Konvent TrollCon 2022

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Vill tipsa om att 29/10 kl.11.00 drar TrollCon igång sitt 3:e konvent i Trollhättan.
Förutom det vanliga Cosplay, Brädspel, E-sport har det i år satsats på Rollspel.
Förutom utställare kommer det här hända:

• Svartviken Rollspelspod kommer spela ett scenario från Alien Rpg inför publik

• Robert Jonsson & Magnus Seter kommer hålla föreläsningen:
”Död, förintelse och kärlek vid första knivkast ... hur du skapar spännande äventyr som engagerar spelarna!
- Ett samtal om äventyrsdesign i rollspel.”

• Jonas Larsson Olander, Eloso förlag håller föreläsning om Rollspel.
Vad är det för något? En historisk genomgång.

Hoppas ni kan komma och vara med och hjälpa oss sprida rollspelandet till nya platser på svenska rollspelskartan!

 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Vi kommer även spela in den spännande fortsättningen på ”Urmakarens torn” till @Robert Jonsson’s podd ”Altors Vidder”.
Men det sker bakom stängda dörrar, så resultatet kommer först när det är hopklippt och klart.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Naturligtvis kommer GeekPodden finnas på plats och göra live-intervjuer med intressanta personer tex föreläsare, utställare som Swedish Garrison - The 501st Legion samt vinnare av Cosplay-tävling.
Allt detta kommer spelas in och sändas som ett podd-avsnitt.BBDF5DDA-B87D-4D37-9414-CD7B93E872F9.jpeg
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Mitt första konvent på säkert två decennier, ska bli skoj! Någon mer från forumet som kommer närvara?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Mitt första konvent på säkert två decennier, ska bli skoj! Någon mer från forumet som kommer närvara?
Japp! Jag kommer bara där eftersom jag är minst sagt inblandad i några av arrangemangen.
Jag vet att Robert Jonsson & Magnus Seter kommer vara där. Vet inte vilka av Svartviken gänget som kan tänkas finnas här på forumet?
Men jag hoppas verkligen att ni här på forumet som kommer säger till!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Var det några öppna rollspelsarrangemang eller enbart sådana som var slutna (där man fick vara publik?)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Var det några öppna rollspelsarrangemang eller enbart sådana som var slutna (där man fick vara publik?)
I år var det bara föreläsningar & livespel.
Men under eftersnacket på kvällen (vi käkade tappas och hade trevligt) pratade vi om hur upplägget skulle kunna se ut för nästa år.
En sak som vi alla reflekterade över var att TrollCon skiljer sig från andra konvent som tex GothCon. Till GothCon åker man specifikt för att spela. Men till TrollCon kommer man för att uppleva Nördkultur. De flesta som besöker är inte rollspelare, utan istället ”nybörjare”, familjer och unga människor.
TrollCons huvudevenemang är ju Cosplay, rollspel har ju hittills bara funnits lite vid sidan av.
Så till nästa gång ska vi försöka arrangera en-timmes provapå spel. Något som tex Eloso framgångsrikt genomfört på sitt Lund-evenemang. Live-spelet som Svartviken genomförde var ett jättebra ”fönster” för att visa upp rollspel för alla nyfikna. Vi ska bara putsa lite på det. Tex. var kanske Alien inte det ultimata spelet för att fånga intresset hos barnfamiljer & unga Cosplayare 😬.
Förhoppningsvis kan vi få fler ”tunga” utgivare att komma och vara med och visa upp sina produkter samt hålla i intressanta rollspelsföreläsningar & workshops (med inriktning på att locka nya spelare & hjälpa de som redan börjat med att ta klivet vidare och våga utveckla sig. Tex. speleda eller hur man som familj kan spela tillsammans osv.)
Något som vi sedan tänkt fortsätta med i regionen även utanför TrollCon. Vi samarbetar tätt med Studiefrämjandet.
Förutom Eloso och Vildhallon som var där skulle Daniel Letho med Sagospel & Fria Ligan varit 2 drömvärvningar. Även Åskfågeln med Ensama Vargen & sina solospel-böcker hade nog passat in.
Minns jag fel @Henke, men var inte du lite inne på Tails of Equestria? Det spelet hade gjort succé på TrollCon!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
I år var det bara föreläsningar & livespel.
Men under eftersnacket på kvällen (vi käkade tappas och hade trevligt) pratade vi om hur upplägget skulle kunna se ut för nästa år.
En sak som vi alla reflekterade över var att TrollCon skiljer sig från andra konvent som tex GothCon. Till GothCon åker man specifikt för att spela. Men till TrollCon kommer man för att uppleva Nördkultur. De flesta som besöker är inte rollspelare, utan istället ”nybörjare”, familjer och unga människor.
TrollCons huvudevenemang är ju Cosplay, rollspel har ju hittills bara funnits lite vid sidan av.
Så till nästa gång ska vi försöka arrangera en-timmes provapå spel. Något som tex Eloso framgångsrikt genomfört på sitt Lund-evenemang. Live-spelet som Svartviken genomförde var ett jättebra ”fönster” för att visa upp rollspel för alla nyfikna. Vi ska bara putsa lite på det. Tex. var kanske Alien inte det ultimata spelet för att fånga intresset hos barnfamiljer & unga Cosplayare 😬.
Förhoppningsvis kan vi få fler ”tunga” utgivare att komma och vara med och visa upp sina produkter samt hålla i intressanta rollspelsföreläsningar & workshops (med inriktning på att locka nya spelare & hjälpa de som redan börjat med att ta klivet vidare och våga utveckla sig. Tex. speleda eller hur man som familj kan spela tillsammans osv.)
Något som vi sedan tänkt fortsätta med i regionen även utanför TrollCon. Vi samarbetar tätt med Studiefrämjandet.
Förutom Eloso och Vildhallon som var där skulle Daniel Letho med Sagospel & Fria Ligan varit 2 drömvärvningar. Även Åskfågeln med Ensama Vargen & sina solospel-böcker hade nog passat in.
Minns jag fel @Henke, men var inte du lite inne på Tails of Equestria? Det spelet hade gjort succé på TrollCon!
Kul, men då förstår jag upplägget. För att få utväxling i att få hobbyn att växa tror jag kräver att besökarna själva får sätta sig ner och spela (även om, som du skriver, Alien kanske inte är förstahandsvalet för barnfamiljer) :).

