Kallar du katolikerna, muslimerna, judarna och protestanterna för "få i förhållande till resten"? Sist jag kollade var deras sammanbakade summa rätt många, som fortfarande sväljer samma goja som deras religösa överhuvuden kräks ur sig.
Hade du tänkt bevisa den matematiskt då eller?Jag höll inte med om påståendet att en högre makts existens inte kan bevisas och kommenterade den.
Fast iofs, med ditt efternamn så har du lite mer tyngd inom tron än jag.
Om du faktiskt har rätt så tror du bara att jag har fel, så du har därmed försatt dig i en situation du inte kan motbevisa mig.
Hade du tänkt bevisa den (min kommentar: högre makt) matematiskt då eller?
Kallar du katolikerna, muslimerna, judarna och protestanterna för "få i förhållande till resten"? Sist jag kollade var deras sammanbakade summa rätt många, som fortfarande sväljer samma goja som deras religösa överhuvuden kräks ur sig.
Och det som händer i verkliga livet: tja låt oss räkna, icke-religösa bränner ner hus, icke-religösa klipper förhuden av sina spädbarn, icke-religösa väljer bort modern medicin för att de är rädda för den, icke-religösa har ställt sig bakom folkmord.. listan fortsätter. Alltså är det att inte läsa (religiösa skrifter?) SKADLIGT, och det som sker i verkligheten är också SKADLIGT.
Eller så har det med folk att göra, snarare än tro.
Om du kommit hit utan att somna så är du förtjänt av Grog´s Medal of Perserverence.
Man kan tex aldrig mäta alla lägen en planet har i sin omloppsbana, det går alltid att mäta lite noggrannare eller lite oftare, däremot kan man, när man härlett formlerna som styr den, räkna fram alla tänkbara lägen den kan ha.
Däremot så tycker jag inte att religösa ska ha nån speciell extra respekt (jämfört med folk som exempelvis tror på utomjordingar, marknadskrafterna eller Marx), eller behandlas med silkesvantar. De har en åsikt, och åsikter kan och bör kritiseras.
Ja men om de inte är fysiska fenomen så kan de inte heller påverkar verkligheten överhuvudtaget. Alltså blir alla, av gud, utförda mirakel helt enkelt inte sanna. Om Gud inte är ett fysiskt fenomen eller ens lämnar efter sig fysiska spår där den har handlat så GÅR det inte att påverka fysiken. Och ett här med att de skulle vara transcendenta är ett jävligt modernt påfund och har inget med kristendomen att göra. I bibeln står det ganska klart och tydligt att gud och alla goda människor som dött är i himlen, alltså den riktiga himlen (på molnen). Vi har varit bland molnen flera gånger och varken sett någon gud eller några änglar (fråga bara världens piloter). Kyrkan blev väl givetvis lite konfundersam när denna upptäckt gjordes, och då ändrar sig prästerna till att gud egentligen håller till i någon sorts Dimension X som vi valt att KALLA himlen.
Dessutom om inte gud är ett fysiskt väsen så kan denne inte vara omnipotent. Och själva grejen med gud är just att den (vägrar kalla det "han" eller "hon") är omnipotent. Men om gud är omnipotent så måste det kunna vara ett fysiskt väsen samtidigt som det är ett ickefysiskt väsen. Tydligen har gud misslyckats med ena delen (eftersom att vi inte kan upptäcka några fysiska spår av den), alltså är inte gud omnipotent. ALLTSÅ blir själva idén med en omnipotent gud mindre trovärdig.
Summa summarum, det spelar ingen roll hur mycket "större" gud är i jämförelse med allt annat. Gud ska kunna göra exakt VAD SOM HELST, och dessutom göra allt detta SAMTIDIGT, annars är det inte omnipotent. Men låt oss säga att det då på något mystiskt sätt kan vara omnipotent iallafall, det skulle isåfall betyda att gud är ALLT. Alltså gud ÄR världen, människor, djur, Satan, Jesus, Judar, Nazister, dig, mig, galaxen, superhopen, stjärnor, planeter etc. Men om vi då ska koncentrera oss på jordens göranden och havanden, så är gud lika mycket bakom ALL ondska som godhet. Faktum är att gud själv är sin egen påstådde sons (Jesus) mördare. Gud är dessutom allt som den kristna världen fördömer, nämligen homosexuella, pedofiler (eller ja det finns vissa citat i bibeln som inte fördömer pedofili utan faktiskt uppmuntrar det), mördare, tjuvar etc.
Och då måste man till slut fråga sig, alla ganska uppenbara tecken på att gud inte finns till trots, är gud verkligen något som är värt att dyrka? Är godheten gud ligger bakom verkligen värd all ondska som samme gud ligger bakom? Nu är ju vad man själv värderar en ganska subjektiv fråga, men jag anser ändå att om man är troende kristen så är man en hycklare ifall man fördömer våldtäkter, övergrepp på barn, eller mord. Det är ju faktiskt er gud som är i görningen, ni borde dyrka dessa vidriga brottslingar istället!
Säger som andra sagt tidigare: de VET inte de TROR. Och nej det finns ingen skillnad på "believe" eller "faith" det är samma jävla sak. Skillnaden är att det senare är ett ord som är uppklätt i självrättfärdighetens slöjor.
Nej det är det inte, för det som står i bibeln är jävligt skadligt om man praktiserar det i det verkliga livet (jag har läst bokjäveln, det tog tid). Och det som händer i verkliga livet: tja låt oss räkna, religösa bränner ner abortkliniker, religösa klipper förhuden av sina spädbarn, religösa väljer bort modern medicin i tron att gud ska hela deras åkommor, religösa har ställt sig bakom folkmord.. listan fortsätter. Alltså är det som står skrivet SKADLIGT, och det som sker i verkligheten är också SKADLIGT. Alltså, NEJ det är inte alls samma sak som med kommunismen...
Att det finns felaktigheter i bibeln är det väl ingen som ifrågasatt?
Eh, enligt den kristna tron så finns det ju en del felaktigheter i din tes
Eh, enligt den kristna tron så finns det ju en del felaktigheter i din tes men visst, Gud kan mycket väl vara allt. Det finns det människor som hävar.
Uppenbarligen är en översvallande majoritet av jordens befolkning ganska överens om att det finns en gud värd att dyrka. Anledningarna till dessa är ganska många att de skulle hålla med dina åsikter är dock tveksamt.
Få i förhållande till andra religiösa som klarar av att hantera en mer abstrakt syn på religionen. Alla katoliker, muslimer eller judar är inte bokstravstrogna. Faktum är att de flesta inte är det.
Jo, eftersom många kommunistiska tänkare som uppmuntrar till våld.