Nekromanti Trolösa Cirefalier

Virocon

Swordsman
Även om de nu på något vis kan bli Mundanas rikaste folk genom handel, utan att sko sig på annat folks dumhet och okunskap, så blir jag tveksam när jag läser om deras planer vid Narion.

För dem av er som inte vet vad jag talar om så är Narion den sydligaste ön i ögruppen Kalarr. Dess befolkning bestod först av Tiraker, som jagades bort av Cirefaliska erövrare. Cirefalierna förberedde ön för kolonisering och upptäckte att användet av eldmagi väckte en eldentitet. Denna entitet förstörde allt liv på ön, utom de cirefalier som var kvicka nog att ta sig till båtarna och sticka.

Nu när ön vuxit igen så tänker Thalamur upprätta en koloni där, via mäktiga hydrotropiska besvärjelser. Cirefalierna, som fått nys om detta, skickar en mindre anfallsstyrka samt ett gäng vridna pyromantiker för att grusa Thalamurs planer.

Men... I enlighet med Cirzas lära så ska man leva hedersamt, med rättvisa som mening med livet, och är det verkligen okej att planera slakten av hundratals Thalasker utan att först ha gett en krigsförklaring? Det låter som något tirakerna skulle göra...

polyfemos

Veteran
Ingen tro i världen följs hundraprocentigt av dess troende. Precis som i alla gudomar får man ibland ta till lite fula knep för att lyckas med det som man strävar efter. Nu var det vääldigt länge sen jag var ordentligt insatt i Cirefaliernas religion men jag minns att Cirza ibland gick ner på Mundana för att lämna meddelande till sina troende och att dessa meddelanden ofta gynnade den dåvarande överprimasen ovanligt väl. Exempelvis när överprimasen hade nackdelen att vara albino så kom ett meddelande där "Cirza" förklarade att "vit är färgen på skinnet hos de män som ska högaktas" eller något liknande.

Kort sagt. Det tron säger gäller inte för de högst uppsatta i religionen och landet. Och eftersom det är de tre högst uppsatta i cirza tron som styr det cirefaliska samväldet så måste de även värna om riket och ibland låta religionen ta ett steg åt sidan.

Däremot tror jag inte att om beslutet hade legat hos någon av de vanliga tempelriddarna eller prästerna så hade läget sett annorlunda ut. Men så här blir det ofta när maktgalna män styr ett land. Det ger realism att cirefalierna uppträder på detta sett.

Arvid

Warrior
Spoiler ovan

Detta står i legender och hemligheter och är även icke-känd information. Märk inlägget med spoiler. Om du vill ta upp disskusionen utan att avslöja för mycket så använd ett annat exempel.

Arvid

Warrior
"Men... I enlighet med Cirzas lära så ska man leva hedersamt, med rättvisa som mening med livet, och är det verkligen okej att planera slakten av hundratals Thalasker utan att först ha gett en krigsförklaring? Det låter som något tirakerna skulle göra..."

Man från cirefaliska sidan förklara det med att det görs för "alla våras bästa". Att det egentligen är deras rätt till ön o.s.v. Se bara historiskt på någon av våra religioner, varför inte kristendomen som exempel. Förbudet mot att dräpa en annan gällde ju inte i kampen om Jerusalem t.e.x.

Sen när har förbudet mot att dräpa gällt någon kristen förutom munkar?
Jamenar, George W påstår väll att han är kristen?
Och Islam som har samma förbud (fast här är det en korkad extremistyiskt minoritet som inte lyder det)

Lontryuin

Veteran
Som i alla religioner, ideologier, vetenskapliga inriktningar och liknande så tolkar alla exakt samma sak på helt olika sätt...

Lägg sedan till att enligt NT så får man inte dräpa någon, men enligt GT ska man som kristen dräpa de som förtjänar det...

Jepp. Läs Himlens Änglar i DN. Behndlar detta ämne på ett intressant sätt.
Men ja, som sagt, tolkaren tolkar ocftast enligt eget intresse... eller låtsas följa reglerna. (You look pretty well fed for a man of the church' - Joan of Arc)

Azdeus

Veteran
Re:Trolösa Cirefalier (OT)

Det skulle enligt mig vara en trevlig överraskning om någon kunde ta och samla ihop ett gäng med galna gubbar och spränga den där huvudkyrkan för den kristna tron i Rom.(Janne kan ingenting om kristendom och än mindre om andra religioner)Jag spelade ett äventyr till Neotech där vi gjorde just detta. Det var SKOJ, det finns ingenting mer upphetsande än att "springa" omkring och skjuta kristna fanatiker.

Arvid

Warrior
"Sen när har förbudet mot att dräpa gällt någon kristen förutom munkar?
Jamenar, George W påstår väll att han är kristen?
Och Islam som har samma förbud (fast här är det en korkad extremistyiskt minoritet som inte lyder det)"

Min mening är alltså att Cirzas "förbud" mot att dräpa andra kan ses som kristendomens (eller nån annan religions för den delen) "förbud" mot att inte dräpa. Alltså inget man måste följa, även då man är med i religionen.

Jo, ungefär.... Jamenar, det finns ju Cirariddare.
Det finns tillochmed tempelriddare för jordemodern (fast dessa är nog så hederliga, och försvarar enbart sig och sin tro, de skulle inte gå til anfall)

maldino

Veteran
"Ändamålen helgar medlen"

Ifall Cirefalierna ser några pengar att tjäna på att göra detta så kommer de med största sannolikhet att attackera. Thalamur får inte få för mycket makt på världshaven...