Nekromanti Troll till tänderna beväpnade med gurder.

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Jag läste Krigarens Väg igår och såg att på listan över tillhyggen i närstrid fanns "Gurd" som vapen. Det var ganska roande när jag tänkte på stora vilda troll som kom anstormandes imot en med varsinna två gurder i vardera hand vilt svingandes.
Det slog mig att en gurd måste vara ett ohyggligt närstridsvarpen, både på grund av att det skulle göra ****** ont om man blev träffad av en och för att dom troligtvis skulle gå sönder på grund av den väldiga svingkraft som ett troll har. Skulle detta medföra att det skulle flyga en massa delar av gurden åt alla håll, speciellt om han blir krossad mot en bepansrad motståndare?
För det är väl det som händer när skadeverkan blir högre än vapnets BRYT (i det här fallet 30), att dom går sönder. En annan sak jag tänkte på var hur det blir ifall ett troll skulle ta upp en rp och svinga honom in i ett träd eller kanske en husvägg. Hur gör man då? Räknas det som vanlig kross skada eller har varje människa ett speciallt bryt värde om man räknar den som ett tillhygge?

En ganska road men förvirrad speledare...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
En annan sak jag tänkte på var hur det blir ifall ett troll skulle ta upp en rp och svinga honom in i ett träd eller kanske en husvägg. Hur gör man då?

Jag tror det bara är att ta trollets grundskada och sedan lägga till lite, med tanke på rollpersonens ungefärliga tyngd... sedan har du skadan som rollpersonen får i säkerligen 1t6 olika kroppsdelar..... inte säker om det står någonting i Eons regler om detta (antar att det inte gör det :gremwink:).. men det låter okej
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det är nog bättre att använda de frivilliga men semiofficiella reglerna för BRYT i så fall, att om "vapnet" går sönder är det bara obrukbart och gör mindre skada. Tillämpa istället skadan på gurden som vanligt och se om det finns risk för amputation eller att en kroppsdel bara bryts. Eller anta bara att den stackars gurden kommer dö i vilket fall, på sin höjd vara medvetslös/redlös för att sedan bli uppäten av trollet.

Men det var en kul grej du hittat! Har inte Krigarens väg här - vad är styrkekravet för en att nöttja en gurd på detta vis?

RP dunkad i vägg - vad sägs om trollets grundskada plus en viss skada beroende på hur hårt materialet RPn slås emot är? Säg att som mest kan skadan bli dubbla grundskadan för trollet, men att olika material dessutom har olika tak (t ex sten +Ob3T6, trä +Ob1T6/+Ob2T6). När skadan sedan appliceras kan du kanske, om det blir många extraskador, slå dessa på olika kroppsdelar (kan bli lite konstigt med tanke på olika skydd på olika delar av kroppen) för att representera att det är hela kroppen som träffar väggen.

Det här var riktigt charmigt, faktiskt. Själv är jag ko-fetischist, undrar hur stort ett troll skulle behöva vara för att använda en kossa som tillhygge... Hmmm...

Mvh / Phelan
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
STYK: 30...

... vilket var det enda som hindrade min trukh (STY: 28) från att använda gûrder på detta vis... :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kast med liten léaramflicka

Jag håller ju på alari-trollens nationalsport, 'Kast med liten léaramflicka'.

...men det är kanske bara jag.

- Ymir, ensam entusiast.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Kast med liten léaramflicka

Problemet med alver är ju att återväxten är så låg - risken för materialbrist i sporten är uppenbar. Fast med tanke på det rutiga modet borde väl någon form av golf ha större chans att röna uppskattning från lokalbefolkningen?

Mvh / Phelan
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Legenden om Excaligûrd...

I min spelgrupp spånades det ett tag på att utveckla en stridskonst för just Gûrd i en hand! Några få, urstarka Grottroll som kan svinga en Gûrd enhandat utan alltför mycket nackdelar, är på jakt efter en legendariskt tuff Gûrd att pröva sina färdigheter med.

