Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2006 - Nästa tema

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Knäpptyst?

Jag är lite nervös för att folk missat att det är ett nytt tema. Som jag ser det kan följande ha inträffat:

1. Alla har missat det helt och hållet.
2. Det är världens tråkigaste tema och ingen orkar bry sig.
3. Alla skriver temaspel för glatta livet.
4 Temat gjorde bara folk förvirrade.

Kan någon upplysa mig om vad som gäller så att jag kan slappna av?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Knäpptyst?

Jag kan bara svara för mig personligen, men det var väl meningen med tråden också.
Min reaktion var "OMG, ett tema i månaden! Det kommer jag aldrig orka engagera mig i!"
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
En knappnål faller

5. Eftersom Star Wars-temat inte är riktigt avslutat ännu har jag inte orkat tänka på nästa.

Jag tycker att det är ett intressant tema och fick en idé som jag inte alls vet vad jag ska göra med. Jag får se hur den utvecklas.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Knäpptyst?

Min reaktion var "OMG, ett tema i månaden! Det kommer jag aldrig orka engagera mig i!"
Fast man måste inte engagera sig i vartenda tema. Det är därför jag vill ha lite rotation på dem. Teman ska i första hand vara en inspiration, blir man inspirerad så engagerar man sig, annars väntar man på nästa.

Detta naturligtvis under förutsättning att man inte är rädd för att verka chicken som inte vågar ställa upp mot de andra som maler ut tre temaspel i månaden med proffsiga illustrationer och hela köret...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: En knappnål faller

Jag tycker att det är ett intressant tema och fick en idé som jag inte alls vet vad jag ska göra med.
Jag misstänkte att det skulle falla dig i smaken med tanke på din boksmak.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Knäpptyst?

Självklart, men där har du förklaringen för mig + utopitemat iaf.

Sedan finns det ju en möjlighet att jag blir mindre engagerad i temaspel då det finns en massa tema. Då betyder det ju mindre att göra ett temaspel.

Åh, vad kul det är att skriva inlägg om bara mig! Mig, mig, mig..
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
På A svarar jag...

På A svarar jag, det är för nära, på B svarar jag nej och på C vet ej.

Min första reaktion var att jag inte fick några bilder eller ideér runt tema Utopi?, och eftersom jag är rätt beroende av bilder (
) så förstår du hur det går. Känner mig nog rätt utpumpad för tillfället, bla för att Star-wars temat varit (är) så nära. Men när jag tänker efter så skulle det egentligen vara rätt kul om det kom ett nytt tema varje månad. Sen gör det ju inget om det ena månaden blir sju bidrag och andra inget.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: På A svarar jag...

Min första reaktion var att jag inte fick några bilder eller ideér runt tema Utopi?
"Utopia?", inte "Utopi?".

Prova lite Huxley's "Sköna nya värld" eller titta på olika religiösa eller politiska idealsamhällen. Borde finnas massor av inspiration där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Knäpptyst?

Sedan finns det ju en möjlighet att jag blir mindre engagerad i temaspel då det finns en massa tema. Då betyder det ju mindre att göra ett temaspel.
Jo, kanske, men tanken med teman är ju inte att man till varje pris ska klämma ur sig något som passar temat. Tanken är att de ska vara ett idéfrö som leder till en tankekedja som inspirerar till ett spel, inte att de ska vara en piska. Klickar inte temat på plats för dig så spara energin och hoppa på nästa istället.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Knäpptyst?

Vad jag menar är att varje enskilt månadstema är bara 1/12 så laddat som ett årstema.
Jag gillar stora utmaningar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Knäpptyst?

Vad jag menar är att varje enskilt månadstema är bara 1/12 så laddat som ett årstema. Jag gillar stora utmaningar.
Men tänk vilken ångest för mig som ska prestera ett kanontema i stället för 12 OK teman...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ta det inte så jäkla personligt, Trobie!

Allting är ju en kompromiss. (Jag föreslog ju till och med en uppdelning av dogmautmaningen en gång) Jag kan se styrkorna med månadsteman, och jag tycker inte nödvändigtvis att årsteman är bättre (Allra mest skulle jag nog gilla en kompromiss, med två eller fyra teman om året, en för varje halvår/årstid.), men det är iallafall en anledning till att jag, personligen, inte skriver till det nuvarande temat.

Hela diskussionen är nog lite felvinklad eftersom jag är en enda person som uttalar mig främst om ett enda månadstema.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Ta det inte så jäkla personligt, Trobie!

Ta det inte så jäkla personligt, Trobie!
No problem. Du tar upp bra saker och jag vill förklara hur jag tänkt. Det är alltså inte bara dig jag förklarar för, det är alla som läser det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Guff, guff!

Ah. Jag fick intrycket av att du ursäktade dig snarare än förklarade. Var verkligen den avgörande faktorn för månadsindelningen prestationsångest? :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Guff, guff!

Var verkligen den avgörande faktorn för månadsindelningen prestationsångest?
Nej, snarare hur jag fungerar när jag blir inspirerad. Får jag en ide så måste jag hugga den direkt, annars blir den snart överkörd av andra ideer. Om jag inte fixat det inom en månad så fixar jag inte det.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Knäpptyst?

Vad jag menar är att varje enskilt månadstema är bara 1/12 så laddat som ett årstema.
Fast med 12 teman per år istället för ett ökar ju chansen att det klickar mellan mina hjärnceller för att jag blivit inspirerad, och jag gör något.

Vi får väl vänta och se till Trobergs Dogmautmaning 2006, men jag tror det blir fler bidrag då än i tidigare utmaningar tack vare temana.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: På B svarar jag...

Du nya sköna värld, day of tomorrow, Aniara osv ...

Jo jag ser/såg nyansskillnaden, medveten om referensen. men jag fick ändå inte vibbarna (initiativt). Vill man vara besservisig skulle man kunna anmärka på relationen mellan utopia och utopi*, men riktigt så snett vill jag inte hamna. En annan nyans av utopi är iofs oupphinneligt, vilket ger mig mer assosiationer än utopia. Shang-ri-la (eller hur det nu stavas) eden skulle nog funkat lika bra.

Poängen var egentligen att redovisa för min första reaktion, inte att kritisera temavalet.





/*: Utopi - föreställning om ett ideal tillstånd (ouppnåeligt, oupphinnerligt) särskilt i fråga om samhälls organisation. jmf politisk utopi
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: På B svarar jag...

Poängen var egentligen att redovisa för min första reaktion, inte att kritisera temavalet.
Det var inte så jag tog det, jag försökte bara komma med lite inspiration.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Nästa officiella tema för Trobergs Dogmautmaning 2006 är "Utopia?" (frågetecknet är avsiktligt). Sista datum för detta tema är 2005-05-31.

Till skillnad från Star Wars-temat som var en specialare så hålls ingen speciell omröstning, istället får temabidragen delta i den nytillkomna temakategorin i Trobergs Dogmautmaning 2006.

Nå, vad kan ni göra av detta tema? Humor? Satir? Mörk realism? En sak är säker, det blir klurigt att göra något rättframt utan knorr på svansen.

Så, vad kan ni göra av "Utopia?"?
 
Top