Nekromanti Trolls modersmål och ålder

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Första frågan: Är det inte lite märkligt att trollen inte har något eget språk? Det verkar mystiskt, åtminstone för bergstrollens del, att de skulle behöva lära sig tala av ett främmande folk för att kunna diskutera smideskonst...

Andra frågan: Hur gammalt är det skäligt att ett troll skulle kunna bli? För min del känns del lämpligt att de åtminstone blir flera hundra år gamla. Ett gammalt, vresigt bergstroll på 213 år som, likt en inåtvänd alv, dragit sig undan för världen till sin grotta låter ganska likt bergstrollen i sagans värld.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Såvitt jag minns så är väl trollen Maktahs skapelse? Det borde betyda att deras modersmål är Sakhra?

Reserverar mig då jag inte läst böckerna på länge och har dåligt minne.

Revan - som i och med detta firar sitt 1000 inlägg!!! Hurra!!
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Du tänker på Grottrollen, de skapades av Maktah. Skogs- och Bergstroll minns jag däremot inte hur det är med...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Trolls modersmål och ålder [ANT]

Du tänker på Grottrollen, de skapades av Maktah. Skogs- och Bergstroll minns jag däremot inte hur det är med...

Kan bero på att det inte står var någonstans de kommer/härstammar från.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
bergstroll vs de andra

Du tänker på Grottrollen, de skapades av Maktah. Skogs- och Bergstroll minns jag däremot inte hur det är med...

Kan bero på att det inte står var någonstans de kommer/härstammar från.
Det beror på att Grottroll och skogstroll är intressanta, tuffa och allmänt lyckade medan bergstrollen enbart är inkastade på någon plikttrogenhet mot en tro att alla sagovärldar med rang ska ha bergstroll.

/Ceram, gjorde någon miss i logiken där...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Är det inte lite märkligt att trollen inte har något eget språk? Det verkar mystiskt, åtminstone för bergstrollens del, att de skulle behöva lära sig tala av ett främmande folk för att kunna diskutera smideskonst...

Som redan nämnts så skapade Mahktah grottrollen (före tirakerna - allihopa ) för att sedan skapa gûrderna att stå vid grottrollens sida. Grottrollen (tack vare sin stora lusta) förgrep sig på gûrderna och så blev tirakerna och trukherna till. Så att tirakerna (undantaget gûrderna) härstammar från trollen (grottrollen) så min gissning är att tirakerna ärvt språket (sakhra) från trollen. Då ingen har speciellt stora kunskaper om troll och trollhistoria så är det allmänt vedertaget att sakhran är tirakernas språk och att trollen efterapat tirakerna.

Det där om hur språket anses vara tirakernas än fast även trollen talar det, som är äldre än tirakerna, är min gissning på hur det ligger till medan tirakernas ursprung är det officiella.

Det känns mest logiskt (för mig, just nu iaf någon annan får gärna komma med en bättre förklaring) att Mahktah lät grottrollen som hon skapade tala samma språk som de andra trollen (skogs- och bergstroll) och att gûrderna fick samma modersmål då de skapades för att kunna tala med grottrollen. Än att grottrollen fick/kunde/lärde sig ett eget språk av Mahktah som sedan skogs- och bergstrollen skulle apat efter. Grottrollen är ju trots allt primitivare (åtminstone enligt min mening) och att skogs- och bergstrollen skulle överge sitt eget språk (då måste ju haft ett språk själva också) för att lära sig grottrollens språk har jag svårt att se.

Hur gammalt är det skäligt att ett troll skulle kunna bli? För min del känns del lämpligt att de åtminstone blir flera hundra år gamla. Ett gammalt, vresigt bergstroll på 213 år som, likt en inåtvänd alv, dragit sig undan för världen till sin grotta låter ganska likt bergstrollen i sagans värld.

