Nekromanti Trolldom istället för magi.

Oddnic

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
69
Location
Bergeforsen
Detta är ett system för trudvangsk trolldom som jag arbetar på och jag skulle vilja ha lite åsikter. Ämnet har även diskuterats en del i denna tråd på riotminds forum. Jag är inte färdig och vill gärna ha idéer och åsikter som kan få systemet att bli bra.

Jag har skapat detta system för att jag tycker att det snabba besvärjandet och vävandet av vitner som finns i DoD6 inte passar helt med stämningen i Trudvang. Trolldomen bör vara något som mer liknar häxkonster, sejd eller ritualmagi. Nu över till en kort beskrivning om hur mitt system ser ut idag:

[color:\\"brown\\"]<center>------- TROLLDOM ------</font size></center>

Trolldom lutar sig på trollkarlens förmåga att med sång, dans, skald, hantverk eller alkemi påverka personer, naturen eller sig själv. För att göra detta behöver han två saker: Färdigheten "Trolldom" och Fokus.

Trolldom. För varje FV i denna färdighet lär sig trollkalen eller häxan sig två nya ritualer. Det är också FV i trolldom som visar om ritualen var framgångsfull. Möjligtvis kan detta värde förändras till något som mer liknarbesvärjelsememorering så att trollkarlen kan lära sig fler små ritualer eller få större ritualer.

Fokus. Fokus kan vara alla kreativa färdigheter så som sjunga, spela instrument, hantverk, extraktkunskap, alkemi eller dans. Med hjälp av fokuset visualiseras det som ska göras i ritualen. Det handlar mycket om att skapa kraftfulla symboler. Exempelvis kan en vild dans användas för att skapa skogsbränder eller en lugn sång söva. I ritualerna används ett eller flera fokus och det är den lägsta färdigheten som bestämmer hur kraftfullt resultatet blir. Beskrivningen av hur de olika fokusen används bör premieras med plus på färdighetsslaget.

Modifikationer för slaget mot Trolldom
Ett extra fokus används +2
Två extra fokus används +3
Trollkarlen tar dubbel tid på sig +2
Bra beskrivning av hur fokusen används +1 till +5
Trollkarlen befinner sig på en Nörvel +1 till +5
Trollkarlen är stressad, utmattad eller störd -1 till -5

Här följer mallen för hur ritualerna beskrivs:

Ritualens namn
Fokus: beskriver hur många eller vilka fokus som krävs för en specifik formel.
Kriterier: Andra kriterier som måste uppfyllas, exempelvis tillgång till mat eller stjärnklar himmel.
Tid: Hur lång tid den tar att genomföra. Den kortaste tar ca fem minuter och den längsta tar ett eller flera år.
Varaktighet: Hur länge effekten varar.
Räckvidd: Hur lång effekt ritualen har.
Amatör: Effekt på amatörnivå.
Lärling: Effekt på lärlingsnivå.
Utövare: Effekt på utövarnivå.
Mästare: Effekt på mästarnivå.
Legend: Effekt på legendnivå.


Här följer två exempel på hur ritualer kan se ut:

Regnsång
Fokus: 2st fokus där ett är sång.
Kriterier: Trollkarlen måste ha tillgång till vatten under sången för att skvätta omkring sig.
Tid: 1 timme
Varaktighet: se effekter.
Räckvidd: se effekter.
Amatör: Trollkarlen skapar ett strilande regn dagen därpå som varar i minst 30 minuter. Regnet faller i en cirkel runt platsen där trollkarlen sjöng med en radie av 30 meter.
Lärling: Trollkarlen skapar ett strilande regn inom sex timmar som varar i minst 2 timmar. Regnet faller i en cirkel runt platsen där trollkarlen sjöng med en radie av 2 kilometer.
Utövare: Trollkarlen skapar ett strilande regn inom tre timmar som varar i minst 4 timmar. Regnet faller i en cirkel runt platsen där trollkarlen sjöng med en radie av 4 kilometer.
Mästare: Trollkarlen skapar ett strilande regn inom en timme som varar resten av dagen. Regnet faller i en cirkel runt platsen där trollkarlen sjöng med en radie av 10 kilometer.
Legend: När trollkarlen är färdig med sången börjar regnet ösa ned och gör så i tre dagar. Regnet faller i en cirkel runt platsen där trollkarlen sjöng med en radie av 20 kilometer.

