Nekromanti Trollkarlsdueller i DoD6

Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
(Med risk för att det här varit uppe förut - jag har sökt och inte hittat, men skicka länken i så fall)

När två magiutövande varelser möts i DoD6 (s.79 i grundboken) resulterar det i en duell dem emellan för att deras vitner ska vänja sig vid varandra. Det görs med ett spi-slag på motståndstabellen. Men...här är min fråga. Den som förlorar blir av med 2t10 spi-poäng, vilket betyder att exempelvis trollkarlar som är nybörjare helt plötsligt kan stå där med 0 i spi-poolen och dö på fläcken?? Det verkar ju helt vansinnigt. Ta exempelvis en trollkarl som börjar på en magikerakademi. Då måste han gå igenom skolan, hälsa på rektorer och elever med flera med risk för sitt eget liv.... Har jag fattat det här rätt, eller har jag läst regelboken som fan läser bibeln?

Kör själv med magidueller som något frivilligt, inte oundvikligt, men undrar ändå hur det är tänkt att fungera.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Intressant inlägg, med tanke på att jag snart ska inleda min kampanj i Trudvang. Har inte tänkt så mycket på den där regeln... men det blir nog att magiutövare kan 'utmana' varandra på det sättet. DVS det är frivilligt men det räcker med att en av utövarna vill köra duellen så är den andra tvungen.

Men nu kom jag på ytterligare en sak...
Om en trollkarlar möter 3 stycken magiutövande elakingar och alla dom utmanar honom så blir det nog problem... iofs är det inte vanligt med magi i Trudvang (enligt mig) men det skulle ju kunna hända.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Interisant tanke... Problemet har faktikst inte slagit mig, men det är helt klart ett ganska underligt problem, lärlingar i en akademi bör överleva längre än tiden det tar att sättasig ner för första lektionen...
Jag tycker att duellerna alltid inträffar, det är tufft och det blir lite sämre att vara magiker, dock anser jag att man inte kan förlora sin sista SPI på duellen, så man tör inte av den iallefall.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Är nog snarare så att trollkarlar inte samlas i akademier, utan istället tar sig en eller ett par lärlingar när han anser det är nödvändigt.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Jojo även om man gör så att dem inte förlorar all SPI dom har så antar jag att du menar att dom går ner till ett. Och då kan dom ju endå inte uträtta något, endast plugga teoretiskt.

Men det är iofs så jag tänkt mig... att mästaren tar och pratar med lärlingarna om vitner osv. med dem innan dom ens får pröva på...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
...så antar jag att du menar att dom går ner till ett. Och då kan dom ju endå inte uträtta något, endast plugga teoretiskt.
De förlorar knappast SPI-poängen permanent. Och då är det nog en helt genomförbar regel om man endast tillägger en liten husregel om att magiker inte kan dö på detta sätt, utan endast tuppa av.

/BD, har inte spelat rollspel på LÄNGE.




*abstinens*
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Naturligtvis förlorar de inte SPI-poängen permanent, men jag tycker fortfarande att det är en bisarr regel. Även om det innebär att de (bara) max tuppar av. Trollkarlarna blir ju omkringgående krutdurkar. Näe, frivilliga utmaningar får det bli, tycker de förlorar lite av sin värdighet med den här regeln. Däremot funderar jag på att förlänga spänningsmomentet vid utmaningar genom att de kan fortsätta att utmana varandra så länge de vill. SL kan ju lägga in lite visuella effekter efter behag för att visa hur vitnerna strider mot varandra. Om två trollkarlar då möter varandra i en strid skulle det bli lite stämningsfullare än om de bara står och boltar varandra på håll. För att dra en dålig och oseriös liknelse tänker jag mig nåt i stil med slutstriden i The Raven om någon har sett den :).
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
SL kan ju lägga in lite visuella effekter efter behag för att visa hur vitnerna strider mot varandra.
Det är faktiskt visuellt i grund och botten, står att små blixtrar slår upp mellan magikerna.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
lite sent svar. men enligt regelboken kan inte ens SPI gå under noll med såna här dueller
 
Top