Trollkarlar och deras torn

Gamiel

Myrmidon
trollkarlstorn
Vet någon förresten varifrån konceptet om trollkarlstorn som fristående byggnader kommer ifrån? Jag tror inte jag har träffat på det utanför rollspel o en Skivvärlden bok (o där som referens än något vi såg), jag har dock träffat på det som del av borgar ägda av någon annan än trollkarlen.

Vet någon förresten varifrån konceptet om trollkarlstorn som fristående byggnader kommer ifrån? Jag tror inte jag har träffat på det utanför rollspel o en Skivvärlden bok (o där som referens än något vi såg), jag har dock träffat på det som del av borgar ägda av någon annan än trollkarlen.
Finns väl ett gäng exempel. Isengard t.ex.!

Antagligen flera källor som flytit ihop, men ett ursprung kan vara astrologin. Präster/mystiker observerade stjärnorna från höga bygnader, t.ex. Ziggurat. Det är inga torn egentligen, men det skulle kunna vara ett ursprung till att mystiker/magiker ska vara högt upp.

Från @Magnus Seter och hans äventyr Det höga tornet.

Det stämmer. Jag minns själv när jag läste det i Sinkadus 38 och tänkte 'tusan vad kul det är med trollkarlar som bor i ensliga torn'.

Efter det dök det upp överallt - Sarumans torn och Svarta tornet i Sagan om Ringen, Merlins torn i arthurmyten etc.

Alla varianter på Magnus klassiker

Last edited:
Efter det dök det upp överallt - Sarumans torn och Svarta tornet i Sagan om Ringen, Merlins torn i arthurmyten etc.
I Matiné så finns det magiflöden i världen – magiker drar in dom i sig vid besvärjande och agerar likt ett prisma för att böja magiflödena efter sin vilja – och flödena ändras också utifrån hur landskapet ändras. Så att bygga höga torn gör att magiflöden böjs och flödar genom tornet.

Prospero bor i ett torn i Shakespear.

I Orlando Furioso från 1515 finns det en trollkarl i ett torn.

Så det är gammalt.

Min teori är att det är Babels torn. Torn är en plats där man trotsar himlen, och vem gör det mer än en trollkarl?

Prospero bor i ett torn i Shakespear.

I Orlando Furioso från 1515 finns det en trollkarl i ett torn.

Så det är gammalt.

Min teori är att det är Babels torn. Torn är en plats där man trotsar himlen, och vem gör det mer än en trollkarl?

Och Babels torn är antgagligen en Ziggurat så det är där man hamnar.

Antagligen att babylonska astrologer använde torn för sina observationer.

Jag tror att första gången jag stötte på det så var det nog Merlins torn i Svärdet i Stenen
Tänkte just på det! Och då är det väl inte egentligen att det är "hans" torn, utan när han flyttar in i borgen så får han ta det rangliga gamla tornet som håller på att kollapsa för att han ska vara ur vägen?

Så jag har ofta sett det som att magiker är lite outcasts som flyttar in i övergivna gamla vakttorn och liknande. Inte så mycket att de själva bygger torn. Vilket jag tror är en bild uteslutande baserat på just svärdet i stenen =D

Elfenbenstorn finns med i bibeln, och jag tänker att det har viss del i företeelsen med.

Jag vill minnas att MAGI, alltså de zoroastriska prästerna i gamla Persien, hade torn. Astrologi och -nomi var en del av deras jobb, och de behövde komma högt över ljusföroreningarna i städerna. Torn var därmed bra, och de pysslade också med en hel hög annan mystik i jobbet.

Har också vaga minnen av att de också är anledningen till trollkarlarnas hattar, men jag är inte hundra där.

Man får inte glömma att mystiska eremiter som lever på ensliga platser är en lång tradition. Att de lever högt upp är också en vanlig grej, tex Yamabushi (bergskrigare, följare av Shugendo) till Pelarhelgon (styliter).

Speciellt ett pelarhelgon, Symeon Styliten, är av intresse då han återkommer igen och igen i kristen symbologi.

960px-Simeon_Stylites_icon_1465.jpg

Back