Nekromanti Trolig energikälla?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Vad kan anses vara en trolig portabel och mycket kraftig (gigawatt eller terrawatt) (liten nog för att driva apparater, vapen, fordon med mera) energikälla om 150 år?
Vilka teorier finns idag som sträcker sig så långt in i framtiden?


/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Fusion kanske?

En motfråga: Kräver ditt spel att du absolut förklarar energikällan ingående? Kanske det räcker att man förklarar energikällan som ett mindre fusionsdrivet elverk.



PAX
- I Am A Man Of Constant Sorrow
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Fusion borde duga gott, och det är ganska så säkert att vi kommer att utveckla det..
En reaktor i Storbrittanien och en i USA har varit igång, båda runt fyra minuter...
Snart...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Särskilt intressant var hur amerikanen snackade om sina egna framsteg. Han trodde på allvar att om han bara fick några millioner extra så skulle han garanterat kunna ordna fusion inom något år.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Fusion? [OT]

jo fast frågan är ju hur effektivt det är att köra fusion, det är ju som så att man måste nästan komma upp i temperaturer som är i närheten av solens innandöme/yta (väldigt höga med andra ord) och då är det nog inte så troligt att fusion kommer bli en hit (därför att så går det åt mkt energi, vilket innebär att man får ut praktiskt taget ingenting, däremot är det ett trevligt experiment som säkerligen kommer att påverka andra saker inom fysiken), däremot skulle det vara bättre ifall man skulle använda mindre energi.

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Själva Gudarna

Har nån läst de? Det är en bok av Asimov...
Där har dom iallafall nått dom kallar elektronpump och i slutet upptäcker dom kosmäggpumpen.. Det var därifrån idén kommer.

Den är lite svårförklarat men det går ut på att det finns ett oändligt antal universum i olika dimentioner så det är möjligt att öppna en port till en av dessa dimentioner som har t ex en sol eller liknande just där jorden är placerad. Man kan mao plocka ut i princip oändligt med energi från dessa.

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fusion? [OT]

"jo fast frågan är ju hur effektivt det är att köra fusion, det är ju som så att man måste nästan komma upp i temperaturer som är i närheten av solens innandöme/yta (väldigt höga med andra ord) och då är det nog inte så troligt att fusion kommer bli en hit (därför att så går det åt mkt energi, vilket innebär att man får ut praktiskt taget ingenting, däremot är det ett trevligt experiment som säkerligen kommer att påverka andra saker inom fysiken), däremot skulle det vara bättre ifall man skulle använda mindre energi."

Fusion är rätt så effektivt. Den höga temperaturen som krävs är till för att få vätekärnorna att smälta samman. För att få dem att smälta samman krävs energi. Energin kommer i det här fallet av temperaturen. I sin mest lönsamma form får man ut ca 17 ggr mer energi än vad som krävs för att få dem att smälta samman.

Det vill säga, den energi som krävs för att få en deuterium-kärna att smälta ihop med en tritium-kärna får du sjuttonfalt tillbaka, och det i form av mer värme! En sammansmältning av två atomer ger alltså energi nog att driva 8,5 andra sammansmältningar. Borträknat energiförluster i överföring, värmeläckage, samt det netto som man faktiskt vill skicka ut på elnätet så får man ändå nog med energi att driva reaktorn till dödagar.

Problemet är att man inte vill att reaktorn ska skena. Det är det man jobbar med just nu.

För övrigt vill man inte ha reaktorn varm som i solen. Man vill ha den ännu varmare. Eftersom den plasma som fusionen sker i är så tunn, och solen får hjälp av gravitation och tryck, så behövs sisådär tio till femton gånger varmare plasma än på solen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Fusion? [OT]

jag lade egentligen ut det där därför att en lärare på jag hade på högstadiet sade det. jag ville dels se ifall jag hade rätt (vilket jag hoppades att jag inte hade däför att det verkar vara ett skönt sätt att tillverka kraft /images/icons/smile.gif ) och dels hoppades jag inte att jag hade det.
tack för inlägget krille /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Fusion? [OT]

Frågan är väl även hur man skall hålla inne så var plasma, borde de inte ställa till en hel del problem. Jag såg nån artikel där en läsning med rör som går i en cirkel och roterar (lät mycket bättre i själva artikeln) som skulle hindra plasma från att vidröra barriärarna (röret). Men värmen borde väl ändå vara väl hög....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Själva Gudarna

tyket mot dom som bor i dom andra univerumen.. helt plöttsligt slocknar deras sol =o/

det är juh nästan lite taskigt.. tänk om nån gör så mot dom!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
antimateria

varför inte ha ett stort fett batteri..? altså, inte ett såntdär alkaliskt tungmetallsbatteri utan mer en tufft inglasat självlysande historia.. sånna de har i 5th element!

det kanske är nått högexplosivt ämne i domdär batterierna.. eller någon sorts ämne som man lätt kan få ut mycket energi från om man gör nått med det. tjoo.

i min framtidsvärld kommer folk att ha sånna batterier.. fast jag vet inte riktigt vad de ska innehålla än. =o/ det är juh helt klart enklare att bära omkring på ett batteri med färdiglagad energi än att ha en fabrik med sig.. det var så jag tänkte..

en liten låda med antimateria i nått kraftfält kan man juh gå runnt med.. trist om det råkar smälla bara. 1 gram antimateria kan man få ut 180 miljoner joule från.. det betyder att det blir runt hundraåttiomiljoner grader varmt (antagligen ännu varmare eftersom det är lättare att värma luft än vatten =o) för stackarn som tappar sitt lilla gram med antimateria.

