Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2004! It's back!

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Japp, men inte mer än 3800 per person och dag (såvida det inte godkänts av mig eller om det är skottår)."

Och det är ju skottår iår ;-) Vilket gör att fler är godkänt om jag tolkar din text rätt ;-)


// Radagast
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Och det är ju skottår iår ;-) Vilket gör att fler är godkänt om jag tolkar din text rätt ;-)
Japp, i år får du lämna in hur många som helst, andra år hade du max fått lämna in 3800 per dag (såvida du inte frågar först, då hade du fått lämna in hur många som helst).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
KORRIGERING! KORRIGERING! LÄS! LÄS! VIKTIGT!

Ursäkta att jag skriker i rubriken, men jag vill inte att någon ska missa detta.

* Tid för utmaningen: en månad från starten. Inlämning påbörjas 2004-02-29 (söndag).
* Inlämning: Bidragen postas i en inlämningstråd som startas 2004-02-29. Om ni föredrar att överraska kan de även skickas direkt till mig och de kommer då inte att visas förrän i spelkompendiet då det är dags att rösta.
Naturligtvis ska det ju vara att sista inlämningsdag är 2004-02-29, inte första! Inlämningstråden avslutas den dagen, den påbörjas en vecka eller så innan.

Kan någon vänlig admin justera originalinlägget så att det inte blir några missförstånd? Snälla? Annars blir jag så här ledsen:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Ett förslag

Om någon verkligen lämnar in mer än 3800 bidrag per dag så bör vederbörande få ett pris för sin ultimata kombination av nördighet och för mycket fritid. Fast de egenskaperna kanske är tillräcklig belöning i sig själv :gremgrin:

För övrigt är 3800:- internatavgiften per 4-veckorsperiod på min skola, men det har inte med någonting att göra, förutom att det är ballt med siffror.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Re: Ett förslag

Om någon verkligen lämnar in mer än 3800 bidrag per dag så bör vederbörande få ett pris för sin ultimata kombination av nördighet och för mycket fritid.
Den som lämnar in så många kan få som pris att själv få sammanställa sin del av kompendiet...
 

groggy

Veteran
Joined
6 Jan 2004
Messages
19
Location
stockholm
Re: Ett förslag

Hmm, börjar aktivt fundera på att skriva ett script för att generera dogma-bidrag. =)

Hmm, finns det nåt krav på sammanhang och spelbarhet på bidragen? Och det här med "rollspel", är det frivilligt eller?

(Äh, vid närmare eftertanke får det här bli till nästa år...)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Kort sagt...

"börjar aktivt fundera på att skriva ett script för att generera dogma-bidrag"

Jag hoppas du skämtar.

"finns det nåt krav på sammanhang och spelbarhet på bidragen?"

Om du vill ha röster istället för klagomål.

"Och det här med "rollspel", är det frivilligt eller?"

Nej. Gör vilka spel du vill, men om de inte är rollspel, låt bli att skicka dem till en rollspelstävling.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
"* Inlämning: Bidragen postas i en inlämningstråd som avslutas 2004-02-29."
När kommer den tråden upp? Jag tycker det funkade bra förra året när personer lämnade in bidrag allt eftersom de blev klara, för då hade man tid att läsa allas bidrag.. Om alla lämnar in sista veckan så måste man läsa alla bidrag på ungefär två veckor, så är det inte säkert att man hinner läsa alla.. Och jag tror jag nog var en av få som faktiskt orkade plöja igenom alla bidragen förra året..

Det kan visserligen tänkas vara orättvist att någon som postar ett bidrag tidigt får fler som orkar läsa det, men det kan lika gärna bli ett lagom bra pris för att vara klar tidigt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvånansvärt nog börjar närma sig slutet för sitt (halvt oseriösa) huvudbidrag, men behöver nog 1-2 veckor av korrekturläsning, omformuleringar, förtydlingar och andra finputsningar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
När kommer den tråden upp?
Jag tänkte vänta lite, eftersom jag inte vill att den ska försvinna alltför långt ner. Man skulle kunna nåla den, men jag är lite rädd för att den kan bli för lång (iofs så kommer väl de flesta bidragen på slutet, så det kanske inte är ett problem).

