Nekromanti Troligen här för att stanna, så varför inte en presentation...

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Ja det vore väl på plats. Jag har en känsla av att jag kommer frekventera wrnu allt oftare. Jag behöver ett mindre, familjärt forum att hänga på, inte bara karga flashback.

Jag heter Mattias, är i det närmaste 26 år gammal och bor i Stockholm. Jag har pluggat biologi på Stockholms Universitet, har som högsta examen en Masterexamen i Ekologi. Vill jobba med vetenskapskommunikation men har, i brist på sådana jobb, en timanställning på Naturhistoriska Riksmuseets värdskapsavdelning.

Jag har spelat rollspel sedan 2002, då och nästan alltid sedan dess var det Drakar och Demoner som gällde. 2003 stängde jag in mig i en garderob hela sommarlovet för att skriva ett storslaget äventyr, men mitt 15-åriga jag lyckades inte prestera så mycket mer än att kolla på bilderna i Jorges Bestiarium samt skriva något måttligt unikt synopsis om ett tredelat svärd som behövdes för att döda en drake. Jag började frekventera Riotminds forum 2005 och är en av ytterst få som fortfarande skriver där.
Min hemstads spelgrupp, Piratankorna, är splittrad för länge sedan. Min studietids spelgrupp, SMURF (Sveriges Mest Uppskattade RollspelsFörening), träffas kanske 1-4 gånger om året för spel. Nu börjar dock de flesta passera 30-strecket, få jobb och även ett och annat barn. Det blir kanske inte så mycket mer spel med SMURF heller.

Hur som helst! Det finns två saker jag gillar att göra mer än annat:

1. Att läsa. Jag har nyligen tagit mig igenom nästan allt som Lovecraft skrivit, och har nu riktat fokus istället mot Stephen Kings Det. Jag har dessutom horder av skräcknoveller jag vill ha lästa samt plöjer all den creepypasta som får goda betyg på nätet. Och egentligen vill jag även kasta mig över all den härliga fantastik som skrevs i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

2. Att skriva. Se där! Båda klyschorna prickade jag in! Jo då, skriva gillar jag att göra. Jag skriver ner oändliga mängder idéer, synopsis, namn och formuleringar i anteckningsböcker och dokument på datorn, men alldeles för sällan känner jag att jag har tid att faktiskt skriva prosan. Det är något jag försöker bättra mig på. Jag har i alla fall lyckats färdigställa 2 noveller under våren. Det får ses som ett steg i rätt riktning.

Nog skrivet för den här gången! Välkommen, roboman! Tack!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Hej på dig roboman! Jag brukade hänga dag och natt på Riotminds forum under rätt många år och minns dig därifrån. Du kanske minns mig också, jag hette där Vigor Rosenblad och hade en banan som avatar (omslaget till Velvet Undergrounds Andy Warhol-skiva). Nu har jag flyttat hit istället av några olika anledningar: jag har mer eller mindre lämnat Trudvang bakom mig (har några sista skälvande steg kvar att vandra), jag ville hitta nya personer att spela nya rollspel med och så har ju Riotminds forum varit helt dött sedan de drog ner på aktiviteten. Det var helt rätt beslut, när jag vågade mig ut i stora vida världen hittade jag många skojiga typer att lira med och har nu fastnat med ena benet i OSR-träsket och andra i indieflummet.

Lovecraft är en personlig favorit, och jag har nog läst allt han har skrivit åtminstone en gång på originalspråk och i minst en översättning. Har även läst en del fantastik-litteratur i genren "föregångare till Lovecraft", typ Blackwood, Chambers, Machen etc. Nu är mitt projekt att läsa klassisk sci fi, t.ex. Philip K Dick, Robert Heinlein, Ursula Le Guin (som är en grym författare!) med flera. Så mycket att läsa, så lite tid!
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Hallå där, jo visst minns jag Vigor Rosenblad! Var det inte du som dessutom hade en länk till torskslungan i din signatur? Den pratade jag faktiskt om i fredags!! Det var definitivt flera år sedan jag tänkte på torskslungan senast, innan en vän i fredags började prata om bestofblocket.
Dessutom tror jag att du var kompis med provokatören Stjälke Smutsskalle och åtminstone en hyfsat välkänd användare till, men jag kan inte komma på vem denna var.

Ja det finns verkligen mycket lockande att läsa. Bland Locecrafts föregångare, samtida och efterföljare vill förstås jag läsa Edgar Allan Poe, Robert E Howard, Ambroce Bierse, Algernon Blackwood, Robert Bloch, Arthur Machen och liknande författare. Men också Arthur Conan Doyles deckarnoveller, Jules Vernes äventyrshistorier och mycket mer därtill. Det är något underbart över hela den där tidens spänningslitteratur.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Haha, det stämmer bra med torskslungan! Kul att den fortfarande kan skänka någon glädje. Jag känner mycket riktigt forumiten Stjälke, som nu växt upp och blivit snäll. Mekradoni är förmodligen den andra du tänker på. Vi träffas alla regelbundet och spelar fortfarande rollspel hyfsat regelbundet, vi ska nu ta oss an Mutant År Noll vilket ska bli väldigt kul. Och jag kan bara instämma gällande författarna du droppar. Fast mest intresserad är jag nog av Clark Ashton Smith (som du kanske glömt att nämna?) bland Lovecrafts samtida författare.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Clark Ashton Smith ingår helt klart i gruppen, liksom Saki, Henry James, Nathaniel Hawthorne mfl. Egentligen också Lord Dunsaney, men jag har provat några noveller och inte alls fastnat för honom.

Och i den utvidgade gruppen, med detektivromaner, äventyrsromaner och annan spänningslitteratur vill jag även läsa Mary Elizabeth Braddon, Charles Dickens, Mark Twain och många fler. Jösses vad lite tid det finns!
 
Top