Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2005 - Prisceremonin!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,443
Re: Trobergs Dogmautmaning 2005 - Uppsummering

"Jag menade nog snarare att de inte får köra bil, dvs får inte ha fyllt 18."

Fast jag får inte köra bil själv och jag är över 18... Å andra sidan får man ju köra bil under uppsikt, men det är redan från 16 år.

Desssutom. Grattis till alla vinnarna. Det var en trevlig tävling i år.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,958
Location
The Culture
Tacktal

Det här var en trevlig överraskning; jag var säker på att jag skulle komma tvåa i alla kategorier, precis som förra året!

Jag vill tacka alla de som läst spelet och haft synpunkter på det. Mest vill jag tacka Jonas, Björn och Kristoffer som var med och speltestade (visserligen efter att spelet redan var inskickat -- jag är inte så dum att jag låter någon testa reglerna medan jag fortfarande kan ändra på dem!) och alla som röstade på mig.

Det är lite synd att det inte är fler personer som röstar i dogmatävlingen. Jag förstår att det krävs en hel del engagemang för att läsa igenom trettio spel, oavsett hur korta de är, och forma en åsikt om dem, men det vore verkligen roligt om en större del av användarna på rollspel.nu hade tid att engagera sig. Det kommer säkert komma en diskussion om det, som det gjorde förra året.

Slutligen vill jag säga att jag tyckte att bidragen i år höll högre klass överlag än de gjort tidigare. Spelen kändes mer intressanta och genomarbetade. Det var framför allt fler spel som kändes anpassade för formatet och inte bara var riktiga rollspel som krympts ner. Bra jobbat!

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,958
Location
The Culture
Tacktal

Det här var en glad överraskning. Jag hade inte förväntat mig att Bortom barriären skulle vinna någonting, eftersom det kändes så traditionellt, men det är naturligtvis inget hinder i den här kategorin.

Bortom barriären var förrensten det enda dogmaspel jag skrivit (jag har skrivit fyra stycken för de som undrar) där jag har varit tvungen att skära bort text för att få spelet att få plats på två sidor; de andra spelen har varit lagom stora ändå. Kanske var det därför som texten bedömdes vara bra -- mindre onödigt pladder?

Tack till alla röstande och till Troberg och till alla andra deltagare.

/tobias
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Vinnare - Bästa nybörjarspel

Weee, jag lyckades nypa två priser från de två giganterna. En riktig måndagsförbättrare

Särskilt skoj är det att vinna bästa nybörjarspel eftersom det känns som man gjort ett litet bidrag till rollspelsåterväxten. ( Bästa spel och bästa regler är i och för sig ännu skojigare men det får vi väl spara till ett annat år. Passa dig Krille får jag tid över ska jag åtminstone göra ett försök :gremgrin: )

Tack alla ni som röstade och tack Monty Python för att ni gav mig inspiration, särskilt tack till William Palin för hans enastående rolltolkning av Sir Not-Appearing-in-this-Film
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Tacktal

Det är lite synd att det inte är fler personer som röstar i dogmatävlingen.
Jag håller med, även om jag absolut inte tror att det beror på ointresse. Jag tror helt enkelt att folk tycker att det är svårt att välja vinnare. Jag tror att vi får acceptera att inte så många röstar. I vilket fall så är det viktiga som jag sagt tidigare inte priserna utan att man får tummen ur och presterar ett spel. Utmaningen och medaljerna är bara moroten på pinnen.

Å andra sidan så är det betydligt mer jobb än vad man kan tro att räkna rösterna. Bara att räkna ihop rösterna, med den noggrannhet som krävs, samt att summera och sortera resultatet, tog mig över tre timmar. Jag misstänker iofs att det kunde minskats till under en halvtimme om man haft en assistent, mesta tiden gick år att hitta rätt ställe när man tittade fram och tillbaka mellan två olika dokument. Den planen sket sig dock när den enda personen som fanns tillgänglig var Lokomotiv, och jag tror inte att vi vill ha en person som hamnar på 14 när han ska räkna till 1 som hjälpreda i det här sammanhanget...
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Tacktal

Trots att jag inte vann vill jag ändå tacka alla som röstade, och Troberg som organiserade det hela. Det var grymt bra att få ur sig några spel som knagt någonstans i det undermedvetna och som nu är frisläppta, och det var kul att få kommentarer. Jag har såklart redan fyra-fem idéer inför nästa års dogma.

