Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2004! It's back!

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Ni trodde väl inte att ni skulle komma undan? Trobergs Dogmautmaning 2003 är över, men nu är det dags för uppföljaren!

Trobergs Dogmautmaning 2004 är här!


Precis som förra gången så går det ut på att göra fungerande rollspel i kompakt format. Vis av erfarenheterna från förra gången så har reglerna

justerats en aning. Reglerna har redan diskuterats en hel del, så räkna inte med några ändringar (inte innan nästa utmaning i alla fall). De är som följer:

* Max en dubbelsidig A4 (varianter som två dubbelsidiga A5 (vikt A4) et cetera är tillåtet). Dubbelkolla detta, det är mycket jobb för mig om ni använder andra storlekar, även om de är nästan A4.
* Inte mindre text än 7 punkter Arial. Det ska gå att läsa också.
* Minst 5 mm marginal längs alla kanter. Vissa skrivare kan inte skriva till kanten.
* Illustrationer är tillåtna om utrymmet tillåter det.
* I övrigt är layouten fri.
* Formatet ska vara PDF.
* Läsaren kan antas vara erfaren rollspelare. Grundläggande begrepp (rollspel, T6, spelledare och så vidare) behöver inte förklaras.
* Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas. Slantsingling är ett tänkbart alternativ. Vanlig (Hjärter, spader, klöver, ruter och två jokrar) kortlek är tillåten. Andra slumpgeneratorer är tillåtna, så länge som de följer samma anda (fråga för säkerhets skull). Spelet får bara kräva en styck tärning, dock får den slås flera gånger, men det gör spelet klumpigare att spela. Spelet är tänkt att vara mycket portabelt.
* Om färdigheter, fördelar, vapen och liknande förekommer bör en grundläggande lista finnas med. Den behöver inte vara heltäckande. Detaljer som magasinkapacitet och liknande får utelämnas.
* Om specialkort eller liknande finns med så ska de få plats på den A4 man har tillgänglig för spelet.
* Rollformulär räknas inte in i den A4 man är begränsad till. Dock är de begränsade till dubbelsidig A6 (det vill säga att det ska gå in fyra stycken på en A4). Det kompletta spelet ska alltså utskrivet vara två A4, en för regler och en med fyra rollformulär. Lägg upp alla fyra rollformulären själv på A4-an så besparar ni mig arbete och får det som ni vill ha det.
* Spelet kan göras för vilken värld eller tidsperiod som helst eller helt världslöst.
* Utrustningslistor behöver inte finnas med såvida de inte är mycket specifika för världen. Detsamma gäller yrken, raser och liknande.
* Spelet bör vara inriktat på spontanspel med lite eller inga förberedelser.
* Spelet ska skilja sig så mycket från befintliga regelsystem att upphovsrätten inte störs. Det behöver dock inte vara helt nyskapande. Man får dock inte referera till andra regelsystem. Spelet ska kunna stå för sig själv.
* Språket ska vara svenska (eftersom språk är så olika utrymmeskrävande). Norska är acceptabelt då vi har norska forumsmedlemmar och den är snarlik svenskan i detta avseende.
* Man får göra vissa avsteg från språklig korrekthet för att få en kortare text, men det ska ändå vara begripligt och naturligt.
* Det ska vara ett regelsystem. Det räcker inte att skriva "Spelledaren bestämmer" eller "Friform" på en lapp.
* Inga bidrag som tidigare ställt upp får ställa upp igen.
* Bidraget får innehålla kvinnliga bröstvårtor.
* Tid för utmaningen: en månad från starten. Inlämning stängs 2004-02-29 (söndag).
* Inlämning: Bidragen postas i en inlämningstråd som avslutas 2004-02-29. Om ni föredrar att överraska kan de även skickas direkt till mig och de kommer då inte att visas förrän i spelkompendiet då det är dags att rösta. Försök göra spelen klara innan ni lämnar in dem, korrigeringar innebär ett merarbete för mig.
* Jury: forumsdeltagarna via röstning.
* Vinst: Vinnaren får rätten att märka sitt bidrag med Trobergstatyetten och texten:
Vinnare - [kategorinamn]
Trobergs Dogmautmaning 2004
Naturligtvis kommer också ära och berömmelse att delas ut.
* Till bidraget ska en mycket kort beskrivning (max 100 ord) skrivas för att underlätta vid upprättande av polls och publicering på www.rollspel.nu. Den ska beskriva spelets tema och inriktning.
* Kom ihåg att ange vem som gjort bidraget! Förra året var det en del detektivarbete när jag fick bidrag via okända mailadresser. Tala även om vilket namn som bidraget ska stå under i kompendiet (riktigt/forumsnamn).