Det står ingenstans (iaf har inte jag läst det någonstans) om hur gamla troll kan bli men jag tycker det inte är orimligt att det kan bli flera hundra gamla. Åtminstone i mitt Mundana är det så och det kommer att förbli så.

Allt det här, både med språk och ålder plus mycket annat, tas säkert upp i den kommande modulen Bestialiska Folk där trollen kommer att tas upp igen (de finns ju redan beskrivna i M&V).
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Eh?...Vad är det som är så fel på bergstroll? [NT]

Det beror på att Grottroll och skogstroll är intressanta, tuffa och allmänt lyckade medan bergstrollen enbart är inkastade på någon plikttrogenhet mot en tro att alla sagovärldar med rang ska ha bergstroll.


Någon verkar ha rört ihop det här :gremsuck: Jag tycker iaf det är ihoprört men det kan bero på mig :gremtongue:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
i told you [oviktigt][OT]

jag sa ju att det var en hög logiska missar i det hela. Hela gejen med inlägget var fel så när jag fattade det ändrade jag rubriken och skickade in ändå korkat nog...

Poängen var att Skogstroll och Grottroll är intressanta, tuffa och så vidare men inte bergstroll. Eons bergstroll har jag aldrig använt mig av och det lär inte hända heller. Inte ens indéen med en trollsort som matchar sanarialverna i psyke trotts att de inte har någon interlektsdyrkande kultur tilltalar mig...

/Ceram, ursäktar sig för sina dumma inlägg i denna tråd.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Troll, troll, troll!

Poängen var att Skogstroll och Grottroll är intressanta, tuffa och så vidare men inte bergstroll. Eons bergstroll har jag aldrig använt mig av och det lär inte hända heller. Inte ens indéen med en trollsort som matchar sanarialverna i psyke trotts att de inte har någon interlektsdyrkande kultur tilltalar mig...

Okej där har vi lite skilda åsikter...Hmm...nu vill inte att du (eller ni andra som inte tycker som jag) ska ta det här som ett försök att konventera er till min syn på saken, utan nu vill jag bara berätta vad jag tycker (ärligt talat struntar jag vad alla andra tycker och tänker...eh...förutom mina spelare då, tycker inte de som jag så biter jag dem).

Jag gillar faktiskt alla tre trollsorterna, de är alla en variant på hur jag vill att troll ska vara (ja jag vet det skulle bli knäpp om man pulade ihop alla till en trolltyp).

Skogstroll: Bauertroll, de är ju bara så himlans läbbigt läckra så det inte är sant! :gremsmirk: Lugna och sävliga, de "lullar" (deras gångbeskrivning från M&V) fram och är snälla så länga man inte retar dem eller förstör skog (ehm...det retar dem ja). Ser ut som en mossig sten (typ) när de ligger och sover i skogen. Oj oj oj!!! Alltså :gremlaugh:

Grottroll: Jätteaggressiva bestar som dock kan samarbeta med andra (tiraker, mest frakk). Tar skada av ljus, som troll ska (ibland iaf, fast egentligen ska de förvandlas till sten). Sådana där som dräper eller dräps av rollpersonerna.

Okej nu till varför jag gillar bergstroll.

Bergstroll: En (inte helt kanske) ny syn på troll (plus gamla grejer också). De är intelligenta vilket de flesta troll inte är, det är trevligt. Smeder, berömda trollsmeder. Sådana måste bara finnas! Kan vara kunniga i magi (klart troll ska kunna magi, vissa troll iaf) vilket dock skulle kunna passa in på ett mer intelligent skogstroll. Perfekta för en lite mer orginell version av den gamlavisagubbenistugansomliggerpåenotillgängligplats*.

*<font size="1">gamla visa gubben i stugan som ligger på en otillgänglig plats. Blev kanske lite långt det där :gremtongue: </font size>

Jaggernaut diggar troll :gremsmirk:
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Första frågan: Är det inte lite märkligt att trollen inte har något eget språk? Det verkar mystiskt, åtminstone för bergstrollens del, att de skulle behöva lära sig tala av ett främmande folk för att kunna diskutera smideskonst...