Grattis till Krille och Tobias, både Lone Wolf och Protest! är mycket bra spel och jag gav dem flera röster. Jag kan dessutom konstatera att de inte bara är bra skrivna, utan även spelbara. (^_^)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Tacktal

Jag håller med, även om jag absolut inte tror att det beror på ointresse. Jag tror helt enkelt att folk tycker att det är svårt att välja vinnare. Jag tror att vi får acceptera att inte så många röstar. I vilket fall så är det viktiga som jag sagt tidigare inte priserna utan att man får tummen ur och presterar ett spel. Utmaningen och medaljerna är bara moroten på pinnen.
Jag vet att det var några som inte röstade för att de inte orkade (!) fylla i ditt röstningsformulär (för att det blev så jobbigt att kopiera ?), att de hellre velat ha den "vanliga" pollfunktionen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Tacktal

Jag vet att det var några som inte röstade för att de inte orkade (!) fylla i ditt röstningsformulär (för att det blev så jobbigt att kopiera ?), att de hellre velat ha den "vanliga" pollfunktionen...
Med risk för att förolämpa någon, men det låter som en billig undanflykt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Re: Tacktal

"Med risk för att förolämpa någon, men det låter som en billig undanflykt."
Å andra sidan så är det här andra gången du bara svarar "Nä, så tycker inte jag" på något som någon säger är ett problem.. Det låter som att du inte ens tänker över de problem med röstningen som presenteras.. "Alla bäckar små...", du vet.. Nu vet jag inte hur många röstade, men efter att ha räknat lite i antalet röster så borde det vara drygt 15 personer och då låter det som att man borde i alla fall försöka minimera de problem som finns, ens för att bara få upp röstdeltagandet med 1-2 personer.. Det skulle i så fall innebära en ökning på runt 6% i röstdeltagandet..

/Han som själv inte gillar PM-röstsystemet men tycker det är svårt att programmera ett eget rättvist röstsystem, utan att behöva be folk att registrera sig (för att undvika fusk)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Tacktal

"Med risk för att förolämpa någon, men det låter som en billig undanflykt."
Å andra sidan så är det här andra gången du bara svarar "Nä, så tycker inte jag" på något som någon säger är ett problem..
Nej, det är bara min billiga undanflykt för att hålla arbetsinsatsen nere...

Han som själv inte gillar PM-röstsystemet men tycker det är svårt att programmera ett eget rättvist röstsystem, utan att behöva be folk att registrera sig (för att undvika fusk)
Ungefär vad jag också kom fram till. Om någon löser det så är jag tacksam.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Trobergs Dogmautmaning 2005 - Uppsummering

Först: Grattis alla vinnare och speciellt Gurgeh som vann storslagnast!

Sen: Jag föreslår att du sätter en åldersgräns på under 19 år. Så att 18-åringar också får vara med och tävla. Eventuellt så kan man sätta att man måste gå på gymnasiet eller i grundskolan.

Det har naturligtvis inget med att jag vill tävla en ungdoms-dogmatävling. Inte alls.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Trobergs Dogmautmaning 2005 - Uppsummering

Sen: Jag föreslår att du sätter en åldersgräns på under 19 år. Så att 18-åringar också får vara med och tävla. Eventuellt så kan man sätta att man måste gå på gymnasiet eller i grundskolan.
Lite taskigt mot de som inte väljer att läsa vidare efter grundskolan, och de kommer att få det svårt nog ändå. Dessutom så beror det på hur lång linje man väljer på gymnasiet, om man tagit sabbatsår eller om man som vuxen studerar på gymnasienivå.

Blir nog lite för konstigt.

Jag tycker nog att 17 är bra, sedan blir man myndig och får bli dyngrak på krogen, kvadda bilar, rösta, köpa onödiga prylar på avbetalningar man inte har råd med och andra vuxna saker och då passar man inte riktigt i en ungdomskategori längre.

Frågan för mig är snarare om man ska sänka åldern ett eller ett par år till.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Re: Tacktal

Det som gjorde att _jag_ inte orkade bry mig var att spelen inte var gjorda för att sättas i kompendiet, man var tvungen att sitta och luta huvudet hela tiden när man skulle läsa (alternativt hitta nån listig funktion i nått program som vänder åt en).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,958
Location
The Culture
Re: Tacktal

Det som gjorde att _jag_ inte orkade bry mig var att spelen inte var gjorda för att sättas i kompendiet, man var tvungen att sitta och luta huvudet hela tiden när man skulle läsa (alternativt hitta nån listig funktion i nått program som vänder åt en).
Då kunde du visat ditt missnöje genom att bara rösta på de spel som låg åt rätt håll.

/tobias
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Trobergs Dogmautmaning 2005 - Uppsummering

Jo, jag håller med. Dessutom har jag en liten krypande känsla i knätrakten av att Rygar trots sin försäkring om att hans förslag inte berodde på att han ville vara med och slåss i kategorin faktiskt hade det i tankarna. :gremwink: 17 är bra. Eventuellt 15, med argumentet att man allt som oftast inte ens börjat gymnasiet då...

-Hjalle, 14 år om ett par månader. (Och med en jävligt cool rollspelsidé på hjärnan och snart på datorn)
 
Top