De inlämnade bidragen kommer att tävla i följande kategorier:

* Bästa spel
* Bästa koncept
* Bästa regler
* Mest nyskapande spel
* Mest fantasifullt
* Bästa nybörjarspel
* Bästa design (grafisk utformning)

Dessutom tillkommer det en ny kategori för att göra bidragen mer tillgängliga för nybörjare:

* Bästa beskrivning av vad ett rollspel är

Denna kategori skiljer sig från de andra genom att den inte är ett spel utan en fritextbeskrivning som introducerar en nybörjare till rollspelens värld. Layoutreglerna är dock som ovan. Denna beskrivning är tänkt att användas som introduktion i kompendiet med de bidragande spelen för att göra det mer nybörjarvänligt.


Hur kommer röstningen att gå till?

Förra gången användes en forumspoll. Även om det funkade så hade det några dåliga sidor. Flera bra bidrag fick nästan ingar röster för att de skymdes av ett aningen bättre/populärare bidrag, en del av spänningen försvann när man kunde se vem som låg i ledningen och vi har problemet med multipla användarkonton på en person.

Denna gång avser jag därför att göra det lite annorlunda. Man kommer att kunna rösta på tre bidrag i varje kategori (ingen speciell ordning) och röstning kommer att ske genom att man skickar ett PM till mig (med en ikryssad textmall som jag kommer att förse er med när det är dags att rösta). Jag kommer att räkna ihop rösterna och resultatet presenteras på den stora "Trobergs Dogmautmaning 2004"-Gala-tråden.

Jag kommer av tidsbrist inte att delta själv, så jag hoppas att ni litar på att jag räknar rösterna ärligt.

Jag kan eventuellt också dela ut några hedersomnämnanden, vilka kommer att gå till bidrag som jag personligen fastnat för.


En sak som diskuterats mycket är licens/användningsvillkor. Så här kommer det att gälla i årets Dogmautmaning:

* Genom att ställa upp godkänner man publicering i samband med utmaningen, dvs i spelkompendiet via www.rollspel.nu. Under omröstningen är det möjligt att den speglas på andra servrar för att sprida lasten, men det är i så fall tillfälligt.
* Kompendiet kommer att innehålla en text om att det är förbjudet att mångfaldiga innehållet för annat än privat bruk, helt eller delvis, utan författarnas medgivande. Vill ni tillåta mer eller mindre än så så bör ni lägga till en rad eller två om vad som gäller ert verk. Grundkravet enligt första punkten ovan är dock obligatoriskt för att det ska funka i tävlingen.


Jag kommer inte att införa något diskussionsförbud. Varför? Flera anledningar. Det här är ett diskussionsforum och jag tror att diskussion är bra. Visst, man kanske får lite gratisreklam, men man ger ju samtidigt andra ideer och riskerar att folk är trötta på konceptet när det släpps. Framför allt är det att jag inte vill polisa en sådan diffus regel. Tänk er själv att behöva underkänna bidrag baserat på hur mycket de diskuterats...

Med andra ord, vill ni diskutera era bidrag eller posta förhandsversioner för råd så är det grönt. Posta bara inte förhandsversioner bland inlämnade bidrag, det skapar bara förvirring.


Saker jag behöver assistans med:

* Jag har betydligt mindre tid över för utmaningen nu, så om någon kan assistera med PDF-konverteringar för de som inte kan göra det själv så posta ett inlägg på den här tråden så att folk kan hitta er.


Vad jag hoppas på:

* Många intressanta bidrag.
* Att fler företag ställer upp och uppmuntrar rollspelandet med priser.
* Att de briljanta amatörspelskaparnas produkter inte skrämmer proffsen (Krille var bara halvproffs då) från att delta som förra gången...
* En tävling i god tävlingsanda och sportsmannamässighet.
* Att alla har KUL!


Låt bäste man/kvinna vinna! Vi andra har kul i stället!


För att du vet att du vill ha en sån här
 

groggy

Veteran
Joined
6 Jan 2004
Messages
19
Location
stockholm
* Vinst: Vinnaren får rätten att märka sitt bidrag med Trobergstatyetten och texten:
Vinnare - [kategorinamn]
Trobergs Dogmautmaning 2003
Naturligtvis kommer också ära och berömmelse att delas ut.
Är Dogmautmaningen 2003 verkligen över? :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Är Dogmautmaningen 2003 verkligen över?
Som utmaning betraktat, men resultatet finns ju kvar. The spirit of Dogma will live forever och en massa sånt!
 

groggy

Veteran
Joined
6 Jan 2004
Messages
19
Location
stockholm
Jag anmärkte mer på att vinnaren av Dogma 2004 fick rätten att skriva:
"Vinnare - [kategorinamn] / Trobergs Dogmautmaning 2003"...

