Nekromanti Troll

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Någon vänlig själ som skulle posta värdena på de troll som finns publicerade (om det finns några) i den gamla monsterboken. Eftersom de inte finns med i den nya så är de väldigt saknade...

Det jag letar efter är skogstroll, bergstroll och grottroll. Om alla dessa nu finns etc.

Tack!
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag har Monster och..... boken fast de tre sista sidorna saknas!!! :gremgrin: så jag har inga troll :gremfrown: Men om ingen hinner före mig ska jag kolla med min kompis som har de sista sidorna...........
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tyvärr

Att skriva av trollens siffervärden in här på forumet är tyvärr brott mot upphovsrättslagen. Detta är naturligtvis väldigt knepigt eftersom böckerna inte längre finns att köpa, men upphovsrätten gäller fortfarande.

Endast om upphovsmannen (Neogames alltså) har rätt att ge ut värdena. Så du får nog be dom, men jag är tveksam till om de kommer ge ut dom.


/Naug, tycker att sådana här problem är väldigt tråkiga
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Tyvärr

Nu sitter jag visserligen här med boken framför mig, men jag måste säga att jag tycker att det är urbota dumt och rent ut sagt helt jävla tragiskt att man inte får sprida information för ett spel trots att informationen ej längre finns att "köpa". (i form av modulen)

Hur ska då frågeställaren kunna fortsätta spela det här spelet om han nu, vilket är mycket troligt, verkligen behöver den här informationen??

Fan, detta är illa, ett riktigt dåligt tecken.

Mvh

Creigh - Som antar att Neogames kommer att släppa på den här informationen för frågeställarens fortsatta lojalitet.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Tyvärr

Bleh!
Det där sög juh...

Ok jag kan förstå att upphovsrättslagen gäller etc men det kändes surt med tanke på att trollen inte kommer lanseras (förmodligen) förräns Bestialiska folk modulen släpps. Den har ju inte ens ett preliminärt datum...

Troll som e så mysiga! :gremfrown:
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Lösning!

Jo förvisso men man vill ju gärna se deras data så man har ett hum om vad de har. Därefter är det ju alltid lättare att ändra när man vet hur stora, starka och dumma de är :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tyvärr, ja

"Hur ska då frågeställaren kunna fortsätta spela det här spelet"

Utan troll? Jag har mycket svårt att föreställa mig att frågeställaren inte skulle kunna spela Eon utan troll, och jag har ännu svårare att föreställa mig att frågeställaren inte har fantasi nog att komma på troll eller sno värden från något annat spel.

"men jag måste säga att jag tycker att det är urbota dumt och rent ut sagt helt jävla tragiskt att man inte får sprida information för ett spel trots att informationen ej längre finns att "köpa". (i form av modulen) [snippeti] Som antar att Neogames kommer att släppa på den här informationen"

Det är exakt därför som skyddet för materialet finns. Jag har en känsla av att Neogames förr eller senare kommer att släppa på den där informationen, inte nödvändigtvis för frågeställarens lojalitet, utan för att den får plats i en annan modul. Om Neogames fråntas kontrollen över den möjligheten genom att "out of print"-material släpps fritt till allmänheten så fråntas de också möjligheten att göra sådana nysläpp eller sammanställningar. Därigenom så fråntas de också möjligheten att tjäna pengar på sin information, vilket gör att de inte har någon större vinst i att omsläppa gammalt material, utan måste producera nytt material vilket är mycket, mycket dyrare.

Och eftersom rollspel inte är något man tjänar pengar på (tro mig, jag vet) så är det att skjuta sig i foten att släppa material fritt. Det är inte ett dåligt tecken. Det är en nödvändighet för att förlagsverksamhet ska kunna fungera i en marknadsekonomi.

Vi har dessutom ett rent praktiskt problem. Hur räknar man något som att det inte längre finns att köpa? Detta måste spikas exakt och juridiskt, eftersom det innebär att någon tar författarens material och släpper det fritt efter en viss tid. Kort sagt, man fråntar författaren kontrollen över produkten av hans arbete, och ger det till någon annan. Det är ungefär som att någon tar min cykel och ger till någon annan. Det krävs mycket exakta regler för att ta min cykel: antingen får jag gå med på det, gratis eller mot ersättning, eller så måste den anses förverkad av en eller annan anledning, eller så måste jag vara död.

När det gäller mina verk så är det värre. Den nuvarande regeln är att upphovsmannen kan ge bort publiceringsregeln gratis eller mot avgift - det är då han som ger bort den rätten, den tas aldrig från honom - eller så måste upphovsmannen vara död sedan 70 år.