Stoppa blod
Fokus: 3 st. Ett för blodet, ett för den skadade och ett för trollkalen.
Kriterier: Trollkarlen måste veta något personligt om den som skall förhäxas.
Tid: se effekter.
Räckvidd: se effekter. Om trollkarlen har något från den skadade (nagel, hår, blod eller personlig ägodel) dubblad räckvidden.

Amatör: Blodet stillas och helar 1T6 efter 2 timmars ritual. Trollkarlen måste vidröra offret.
Lärling: Blodet stillas och helar 2T6 efter 1 timmars ritual. Offret måste vara inom 10 meter.
Utövare: Blodet stillas och helar 3T6 efter 30 minuters. Offret måste vara inom 100 meter.
Mästare: Blodet stillas och helar 4T6 efter 10 minuters ritual. Offret måste vara inom 10 km.
Legend: Blodet stillas och helar 5T6 efter 5 minuters ritual. Offret måste vara inom 100 km.



[/color]So, bring it on!
 

Oddnic

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
69
Location
Bergeforsen
YRKE:
Häxa
Bland ett fåtal av Trudvangs kvinnor finns en tradition som går i arv från mormor till dotterdotter. Kunskapen som lärs ut av de gamla haggorna till de unga är den att stämma blod och ge goda skördar. Dessa kvinnor är högt aktade där de får verka utan strid men i nidendomens länder där häxkonsterna är förbjudna är de fruktade för sina farliga förhäxningar. Oftas fungerar de som barnmorskor och kloka gummor och i stormländerna sägs det att det är bådar stor otur att neka en Trollpacka nattlogi.
Kärnfärdigheter: Trolldom, Fokus (tre valfria)
Yrkesfärdigheter: Bestiologi, Botanik, Dans, Djurträning, Extraktkunskap, Hantverk, Kunskapsfärdigheter, Läkevetenskap, Läsa/skriva modersmål, Pedagogik, Retorik, Sjunga, Spela instrument, Spå väder, Zoologi, Överlevnad.


FÄRDIGHET
Trolldom
Bas: SPI; Kärnfärdighet: 3; Yrkesfärdighet: 4; Allmäna färdigheter: 5.
Detta är kunskapen om de ritualer som krävs för att göra trolldom. För varje FV i denna färdighet lär sig trollkarlen eller häxan två nya ritualer. Det är också denna färdighet som används för att se om trolldomen lyckas.


Angående fokus
Det är fokusen som skapar själva trollkraften, en besvärjare hade sagt att det är fokusen som väver vitnertrådarna. Trollkarlarna och häxorna känner dock inte till något sådant som vitner utan är endast medvetna om hur kraftord kan förvända syn och hur trolltrummans rytm kan skapa regn. Ett fokus kan lätt bytas ut mot ett annat men innebörden i fokuset är fortfarande det samma. En lugn sång kan bytas mot en mild frisk brygd eller en stilla rytm från trumman.
Om det står att två fokus krävs under en ritual kan det exempelvis betyda att häxan måste både sjunga och blanda samman brygden samtidigt. För att klara en sådan trollformel krävs att häxan har färdighetsvärden i både Extraktkunskap och Sång. Står det att det krävs tre fokus och ett ett måpte vara trumma så kan trollkarlen välja att sjunga och dansa till sitt trummande eller kanske smörja in sig i välförberedda salvor och gjuta en amulett och trumma under ritualens gång.
Exempel på fokusfärdigheter är: Dans, Dramatik, Extraktkunskap, Gyckelkonster, Hantverk, Historieberättande, Läkevetenskap, Läsa/Skriva, Metallurgi, Räkna, Sjunga, Spela instrument, Tala trollspråk och Teckenspråk
 

Oddnic

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
69
Location
Bergeforsen
Nu på: pyttemjuk.nu/rollspel

... inga svar, inga komentarer..... :gremfrown:

Jaja, nu finns resultatet på min hemsida om någon är intresserad.
 
Top