Nekromanti Trollkarlsimperialism?

forum_romanum

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
21
Location
lund
Yo där folks!

Jag har den senaste tiden ängnat mig åt att skapa en liten kampanjvärld åt min grupp. Och i den hade jag tänkt mej att man skulle ha en massa trollkarlar som försöker ta över kontinenten med hjälp av en magisk form av den industriella revolutionen.
Fast jag har inte så stor erfarenhet av att skapa äventyr och kampanjer, så jag vet inte hur man ska låta magikerna visa sej i världen på ett trovärdigt och/eller roligt sätt. Hade tänkt göra dem lite stalinistiska, faschistiska och råkapitalistiska. Ska jag ha endast ett litet antal magiker, fast mäktiga. Eller en jävla massa som kan springa omkring och fjanta sej överallt.
Sedan så tänkte jag mej att magikerna kunde vara ateister, så de börjar förbjuda all gudstro, och tvinga folken att förlita sej på magin. Och så kunde det bli ett episkt litet krig mellan några religiösa fånar och magikerklubben. Skulle magikerna sedan börja hata alla som inte är människor eller skulle de höja dem till skyarna för att kunna utnyttja dem?
Kulmen skulle ju komma sedan när en maktkamp i deras egna led leder till en överbelastning av väven och hela kontinenten hamnar i en stor kataklysm liknande världsfallet i WoT. Och sedan så kommer världen ut på andra sidan kalamiteten och blir en apokalytisk och mycket störd värld. Vet inte riktigt varför jag skriver det här.

Skit också.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Läs Niklas Krogs trilogi (En krigares hjärta, En magikers styrka, En härskares själ)... speciellt i den tredje boken kan du säkert få idéer om magiker som tar över världen och konsekvenser av detta...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
GURPS Technomancer

Kika lite på den, låter som vad du letar efter.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Krogs böcker

<I>"Vi har redan börjat på ett projekt som bygger på Krog. Så det så."</I>

Lite kort, vad gör böckerna så bra? Jag har nämligen den
första och den imponerade mig inte ett dugg. Mest pga. s.k
"dåligt" författande (använder man inte abstrakta ord och
finurliga formuleringar imponerar man inte mig /images/icons/smile.gif).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tycker du ska satsa på en mindre grupp mäktiga magiker som gärna intrigerar mot varandra i toppen av samhället. Mindre mäktiga magiker har "lobotomerats", eller kontrolleras på något annat sätt. Polismakten och liknande kan använda sitt monopol på magiska föremål för att förstärka magikernas makt.

(Tycker att det här låter som en kul idé!)


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Krogs böcker

Jag har läst alla tre och jag är inte heller så imponerad av dem. Som litteratur vill säga, som rollspelsmaterial är de kanske inte så illa.

"Människan har två njurar men bara en hjärna"
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Cerebus

Jag tror du borde läsa "Cerebus: The Aardwark". Från "Church and State" och framåt två-tre böcker sådär. Cirinisterna öppför sig perfekt för just den rollen (även om de inte är magiker, så skulle de lika gärna kunna vara det). Jag tagit enormt mycket insperation av detta seriealbum för en egen "trollkarlsimperialism"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Stalinistiska och råkapitalistiska? Hur går det ihop?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Krogs böcker

<I>"som rollspelsmaterial är de kanske inte så illa"</I>

Jag måste nog obarmhärtigt förpassa det till hörnet vid
namn "Sett det förut, dock i bättre format".

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

forum_romanum

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
21
Location
lund
Jo du vett.. Stalinistiska på det sättet att dom tvingar andra, mindre viktigt folk att offra sej för staten. Och sedan kapiteilistiska på så sätt så dem kör enligt "den starke och anpassningsbare är den ende som överlever" alltså bara den som kan använda magin och trotsa magiklubbens monopol på kvalitetsvaror. några liberalistiska rättigheter är det inte tal om, allt som räknas är kraft, makt och pengar.

Ze Óly Gurú
 

forum_romanum

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
21
Location
lund
Polismakten och det där vet jag inte om jag kan klara av, jag hade tänkt att kungarna skulle ogilla trollgubbarna lite smått asmycke..

Ze Óly Gurú
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Krogs böcker

Visst, jag försökte bara se böckerna på ett så positivt sätt som möjligt. Jag är, som sagt, inte imponerad.

"Människan har två njurar men bara en hjärna"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Krogs böcker

<I>"Visst, jag försökte bara se böckerna på ett så positivt
sätt som möjligt."</I>

Det är bra. Positivitet har aldrig skadat någon.

Jag tror det var någon detaljt med den som jag tyckte om
i "Kirgarens själ". Undrar om jag ska orka läsa igenom den
en gång till för att försöka hitta den ...

Förresten, spelade inte Nicklas basket eller något sådant?

<I>"Jag är, som sagt, inte imponerad."</I>

/images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"jag hade tänkt att kungarna skulle ogilla trollgubbarna
lite smått asmycke.."</I>

Duger bra. Men, då måste det nog presenteras på ett någorlunda bra sätt för att det inte ska fnutta över kanten
till "De dåliga världsbeskrivningarnas hörn".

Vad hade du tänkt dig för någon slags anledning bakom detta
hat då?

Ett förslag från min sida är:
Konungar och Drottningar är avundsjuka på trollkarlarnas
förmågor (kan kasta besvärjelser, m.m) och försöker
därigenom kuva dem. Dessa vet att trollkarlarna är ett hot
mot deras makt om de lyckas organisera sig, vilket leder
rent naturligt till att de kuvas (vem vill förlora en ärvd tron?).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: GURPS Technomancer

GURPS Technomancer borde finnas i varje någorlunda välsorterad spelbutik, och om de inte har den borde de kunna ta hem den. Dock vet jag inte om det är så mycket i den som du är ute efter - det är en världsbeskrivning på vad som i korthet kan beskrivas som "moderna världen med magi."

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Krogs böcker

För att ge ett svar på vad som är så bra med krogs böcker... Hrrm, det är nyskapande... wyverns var iallafall någott nytt... magin är inte likadan... språket är enkelt... men ändå inte helt dåligt... förstås är ju pappa Tolkiens beskrivande språk odödligt...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Top