Tails of Equestria har jag egentligen ingen större erfarenhet av. Jag köpte startboxen och har spelat 1-2 ggr med ett av mina barn, men sen gick vi över till Svärdets Sång istället.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Kul, men då förstår jag upplägget. För att få utväxling i att få hobbyn att växa tror jag kräver att besökarna själva får sätta sig ner och spela (även om, som du skriver, Alien kanske inte är förstahandsvalet för barnfamiljer) :).

Tails of Equestria har jag egentligen ingen större erfarenhet av. Jag köpte startboxen och har spelat 1-2 ggr med ett av mina barn, men sen gick vi över till Svärdets Sång istället.
I år var liksom ett test för att se vad som flyger. Mottagandet var mycket positivt, men det finns som sagt mycket vi kan göra bättre.
Sen måste man ju pröva vissa saker innan man fattar vad det innebär. Ett bra ex. är ju när en större samling barn o vuxna kommer in för att lyssna på Svartviken där en av karaktärerna precis råkat illa ut och spelaren utbrister:
”Jag behöver ta lite knark så jag mår bättre.”

😵💫😂

En ruttad spelare förstår situationen, men en barnfamilj som undrar vad rollspel är 🥵

Detta var ju dock inget jag tänkte på när Svartviken ställde upp och erbjöd sig vara med och ville köra Alien. Jag var bara glad att få dit dom.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
I år var liksom ett test för att se vad som flyger. Mottagandet var mycket positivt, men det finns som sagt mycket vi kan göra bättre.
Sen måste man ju pröva vissa saker innan man fattar vad det innebär. Ett bra ex. är ju när en större samling barn o vuxna kommer in för att lyssna på Svartviken där en av karaktärerna precis råkat illa ut och spelaren utbrister:
”Jag behöver ta lite knark så jag mår bättre.”

😵💫😂

En ruttad spelare förstår situationen, men en barnfamilj som undrar vad rollspel är 🥵

Detta var ju dock inget jag tänkte på när Svartviken ställde upp och erbjöd sig vara med och ville köra Alien. Jag var bara glad att få dit dom.
Är du en av arrangörerna bakom TrollCon, @Lightshy?
 