Vad säger moderatorerna? Är det OK att nåla en sådan tråd (under förutsättning att den är enbart postning av bidrag och ingen diskussion)?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Varje deltagare kan fram till den officiella inlämningen posta sina bidrag för diskussion, skryt eller inbördes beundran.
  • Sådana "förhandstittar" postas i en egen eller annans tråd, lämpligen med beteckningen "sneak preview" eller "förhandstitt" eller nåt. I dessa trådar kan bidragen diskuteras fritt och knuffas ner.
  • Inlämningstråden öppnas när det är en vecka kvar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Ett förslag:(snip)
Låter bra, med följande tillägg:

Ett bidrag är inte officiellt inlämnat förrän det postats i inlämningstråden, oavsett om det har postats som förhandstitt eller inte.
När det är postat i inlämningstråden är det inte bara officiellt, det är definitivt. Inga ändringar efter postning alltså.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
"Sådana 'förhandstittar' postas i en egen eller annans tråd, lämpligen med beteckningen 'sneak preview' eller 'förhandstitt' eller nåt. I dessa trådar kan bidragen diskuteras fritt och knuffas ner."
Eftersom den nya tråden är låst så kunde jag inte fråga där..

Eeh.. Vad är tanken bakom det hela? Vad är det geniala med detta? Ska vi spamma ner forumet med massormassor av bidrag och olika versioner av bidrag, istället för att samla alla preview i en och samma nålade tråd? Hur många är det egentligen som kör med expanderad trådvisning? Tja.. Hmm.. Alla som använder trådvisning förresten..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog ska sneaka med sin preview
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Eeh.. Vad är tanken bakom det hela? Vad är det geniala med detta? Ska vi spamma ner forumet med massormassor av bidrag och olika versioner av bidrag, istället för att samla alla preview i en och samma nålade tråd?
Tanken var att vi inte ska spamma forumet med en lång, nålad tråd som blir liggande i nästan en månad.

Det är bättre om previewerna får sjunka undan efter hand. Vill man inte starta en ny tråd så kan man ju hänga på någon annan passande tråd.

Hur många är det egentligen som kör med expanderad trådvisning? Tja.. Hmm.. Alla som använder trådvisning förresten..
Jag gör det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Re: kom ihåg att låsa den nålade tråden...[ANT]

Kunde inte göra det själv, var tvungen att lassa över det på en stackars utsvulten moderator.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Är light-versioner tillåtna?

Dvs, är det tillåtet att lämna in en strippad version av ett sedan tidigare utgivet spel? Naturligtvis förutsatt att spelet går att spela helt separat utan tillgång till den kompletta versionen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Re: Är light-versioner tillåtna?

Dvs, är det tillåtet att lämna in en strippad version av ett sedan tidigare utgivet spel? Naturligtvis förutsatt att spelet går att spela helt separat utan tillgång till den kompletta versionen?
Nej, det skapar en jobbig gråzon mellan vad som är en ny version av ett gammalt spel och vad som är verkligt nytt. Gråzonen finns i vilket fall, men inte lika jobbig.

Undantaget är doch om det är ett spel som inte tidigare deltagit i Dogma-utmaningen (och det uppfyller resten av reglerna så klart). Då får du strippa det och delta (under förutsättning att du gjort originalet så klart, vi vill inte ha strippade versioner av kommersiella spel).
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
fråga om markörer

Kan dogmaspelet använda sig av någon form av markörer, såsom tändstickor, penningar eller godisbitar? Alltså inte spelpjäser eller liknande, utan för att räkna antalet markörer som respektive spelare har.

Om sorten inte är förutbestämd så torde väl spelet vara lika portabelt för det? (Alla spelare tömmer bara sina fickor eller plånböcker och där hittar man förhoppningsvis de markörer man behöver.)

/Baldyr, som tycker att denna tråd borde nålas under resten av tävlingen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Re: fråga om markörer

Kan dogmaspelet använda sig av någon form av markörer, såsom tändstickor, penningar eller godisbitar? Alltså inte spelpjäser eller liknande, utan för att räkna antalet markörer som respektive spelare har.
Om sorten inte är förutbestämd så torde väl spelet vara lika portabelt för det? (Alla spelare tömmer bara sina fickor eller plånböcker och där hittar man förhoppningsvis de markörer man behöver.)
Det låter väl rimligt. Fritt fram för markörer alltså.

Baldyr, som tycker att denna tråd borde nålas under resten av tävlingen
Den är nog lite för omfattande, den skulle dominera forumet lite väl mycket.
 
Top