Som det har påpekats så talar troll sakhra, även om de med stor sannolikhet har lite olika "dialekter" beroende på ras. Exempelvis så talar ju skogstrollen väldigt långsamt och har kanske dessutom tagit in "låneord" från felya nari. Bergstrollen däremot kan jag tänka mig har ett lite mer "varierat" ordförråd då de inte sällan tillhör den klyftigare delen av trollsläktena...

Sen vill jag nog hålla med Jaggernauts teorier om sakhrans urpsrung. Troligtvis var det trollen som pratade sakhra först och att språket därefter vandrade vidare till tirakerna och andra kritter (vättar, exempelvis, talar sakhra).

Fast hur det förhåller sig med trollens urpsrung är det ingen somv et säkert. Alla har en egen version av det hela och nu var det så fruktansvärt länge sen de faktiskt "skapades" att ingen egentligen med säkerhet skulle kunna säga "så här var det", punkt.

Andra frågan: Hur gammalt är det skäligt att ett troll skulle kunna bli? För min del känns del lämpligt att de åtminstone blir flera hundra år gamla. Ett gammalt, vresigt bergstroll på 213 år som, likt en inåtvänd alv, dragit sig undan för världen till sin grotta låter ganska likt bergstrollen i sagans värld.

Så som jag har sett det så kan troll, i princip, bli hur gamla som helst. Förutsatt då att de inte avlider till följd av olyckor, sjukdomar eller illasinnade småttingar (som äventyrare och annat bjäffs).

Men allt det här kommer det att stå mer om i Bestilaiska folk. Trevligt, va? :gremgrin:
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Troll, troll, troll!

Jag kan bara hålla med dig Jaggernaut. Jag har använt mig mycket av DoD Trudevangs troll för att få fram olikheter. Skogstroll och Bergstroll ser jag att man kan ha någon form av konversation. Grottrol är rent ut sagt jävliga och fruktansvärt otrevliga.

Bergstroll har jag själv använt i min kampanj då spelarna under en snöstorm i norra Tokon stötte på en Bergstrolls Schaman som de fick väldigt bra kontakt med. Mötet blev bra och minnesvärt.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Det där om hur språket anses vara tirakernas än fast även trollen talar det, som är äldre än tirakerna, är min gissning på hur det ligger till medan tirakernas ursprung är det officiella.
Jo, så måste det ju vara... Så långt tänkte ju aldrig jag, då. :gremsmirk: Antar att gûrderna från början talade något slags rotvälska som sedan försvann då de assimilerades av trollen och deras släktingar.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Troll, troll, troll!

vore kul att pröva att göra ett bergstroll som rollperson någon gång :gremlaugh:

jag kan se det framför mig när SL presenterar RP för de andra RP

SL- "ni ser en stor skugga komma mot er genom snöstormen"
RP-"jag drar vapnet och väntar tills jag ser den bättre!"
SL-"du väntar och ser snart att det är ett bergstroll"

RP vet ingenting om bergstroll

RP-" jag öppnar strid!"
RPbergstroll -"jag väver pyrotropisk eldboll, rang 6!"
RP-"vafan, va den där stora grejen du?" out of game
RP bergstroll -"ja"
RP- "vad händer nu då"
SL- "du dog :gremlaugh:"
Alla andra RP, i kör- "jag då?"
SL- "ni dog också, börja göra nya rollpersoner"

:gremlaugh:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Troll, troll, troll!

vore kul att pröva att göra ett bergstroll som rollperson någon gång

Jag hade en gång en spelare som gjorde ett skogstroll som rollperson. Smart som han var så följde han med de andra rp (bara människor tror jag) in i en stad. Det hela slutade med att stadsvakterna gjorde honom till en nåldyna efter att han (trollet) skrämt slag på halva stan :gremlaugh:
 
Top