Nekromanti Troll i tunnel

Mattias G

Veteran
Joined
30 Dec 2012
Messages
28
Location
Stockholm
Hade en idé om att göra ett dataspel i stil med Dungeon Master, och här är en av konceptbilderna jag gjorde till det.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Ser mycket lovande ut! Har ingen erfarenhet av Dungeon Master, men om jag spelade något dungeonutforskninsspel som såg ut så där så skulle jag vara mycket nöjd!

Om jag ska hitta något att anmärka på inför eventuella förbättringar så är det att trollet och klubban ser lite "lätta" ut. Svår att sätta fingret på det, men trollet känns som det är väldigt lätt på fötterna, men jag tycker att någon med den kroppshyddan borde kännas lite mer långsam och trög, men sammtidigt ostoppbar.

Samma sak med klubban. Den är skitstor, med järnbeslag, men han håller den längs ut som om den inte vägde mer än något hekto. Den hade sett mer realistisk ut om den hängde mer som om det faktiskt krävdes lite ansträngning att svinga den.

Det här är dock detaljer, och inget du behöver haka upp dig på. Bilden är snygg som den är. Och trollet ser skitläskigt ut!
 

Mattias G

Veteran
Joined
30 Dec 2012
Messages
28
Location
Stockholm
Jamen det där är ju jättebra kommentarer att få höra, är ju precis sånt som gör att man kan bli bätte fortare :) Jag känner mig som rätt mycket nybörjare på det är med bilder, så tar tacksamt emot såna goda råd :gremlaugh:

Och ja, jag håller med - borde vara mer tyngd i både troll och träbit!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Coola bananer! Hur grymt som helst!

Vilket program jobbar du i med dylikt?

Dock vill jag hålla med Rymdis – trollet känns för »lätt». I egna ord skulle jag vilja säga att det ser mer uppstoppat än levande ut. Ett återkommande problem när det gäller 3D och inget som bara nybörjare har svårt med. Ta trollet i första Potter-filmen som inte bara är fult gjort i övrigt utan som också saknar känsla av verklig tyngd och känsla av att stå i rummet. Enligt min ringa, personliga åsikt, så klart. :gremsmile:

Jag tror att du kan åtgärda en stor del av detta genom att bara förändra kroppshållningen: Bredda benen så de är längre isär, böj mer på knäna, ge axlarna och därmed armarna lite mer häng, och låt mer än gärna den där klubban släpa i golvet. Eller så slänger du den över en axel?

Nåväl, mycket imponerande hur som haver. Kör hårt!
 

Mattias G

Veteran
Joined
30 Dec 2012
Messages
28
Location
Stockholm
Tack tack!

Håller med om det med 3D, är svårt att få det att inte se livlöst ut - önskar jag var duktig på att teckna, för då skulle jag mycket hellre göra det, men jag är inte direkt nån konst-talang :gremtongue:

Använder ett program som heter Poser, som gör att även bild-amatörer kan få ihop nåt - man har färdiga modeller som man kombinerar, modifierar och justerar för att få det som man vill ha, men det är väldigt flexibelt (trollet började som en människa, innan jag började ändra: http://www.colossusentertainment.com/forumref/poser_freaktroll.png ).

Bra tips med kroppshållningen, det ska jag nog testa - gå nästan lite mer mot gorilla hållet i kroppshållning kanske...

Jag testade faktiskt med klubba över axeln, men fick inte till det så jag blev nöjd :gremtongue:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Åh, Dungeon Master! Underbart spel!

Tycker dina bilder ser riktigt snygga ut. Är inte lika insatt som de andra här, men jag tänkte inte alls att han såg särskilt lätt ut.
 
Top