Nekromanti Trolig energikälla?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nackdelen är att det är tungt med tankarna till cellerna"

Nu blev jag ju manad att lägga mig i... /images/icons/wink.gif

Problemet med bränsleceller är två: dels att de använder väte och syre som energikälla, och dels att de är förbaskat dyra.

Bränsleceller arbetar enligt en omvänd elektrolys. I vanlig elektrolys delar man upp vatten till syre och väte genom att tillsätta energi i form av elektricitet. Bränsleceller gör det omvända: det sätter ihop syre och väte, och släpper ifrån sig elektricitet och vatten. Processen sker i ett membran som fungerar som katalysator: den tvingar ihop väte och syre och fångar upp elektronerna som blir över.

Så till problemet. Det första är bränslecellen. Den är nämligen snordyr att tillverka, eftersom membranet bör vara några kvadratkilometer stort för att ha hög effekt. Jag vill minnas att det dessutom bör göras av ädelmetall, och några kvadratkilometer platina är rätt dyrt, även om det är molekyltunt (till viss del beroende på att det är molekyltunt, men också på grund av ädelmetallpriser).

Det andra problemet är vätet. Syre behöver man inte lagra här nere på jorden, eftersom det dräller av det. Ute i rymden behöver man dock ta med sig även syre. Väte är det dock värre med. Väte är nämligen inte så effektivt att trycka ihop. Man måste få ner det i flytande form för att få med sig en acceptabel mängd, men det är fortfarande omkring en fjortondel så lätt som vatten även i flytande form. Man behöver dock en rejäl nedkylning (och den isoleringen heter duga!) eller en rejält kraftig trycktank för att hålla väte flytande. Båda alternativen fördyrar, förstås.

Det finns en lösning på gång som man hoppas på, kallad nanografit. Tanken är att väte i flytande form eller gasform hela tiden rör sig, och att det därför tar plats. Om man kunde få vätet att hålla sig på plats på något sätt så skulle man slippa problemet. Nanografiten gör just detta - den bildar ett kristallgitter i vilket man kan låsa in vätet, så att det tar mindre plats. Resultatet är att man kan öka mängden väte som man kan klämma in i en viss given volym, utan att behöva maffiga trycktankar eller supernedkylning. Vissa optimistiska siffror säger ca 25 gånger så mycket väte i en nanografittank som samma tank med flytande väte, vilket naturligtvis ger ca 25 gånger så lång räckvidd till ett givet fordon, utöver de räckviddsökningar som lättare tankar innebär.

En annan egenskap med nanografiten är att den inte släpper ut allt väte på en gång. Det är en fördel ur säkerhetssynpunkt - man kan faktiskt tutta eld på vätemättad nanografit och allt man får är en söt blå låga som knappt brinner alls, när samma väte hade exploderat på stubben om det inte var instängt i nanografit - men en nackdel ur effektsynpunkt. Man får helt enkelt inte ut lika mycket energi per sekund som ur en vanlig trycktank. Därmed blir det inte lika användbart med nanografit i vapen. Men ur fordonssynpunkt och som portabel generator är nanografit med bränsleceller en lysande kombination.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Men jag minns att min föreläsare sade att Mercedes A-klasse (eller Weltklasse som den kallas i både tyskland och Göteborg, dock inte av samma anledning) var byggd för att drivas av vätgas med bränsleceller... och att tanken skulle sitta under kupén. Resultatet: Tungdpunkten flyttat högre upp.

/Seinet Wintermute - Snappade upp en och annan sak på föreläsningen trots allt.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men jag minns att min föreläsare sade att Mercedes A-klasse (eller Weltklasse som den kallas i både tyskland och Göteborg, dock inte av samma anledning) var byggd för att drivas av vätgas med bränsleceller..."

Det är fullt möjligt. Faktum är att Mercedes är en av sponsorerna bakom forskningen kring nanografit, och det finns ett par prototyper av just Mercedes A-klasse som byggts med bränsleceller. Men än så länge kör de så vitt jag vet enbart med konventionella tankar.

Det finns för övrigt en (1) vätgastankstation i Europa just nu. Utanför Hannover vill jag minnas.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Själva Gudarna

läs boken får du se vad som händer

men om man tappar en sol den mängden energi som t ex krävs för att´lysa upp avrenda lampa på jorden i 1000 år så märks det nog inte ens.. :]

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

haffe

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
6
Nej jag tänkte skriva att man hade anväönt dem på raketer jättelänge. De finns dock inte till vanliga bilar så de kan ju anses vara på exprimentstadiet för konsumentmarknaden
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Att binda vätet i någon slags fast form var faktiskt en av de saker jag funderade över. När du nämner dessa fakta så minns jag även dokumentären om ämnet på discovery channel. Det kan ju vara ett alternativ. På 150 år ska vil väl kunna få den tekniken perfekt och billig?

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Plasmareaktor

..å andra sidan heter det inte plasmareaktor utan fusions-reaktor och det har redan nämnts :)

(Sorry... måste få vara besserwisser emellanåt.)
 
Top