Nekromanti Tro det eller ej.

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Cirefalier kommer på fredag och alla är vi glada för detta. Men jag vet inte hur men jag fick min bok om Cirefalier idag för 7 min sen. Hmm onsdag den 28 och den kommer den 30 =)

Starkt gjort av Neogames =D

Keep up the good work guys!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Well...
De som förköpte böcker på GothCon har självklart lite fördel på grund av detta (förutom att frakten är gratis) då vi slipper bängla med att skriva in dem i datasystemet och liknande. Så GothConaktivisterna har lite bonusmodifikation på grund av detta. Övriga postorderkunder borde ha böckerna imorgon.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Okej jag blev väldigt glad =D

Ska beställa fler gånger på GothCon då :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tummen upp

...jag fick den idag. Inte så revolutionerande upplägg som jag väntade mig, kanske, men helt klart något som ger mig nya infallsvinklar i mitt eget skrivande (Västlanden börjar faktiskt komma någon vart, har haft extremt tillflöde av inspiration i dagar nu). I övrigt har jag bara skummat modulen förstås, men fick ett mycket gott intryck. Här kanske inte ens Ymir hittar något att klaga på (då utöver att Mûhad antyds vara en i stort sett helt obetydlig aktör på världshaven, vilket går ganska stick i stäv med vad jag tidigare tänkt mig och fått intryck av. Det står svart på vitt i Geografica att "riket har en stark flotta"). Iofs, jag letade med ljus och lykta efter något stycke om kvinnors ställning/situation i Samväldet...har jag helt enkelt missat det, eller finns det faktiskt inte där?

Avatarex citat ägde för övrigt hårt.

- Ymir, inspirerad
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kvinnsen

Jag vill dra mig till minnes att de har en ganska god frihet i jämförelse att göra lite vad de vill. Men jag kan inte riktigt styrka det med någon sidhänvisning på rak arm. Boken ska transporteras från mina föräldrar till mig först medelst kurir (Min bror är på väg med dom i skrivande stund :gremwink: )


/Naug
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Tummen upp

då utöver att Mûhad antyds vara en i stort sett helt obetydlig aktör på världshaven

...ur cirefaliernas synvinkel, givetvis. Allt i Cirefalier är inte skrivet helt objektivt. Det skulle liksom gå emot den cirefaliska essensen. ,-)

Kvinnors rättigheter beskrivs här och där - har dock inga exempel eftersom min fästmö har låst in sig med mitt ex här hemma (och hon spelar inte ens rollspel).

Men kommentarer på boken uppskattas givetvis - bra som dåligt. Är något kasst eller clownigt så kanske jag kan bringa lite ljus i mörkret.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Catfight?

min fästmö har låst in sig med mitt ex här hemma (och hon spelar inte ens rollspel).
Va, har hon låst sig in med ditt ex och du får inte ens vara med? Vad har de för sig där inne egentligen om man får fråga? Jag menar vad skall man göra för vettigt om det inte handlar om rollspel liksom... :gremconfused:

Ljusetsriddare - som förstår att hon blev ett ex om hon inte ens spelar rollspel och som minsann inte skulle låta sin tös låsa in sig med exet av rädsla för catfight... :gremtongue:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Catfight? [ot]

Jag tror att han menade att hon låst in sig med hans Exemplar (ex) av Cirefalier. Inte med hans gamla flickvän. Dumsnut! :gremsmile:


/Naug, dumsnutar
 

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Besviken

Har nu skummat igenom Cirefalier och känner mig för första gången besviken på en Eon-produkt.

Tycker det är alldeles på tok för mycket grammatiska fel och upprepningar. Det känns som att modulen hade kunnat vara 64 sidor och att Neogames stressat fram modulen (för att inte ännu en gång missa utgivningsdatumet???).

Avslutningsvis upplever jag det som att copy-paste använts väl flitigt från tidigare moduler.

Men som den junkie man är måste man givetvis ha den :gremlaugh:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Besviken

Avslutningsvis upplever jag det som att copy-paste använts väl flitigt från tidigare moduler.


Huh? Vilka då?
 

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Re: Besviken

Som jag sa så har jag bara skummat igenom modulen men ett exempel är på sista sidan. Avsnittet om sällskapet är väl från Legender och hemligheter om jag inte misstar mig.

Sen vill jag tillägga att det verkar finnas en del pärlor också, tyckte avsnittet om bio- och psykotropiska fältstörningar var en rolig touch.

Sedan har jag en fråga om invånarantalet (vet att det förekommit diskussionerpå forumet förrut om invånarantal):
Om jag räknat rätt bor det 189.000 i de Meloriska städerna och det totala invånarantalet är 650.000, är det rätt uppfattat och är det i så fall rimligt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Förklarar

Avsnittet om sällskapet är väl från Legender och hemligheter om jag inte misstar mig.