Trodde det var felskrivning, men jag kan ha fel?
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Jag anmärkte mer på att vinnaren av Dogma 2004 fick rätten att skriva:
'Vinnare - [kategorinamn] / Trobergs Dogmautmaning 2003'...

Trodde det var felskrivning, men jag kan ha fel? "

Men vad ska då vinnarna för 2005 skriva, de skall väl skriva Vinnare - [kategorinamn] / Trobergs Dogmautmaning 2004... :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Men... ingen kategori "Bästa användning av kvinnlig bröstvårta"? :gremconfused:


Storuggla, kräver viss standard
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag kan konventera till PDF

..om man bifigar den som RTF, men jag garderar mig med att säga
att jag inte kan konvertera hur många som helt.. Skicka ett PM till mig så ska jag se vad som kan göras.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Jag kan konventera till PDF (LaTeX)

Om någon bestämmer sig för att skriva i LaTeX så kan jag nog ge lite fingervisningar, men de som kör LaTeX klarar nog av att göra .pdf'er också.

Ett litet tips bara:
Lägg till följande rad så blir pdf'erna mer lättlästa på skärmen:
\usepackage{ae} % Tar bort grynighet i pdf'er
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Men... ingen kategori "Bästa användning av kvinnlig bröstvårta"?
Nämnde jag inte eventuella hedersomnämnande baserade på min personliga smak?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Copy/Paste-gremlinen slår till...

Det ska vara 2004.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
* Bästa beskrivning av vad ett rollspel är

Vad jag förstår är detta ett fristående tävlingsmoment som inte ska räknas in i de två sidorna (ett A4) man får? Eftersom målgruppen förväntas vara rollspelare sedan innan är det ju konstigt om man ska inkludera ett kapitel som förklarar vad rollspel är för något.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Vad jag förstår är detta ett fristående tävlingsmoment som inte ska räknas in i de två sidorna (ett A4) man får? Eftersom målgruppen förväntas vara rollspelare sedan innan är det ju konstigt om man ska inkludera ett kapitel som förklarar vad rollspel är för något.
Japp, det är ett fristående moment, men även detta moment är begränsat till två A4.

Egentligen är det mest med för att jag vill ha med ett sådant avsnitt i kompendiet för att göra det tillgängligare för nybörjare och inte riktigt kan få ihop något jag är nöjd med själv. I vilket fall så behövs bra, kortfattade beskrivningar av vad ett rollspel är, så det är ju inte fel att få några alternativ.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Tips till de som inte vet vad de skall skriva

*Bild på kvinnlig bröstvårta*
Friform!


(Fast ni måste nog förklara det lite bättre.. troberg godtar inte att man skriver bara "friform"... men det kan nog diskuteras i detta fall.)
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
fråga om formulär

Rollformulär räknas inte in i den A4 man är begränsad till. Dock är de begränsade till dubbelsidig A6 (det vill säga att det ska gå in fyra stycken på en A4). Det kompletta spelet ska alltså utskrivet vara två A4, en för regler och en med fyra rollformulär. Lägg upp alla fyra rollformulären själv på A4-an så besparar ni mig arbete och får det som ni vill ha det.
Måste alla formulären vara identiska, eller kan man exempelvis göra fyra olika formulär? Kan ett eller flera formulär vara helt eller delvis färdigifyllda? (Exempelvis i form av exempelrollfigurer.)

Får man ha reklam på baksidan av förmulären?

/Baldyr
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Re: fråga om formulär

"Måste alla formulären vara identiska, eller kan man exempelvis göra fyra olika formulär? Kan ett eller flera formulär vara helt eller delvis färdigifyllda?"
Förra årets bästa nybörjarspel hade det precis så.. Inga karaktärsskaparregler, utan bara fyra olika karaktärer som spelarna fick välja mellan..

"Får man ha reklam på baksidan av förmulären?"
Själv så hade samma bidrag även länkar till rollspelssidor och det är ju en viss form av reklam..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även i år måste ha fyra olika rollformulär (som man förvisso kan vidareutveckla till vad som helst) på ett av sina bidrag, annars skiter sig hans idé
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Re: fråga om formulär

Måste alla formulären vara identiska, eller kan man exempelvis göra fyra olika formulär? Kan ett eller flera formulär vara helt eller delvis färdigifyllda? (Exempelvis i form av exempelrollfigurer.)
Bara de är fyra och ryms på den föreskrivna ytan.

Får man ha reklam på baksidan av förmulären?
Ja.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
jag antar att man får skicka in flera bidrag per person eller?
Japp, men inte mer än 3800 per person och dag (såvida det inte godkänts av mig eller om det är skottår).
 
Top