Troll, troll, troll!
Poängen var att Skogstroll och Grottroll är intressanta, tuffa och så vidare men inte bergstroll. Eons bergstroll har jag aldrig använt mig av och det lär inte hända heller. Inte ens indéen med en trollsort som matchar sanarialverna i psyke trotts att de inte har någon interlektsdyrkande kultur tilltalar mig...
Okej där har vi lite skilda åsikter...Hmm...nu vill inte att du (eller ni andra som inte tycker som jag) ska ta det här som ett försök att konventera er till min syn på saken, utan nu vill jag bara berätta vad jag tycker (ärligt talat struntar jag vad alla andra tycker och tänker...eh...förutom mina spelare då, tycker inte de som jag så biter jag dem).
Jag gillar faktiskt alla tre trollsorterna, de är alla en variant på hur jag vill att troll ska vara (ja jag vet det skulle bli knäpp om man pulade ihop alla till en trolltyp).
Skogstroll: Bauertroll, de är ju bara så himlans läbbigt läckra så det inte är sant!

Lugna och sävliga, de "lullar" (deras gångbeskrivning från M&V) fram och är snälla så länga man inte retar dem eller förstör skog (ehm...det retar dem ja). Ser ut som en mossig sten (typ) när de ligger och sover i skogen. Oj oj oj!!! Alltså
Grottroll: Jätteaggressiva bestar som dock kan samarbeta med andra (tiraker, mest frakk). Tar skada av ljus, som troll ska (ibland iaf, fast egentligen ska de förvandlas till sten). Sådana där som dräper eller dräps av rollpersonerna.
Okej nu till varför jag gillar bergstroll.
Bergstroll: En (inte helt kanske) ny syn på troll (plus gamla grejer också). De är intelligenta vilket de flesta troll inte är, det är trevligt. Smeder, berömda trollsmeder. Sådana måste bara finnas! Kan vara kunniga i magi (klart troll ska kunna magi, vissa troll iaf) vilket dock skulle kunna passa in på ett mer intelligent skogstroll. Perfekta för en lite mer orginell version av den gamlavisagubbenistugansomliggerpåenotillgängligplats*.
*<font size="1">gamla visa gubben i stugan som ligger på en otillgänglig plats. Blev kanske lite långt det där

</font size>
Jaggernaut diggar troll