I modifierad form är den med, korrekt. Det skulle kännas rätt fel att inte ha med Sällskapet i en modul om cirefalier.

Sen vill jag tillägga att det verkar finnas en del pärlor också, tyckte avsnittet om bio- och psykotropiska fältstörningar var en rolig touch.

Tycker jag också. ,-)

Om jag räknat rätt bor det 189.000 i de Meloriska städerna och det totala invånarantalet är 650.000, är det rätt uppfattat och är det i så fall rimligt?

Ca 200.000 får jag det till, av ca 850.000. Varför skulle det inte vara rimligt?
 

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Re: Förklarar

Har under dagen läst lite mer och skall inte vara sämre än att jag erkänner att modulen växt i mina ögon.

Avsnittet om sällskapet är väl från Legender och hemligheter om jag inte misstar mig.

I modifierad form är den med, korrekt. Det skulle kännas rätt fel att inte ha med Sällskapet i en modul om cirefalier.


Håller helt och hållet med dig om att det vore fel att inte ha med något om sällskapet. Jag hade personligen hoppats att det skulle finnas med mer information om dem. Hade gärna sett mer "ny" information om dem, för faktum kvarstår att mycket av det som står i den grå rutan på sista sidan är "gammal" information kopierad från L&H.

Om jag räknat rätt bor det 189.000 i de Meloriska städerna och det totala invånarantalet är 650.000, är det rätt uppfattat och är det i så fall rimligt?

Ca 200.000 får jag det till, av ca 850.000. Varför skulle det inte vara rimligt?


Måste varit full när jag räknade eller något... Jag undrade helt enkel om det är rimligt att övriga befolkningen klarar av att livnära så många stadsbor? (Korrigeringen av befolkningsmängden samt det faktum att jag nu också läst att Vambolien är mycket bördigt tar väl uddden av min frågeställning något?)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Förklarar

Jag undrade helt enkel om det är rimligt att övriga befolkningen klarar av att livnära så många stadsbor?
Du vet... Cirefalierna bedriver en del handel. Det är nog inte helt otroligt att de importerar stora mängder mat.

/Joel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förklarar

"Cirefalierna bedriver en del handel. Det är nog inte helt otroligt att de importerar stora mängder mat."

Det beror väl på varifrån. Om cirefalerna tvingas importera mat eftersom tre fjärdedelar inte kan försörja en fjärdedel (nio tiondelar på matproduktion, då kan det funka), hur är det då inte med de stackas soldierna och asharierna? :gremgrin:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Förklarar

Vambolien och Caserion är magiska platser i fantasyvärlden Mundana. Det bara sprutar ut mat på de platserna.

Vem vet - cirefalierna kanske har riktiga mjölkkor och härdade sädesslag samt ett mycket gynnsamt klimat och god jord tillsammans med konstbevattning som tillsammans ger mycket bättre avkastning än medeltidens fjuttiga ynkedom.

En Belgian Blue i varje hörn.

Case closed. ,-)
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Tummen upp

Har inte cirefalier en ganska schyst kvinnosyn? I Sjöfarare står det att blandbesättning (kvinnor-män) fungerar bäst hos cirefalier och tiraker.

Silvervarg som tycker det är synd att de inte fanns ett fartyg med enbart dvärgar i bestättningen :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Förklarar

Det beror väl på varifrån. Om cirefalerna tvingas importera mat eftersom tre fjärdedelar inte kan försörja en fjärdedel (nio tiondelar på matproduktion, då kan det funka), hur är det då inte med de stackas soldierna och asharierna?

Äh, det finns väl andra ställen att importera från...
Note to self: Se till så att Ymir ordnar att Västlanden har ett rejält överskott i matproduktionen... :gremwink:

Sen går det väl att producera mat fast man är stadsbo... eller? Fiskare lever väl inte helt sällan i städer?
Sen undrar hur pass det där med nio tiondelar stämmer, jag menar, en fårfarmare/färaherde kan nog sköta om fler får än vad som föder tio personer. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Är samma tumregel applicerbar på boskapsskötsel?

/Joel
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Re: Förklarar

Sen undrar hur pass det där med nio tiondelar stämmer, jag menar, en fårfarmare/färaherde kan nog sköta om fler får än vad som föder tio personer. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Om nio fårfarmare kan föda fler än 10 personer så kan man ha mindre än nio tiondelar på matproduktion (jag tror du formulerade dig fel).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Förklarar

Om nio fårfarmare kan föda fler än 10 personer så kan man ha mindre än nio tiondelar på matproduktion (jag tror du formulerade dig fel).
Ja jävlar, tack för korrigeringen.

/Joel
 
Top