit pga temat. Inte för att vi kommer att byta men hur skulle det vara?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,038
Trophy Dark är tänkt för oneshots. Trophy Gold däremot adderar lite mer regler (mest om just guld, som är en uttalad mekanisk drivkraft i spelet) och är tänkt att vara över flera äventyr - även om också det är undergångsbetonat.

Regelverket skulle absolut kunna fungera för Symbaroum om ni vill ha lite mer friformigt spel. I Trophy Loom, som är spelets tredje bok, finns verktyg för att skapa en värld. Dominerande i denna är alltid den väldiga Kalduhr-skogen, något som för mig ter sig som en tydlig parallell till Symbaroum. Det finns till och med faeborn som skyddar skogen, precis som alverna i Symbaroum.
 
Last edited:
Top