Last edited:

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
J

Är du en av arrangörerna bakom TrollCon, @Lightshy?
Nä, det är Nördimperiet & Studiefrämjandet.
Jag är mer en eldsjäl som vill få dit mer rollspelsrelaterade arrangemang.
Sedan är jag en av GeekPoddens medlemmar.
Så jag springer mest omkring i bakgrunden och ser till att saker händer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
... till TrollCon kommer man för att uppleva Nördkultur.
Låter som Skellefteås Nordsken. Utställningar, föreläsningar, cosplay, butiker och en del spel. Där brukar brädspelen vara välbesökta men rollspelen hamnar lite i skuggan. Med en stor bredd av aktiviteter verkar det svårt att locka folk till det som kräver mer tid och fokus.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Låter som Skellefteås Nordsken. Utställningar, föreläsningar, cosplay, butiker och en del spel. Där brukar brädspelen vara välbesökta men rollspelen hamnar lite i skuggan. Med en stor bredd av aktiviteter verkar det svårt att locka folk till det som kräver mer tid och fokus.
Det fanns stort intresse bland besökare på TrollCon (Speciellt nu när vi ordnat så rollspel med tillhörande arrangemang fick egna rum, separerade från Brädspel där de brukat hamna. Plötsligt blev rollspel ytterligare en sak att kika på på konventet). Det som saknades var bara korta provapå möjligheter. Och pröva på ”rätt sorts” rollspel som passar den stora publiken på TrollCon (Dvs. inte de som redan spelar rollspel ).
Men kan vi erbjuda det nästa gång då kommet det hända grejer!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det fanns stort intresse bland besökare på TrollCon (Speciellt nu när vi ordnat så rollspel med tillhörande arrangemang fick egna rum, separerade från Brädspel där de brukat hamna. Plötsligt blev rollspel ytterligare en sak att kika på på konventet). Det som saknades var bara korta provapå möjligheter. Och pröva på ”rätt sorts” rollspel som passar den stora publiken på TrollCon (Dvs. inte de som redan spelar rollspel ).
Men kan vi erbjuda det nästa gång då kommet det hända grejer!
Rum och skyltning är viktigt. Det är delvis där det brister för Nordsken tror jag. Spelandet av rollspel hamnar för långt borta från händelsernas centrum, och i ett utrymme som inte är särskilt lämpligt för rollspel. Sedan dyker det upp spelare ändå, men inte så många som jag hade önskat. Då går det bättre för de rollspelsrelaterade föreläsningarna, som brukar dra publik.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Jag uppskattade stort att bolla äventyrsskapande med Magnus och Robert, men hade tyvärr inte tid att stanna för Elosos arrangemang. Slogs av att det var ett annat fokus än jag var van vid. Men visst fanns det en nyfikenhet för rollspel där. Nästa år borde väl DoD vara ganska etablerat med en drös enkla äventyr att testa. Jag är gärna aktiv i den biten om det skulle behövas.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Om det finns forumiter som läser denna tråden & är intresserade av att vara med på ett hörn (på något vis) nästa år, så får ni gärna höra av er.
Se dock inte TrollCon som ytterligare ett GotCon, för det är det inte. Hit åker inte ruttade rollspelare för att spela.
Men vill ni komma hit och hänga med likasinnade en dag och försöka visa upp vår hobby för ungdomar & familjer som visar intresse så är ni mer än välkomna.
Efter konventet går vi alla som varit med & kan på restaurang och käkar gott, snackar rollspel och har en skön kväll.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag uppskattade stort att bolla äventyrsskapande med Magnus och Robert, men hade tyvärr inte tid att stanna för Elosos arrangemang. Slogs av att det var ett annat fokus än jag var van vid. Men visst fanns det en nyfikenhet för rollspel där. Nästa år borde väl DoD vara ganska etablerat med en drös enkla äventyr att testa. Jag är gärna aktiv i den biten om det skulle behövas.
Jo, just nya Drakar & Demoner hade vi uppe flera gånger när vi ”eftersnackade” & gjorde planer för nästa år. Tror det kommer passa helt rätt i tiden, vara ”rätt typ” av spel för TrollCon-besökare & namnet Drakar & Demoner kommer dessutom locka besökare.
Detta är en av orsakerna till att jag gärna hade sett Fria Ligan på plats och visat upp sig.
Och vill du @Gaspard hjälpa till så tror jag vi kommer ha användning för dig 😉
 
Top