*THWACK!* :gremlaugh:

/Duddmannen
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Kast med liten léaramflicka

Problemet med alver är ju att återväxten är så låg - risken för materialbrist i sporten är uppenbar.

Tja, fast frågan är om trollen i Alarinn verkligen tänker så långt, resonemanget torde mer vara


"höhöhö, titta där é en till sån där liten sak med spetsiga öron. Kasta'an! ... Titta så den fly-yge-er."

*följer den stackars älvan i blicken som hon kastas i en båge ner i en bäck, tittar därefter på sin trollkompis*

"höhöa.... igen!"

Repetera tills det inte finns något mer att kasta, eller trollen tappar bort den stackars älvan, eller tills trollen tröttnar (eller blir distraherade)

/Naug, troll
 

Mordeath

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
15
Location
Västernorrland
Tänk om den stackars gurden råkade ha en hjälm då skulle det ta rätt bra på fienden


Det kanske blir nästa stora sport inom Trollens samhälle
Gurd slagsmål
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Kast med liten léaramflicka

Vare sig de tänker så långt eller inte KOMMER materialbristen visa sig ganska snart. Vilket leder till att stackars Ymir blir ensam entusiast.

Mvh / Phelan, som propagerar för kast med liten skäggbiff (dvärg) då dessa är tåliga nog att återanvändas
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Mna kan ju som många tidigare har sagt använda trollets grundskada.
Sen kan man ju modifiera det med reglerna som finns vid fallskada då det gäller att falla på olika föremål.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Legenden om Excaligûrd...

Du glömde Gûrdchuckas. Två Gûrder hopsatta med en kedja, för de riktigt tuffa trollninjorna!

/Henrik
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kast med liten léaramflicka

Léaramflickor är också rätt sega för sin storlek, faktiskt. Och tja, det finns ju ändå ett ganska stort antal därborta i Alarinn...

Dvärgarna måste man ju gräva ut ur veritabla ärkebefästningar. Och så har de en massa vassa saker. Nej, då är léaramflickor mycket mer lättillgängliga.

- Ymir, tycker rentav det är intressantare än sumobrottning
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Kast med liten léaramflicka

Det finns faktiskt roghandvärgar, de kan "plockas" på marknivå. Fördelen med dvärgarna framför alvtöserna är faktiskt deras högre massa. Detta ger en rakare bana och gör att man måste ta mindre hänsyn till vinden. Just precisionen är viktig, vilket alla som kan reglerna för dvärgkast inser.

(För de som inte kan reglerna så har man ett utkastområde och ett bo - som kan benämnas målområde. Det gäller att få in sina egna dvärgar i boet, samtidigt som man ska undvika att den andre har dvärgar i boet. Detta går till så att om två dvärgar krockar med varandra tas båda av banan och ger inga poäng. De två trollen (lag finns inte, det handlar om individuell prestige) har fem dvärgar var och man kastar varannan gång. Ett vanligt resultat i ett parti är noll-noll, då den siste kastaren, hellre än att riskera att den andre vinner, siktar in sig på den andres dvärg i boet.)

Mvh / Phelan
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Kast med liten léaramflicka

Fördelen med dvärgarna framför alvtöserna är faktiskt deras högre massa. Detta ger en rakare bana och gör att man måste ta mindre hänsyn till vinden. Just precisionen är viktig, vilket alla som kan reglerna för dvärgkast inser.
Nobody tosses a dwarf!
:gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kast med liten léaramflicka

Dvärgarna må ha högre massa, men älvorna är mer aerodynamiskt formade, och deras väg genom luften blir mycket skönare att beskåda. Dessutom är det extra roligt eftersom deras överbeskyddande män blir så j-vla sura efteråt :gremwink:

- Ymir, som påpekar att grottroll också kan vara sofistikerade...nåja.
 
Top