Den nuvarande regeln är i alla fall snorklar. Att få sprida information när det ej finns att köpa är mycket, mycket luddigare. Då måste det bestämmas vad som räknas med att "ej finns att köpa". Var ska den inte finnas att köpa? I alla butiker? Hos förlaget? Kan förlaget få chansen till nytryck eller återanvändning genom infattning i en antologi? Hur lång ska den chansen vara? Vad händer om förläggaren får slut på boken och författaren sedan ska gå till en annan förläggare? Den andre förläggaren kommer inte att vilja ge ut en bok som finns ute gratis, och det innebär att författarens intressen skadas. Och så vidare.

Jag vet att jag låter som Antipiratbyrån på vissa punkter, men jag måste poängtera en sak: upphovsskyddet finns till för att upphovsmannen ska kunna ha kontrollen över sitt verk. Upphovsmannen behöver den kontrollen för att han ska kunna leva på sitt arbete. Om upphovsmannen upptäcker att han inte längre kan försörja sig på just det här verket så står det honom fritt att släppa det verket till allmänheten, men det måste ske med upphovsmannens godtycke. Annars är det som att polisen skulle kunna sno min cykel bara för att jag inte har använt den på ett år. Vill jag bli av med min cykel så är det upp till mig att ge bort den eller sälja den, men jag får inte ens det valet om någon snor den av mig. Samma sak med upphovsrätt.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Kanske?

Om jag skirver av alla värden, fast bakvänt?
Om jag skriver att ett troll (exempelvis endast) har -21 i STR.

Har jag kopierat information? Nej
Har mina värden något som helst förknippat med Neogames? Nej

Sen ger jag ut en nyckel som gör att man kan lösa siffrorna. ( idet här fallet; invertera)
Eller typ: Ta alla siffor men dra bort 1 osv.

Movingalt - finurlig
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kanske?

Hjälper inte. Det spelar ingen roll huruvida du krypterar all data så att du skriver "A" som "65" (vilket du för övrigt redan gör). Poängen är att du skriver av, inte att du krypterar den eller byter format.

Det finns ett undantag. Du får göra texten tillgänglig i blindskrift. Däremot får du inte gå tillbaka från blindskrift till normal text igen. I övrigt är upphovsrättslagen formatoberoende - en skriven text är en skriven text och den är upphovsrättsskyddad, oavsett om den är i läslig form, i en dator, krypterad eller bara är skriven med taskig handstil.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Säg kanske, kanske ,kanske

Men om jag då skickar "MovinGalts privatgjorda Troll" till den stackaren.
Och så hoppsan, råååååkar mina värden stämma exakt överens med Neogames? Och jag som inte ens har M&V (vi kan låtsas iaf)
Eller har de copyright på de sifforrna på just troll?

/MovinGalt - har aldrig tänkt skicka, bara djevlas
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
En gyllene medelväg

En möjlig lösning på problemet är ju att någon vänlig själ knappar in värdena i ett mail eller PM och skickar till frågeställaren och kallar det för "för privat bruk" vilket även om det inte är helt självklart hurivida det är lagligt eller inte är bra mycket snällare mot upphovsmännen (Neogames) samtidigt som det löser frågeställarens problem.

PERSONLIGEN (Disclaimer, jag är ej jurist) så skulle jag tro att en sådan tolkning skulle vara korrekt. Tycker proceduren påminner mycket om den när man spelar av låtar från en kompis skiva på kasset vilket jag har för mig att det finns prejudikat på att det är ok om man inte gör det i stor skala...

/Bjorn
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Hopp i mörkret !

Det finns ju en fin och officiell sak här (obs länk obs) som kan var till nytta


/Ceram, som vill ha sånna smakprov på nya böcker också....
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Hopp i mörkret !

Jag måste tacka för att du länkade till den sidan. För den ger information som jag inte visste om grottroll. Jag har varit på Neo's sida många gånger och klickat runt, men aldrig hittat den.

Åter igen tack!
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: En gyllene medelväg

(Disclaimer, jag är ej jurist)
Det spelar egentligen ingen roll huruvida du läst juridik eller inte om du kallar dig jurist. Så länge du är anställd av en juridisk person har du rätten att kalla dig jurist. *minns inte lydelsen ordagrannt, men kan hänvisa till Andreas Grannander(nuvarande styrelseledamot i Sveroks förbundsstyrelse)*
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Tyvärr

Håller med grottrollet Naug men det e bara fråga på..
Har du tex. blivit av med sidorna som vi strimmiga grodor
vars sidor emigrerat från boken kommer de nog ge ut värdena..
Men att länka ba rakt av är lite fult..
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Tyvärr, ja

Sant som du säger Krille men om materiellet inte säljs längre
Och inte går att få tag på..
Hur ska då denna oskyldiga astackare som tappat sin sidor i boken få reda på
hur dessa underbara troll fungerar?
Troll är iochförsig en liten bisak i en stor fråga men jag håller nog på Creigh`s Argument om spelarens fortsatta lojalitet :gremsmile:
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: En gyllene medelväg

Privat bruk och inte i stor skala eller med uppsåt att sälja eller tjäna pengar på det..
Då e det okej vettu..
Funkat för mig många gånger..
 
Top