en tänkbart energilösning skulle juh kunna vara att ha stora acceleratorer som tog fram antimateria i en strid stöm som helt enkelt blandas med vanlig materia.. och sen ta ut värmen som energi.. precis som kärnkraftverken idag.. sedan distrubera energin till alla människor på jorden via elnätet och ge bort självlysande batterier till alla mobila saker som rymdskepp, svävare, militärer med tuffa sf-vapen..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fusionsreaktorer 101

"Frågan är väl även hur man skall hålla inne så var plasma, borde de inte ställa till en hel del problem. Jag såg nån artikel där en läsning med rör som går i en cirkel och roterar (lät mycket bättre i själva artikeln) som skulle hindra plasma från att vidröra barriärarna (röret)."

Den teknik som man använder idag kallas för "tokamak" (rysk förkortning som utläst betyder "ringformad kammare"). Principen är enkel: tag ett ringformat rör och se till att det är vacuum i det. Parkera ett antal kraftfulla elektromagneter runt om röret.

I och med att en plasma består av atomkärnor och fria elektroner är det lätt att separera elektronerna från resten av plasman. Plasman blir då elektriskt positivt laddad, och därmed styrbar med ett magnetiskt fält. Med det magnetiska fältet är det lätt att styra plasman så att den inte nuddar väggarna. Man kan också tillföra värmeenergi till plasman genom att skaka igång atomkärnorna - lite på samma sätt som en mikrovågsugn, faktiskt, fast med ett magnetfält istället.

För att uppnå fusion så måste man ha en så het plasma att den omedelbart förvandlar allt den nuddar till plasma, inklusive varje materiell behållare. Det bästa sättet att hålla en sådan plasma instängd är genom att samla ihop den i en immateriell behållare, det vill säga en vacuumflaska med elektromagneter för att separera plasman från flaskans väggar. Se det som en stor termos, fast det yttre lagret är av stål och det inre lagret är av magnetiska fält.

Det trevliga med vacuum är att det inte leder värme det minsta. För att leda värme krävs ju något som leder värme, och vacuum består ju av ingenting och kan därför inte leda värme. Däremot kan fusionsreaktionen leda till värmestrålning, och det stoppas inte av vacuum. Den värme som strålar från plasman är dock i sammanhanget kontrollerbar, och faktiskt precis vad man vill ha. Medelst en värmeväxlare kan man samla upp den värmen, koka vatten med den och skicka vattenångan till en turbin som driver en generator.

Annars kan man även använda magnetism för att tappa ur önskad mängd energi. Man hettade ju upp de nakna laddade atomkärnorna med magnetiska fält genom att skaka om dem. Det är lite som en elmotor: man låter ett variabelt magnetfält (som skapas med en variabel ström i en spole) röra en magnet i motorn så att den rör på sig. Det omvända gäller också: en naken atomkärna som skakar av värme ger ifrån sig ett variabelt magnetiskt fält som inducerar en elektrisk ström i en spole, på samma sätt som ett rörligt magnetfält inducerar en variabel elektrisk ström i spolen i en generator.

Det viktiga är dock att all energi som du leder bort från reaktorn för att ta om hand om och göra något vettigt av, oavsett om det sker med en värmeväxlare eller med elektrisk induktion, faktiskt kyler ner reaktorn. Det är ett av problemen med fusionsexperimenten av idag - man har problem att tappa av energi i lagom takt, så att när fusion inträffar så har den en tendens att skena tills man stänger av fusionen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Plasmareaktor

Plasmareaktor...såg det på discovery...består av en kärna av plasma som uppnår en temperatur på över 1.000.000 Grader C. Plasmakärnan är infångad i ett Magnetfält, för vilket material som helst smälter ju vid den temperaturen...:)
 

haffe

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
6
Bränsleceller. Finns idag på experimentstadiet. Frågan är om de kan driva vapen, vad jag har förstått behöver de ett par minuter på sig att värma upp
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad kan anses vara en trolig portabel och mycket kraftig (gigawatt eller terrawatt) (liten nog för att driva apparater, vapen, fordon med mera) energikälla om 150 år?"

Supraledande spole. Tag ett par kilometer supraledande tråd, linda den kring en spole, masa in en massa ström i den. Skapa en brygga över spolen med normal kabel med resistans till avtryckaren, som är riggad att spolen bryts när avtryckaren trycks in. All kräm som spolen då hade släpps istället ut i den normala kabeln och gör något elakt med fienden.

Svänghjul. Sätt ett rejält spinn på ett svänghjul. Led ut lagom mycket rörelseenergi från svänghjulet och rikta mot fienden.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Exprimentstadiet? Ursäkta att jag är lite elak nu, men lever du på 60-talet?

Redan under Apolloprojektet använeds bränsleceller. Idag finns det ett bussföretag i Kannada som gör bussar drivna av bränsleceller. Nackdelen är att det är tungt med tankarna till cellerna, fördelarna. Inga andra avgaser än vattenånga.

Nåja, kan inte så jättemycket om detta ämne, var så tråkigt på föreläsningarna /images/icons/smile.gif. Men om du (eller andra) vill veta mer så hänvisar jag till Gurun, Krille, som vet allt verkar det som.

/Seinet Wintermute - Hoppas jag fick G på Energifysik B

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 
Top