Nekromanti Trista Vista?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag skriver det här inlägget med hjälp av min sprillans nya bärbara dator. Mitt dilemma är att det medföljande operativsystem som jag med viss möda installerat är Windows Vista. Ett operativsystem som jag fått rådet att avinstallera så snart som möjligt ifrån en god vän. Men eftersom jag innerligt avskyr att ägna timmar åt att kladda med installationer, ominstallationer, tillägg, uppdateringar och krånglande program så är det ett projekt som jag gärna slipper.

Detta är min dator, införskaffad under förra veckan när den på grund av en kampanj var en knapp tusenlapp billigare. Den ska användas till att skriva, surfa, ett och annat spel, portabel underhållningsenhet och vad mer jag nu kan tänkas komma på.

Vad jag nu efterfrågar är era kloka råd så att jag kan få hjälp att bestämma mig. Är det värt att dumpa Vista även för en lat och okunnig dumskalle som jag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
walium said:
Vad jag nu efterfrågar är era kloka råd så att jag kan få hjälp att bestämma mig. Är det värt att dumpa Vista även för en lat och okunnig dumskalle som jag?
Nej.

Ju latare man är, desto kunnigare man är, och ju mindre man vill göra på sin dator, desto mer ska man ha Vista. Vista hindrar ju aktivt användare från att göra det minsta avancerat, men är hyfsat stabilt så länge man inte vill göra sånt.

Du har dessutom en bra ny dator. Bra nya datorer ska ha vista. Bra gamla datorer (som säg, min) ska inte ha Vista.

XP på ny dator = Instabilt, särskillt när vi börjar få för mycket RAM (XP fixar bara upp till absolut lax 4gb, sen måste man köra det minst sagt egensinniga XP64).

XP på "gammal" dator (läs P4) = perfekt och stabilt.

Vista på ny dator = perfekt och stabilt, och med SP1 och lite mek kan man t.om få det användbart för kufar som jag.

Vista på gammal dator = hack, kass, splutter, urrk.


En kamrat testade lite... Han fick högre framerate och bättre prestanda i spel om han körde Vista på sin monsterburk än om han körde XP. Det var det som övertygade mig om just ovanstående samband. Har man bara en tillräckligt bra dator för att köra Vista utan att det går långsamt, så är Vista bättre än XP på att klämma ut faktisk prestanda ur burkfan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med Krank nedan... strular inte datorn, och rullar på som den ska, bör du inte börja mecka med den i onödan. Du kommer inte vinna nåt på att dumpa Vista, speciellt inte för det du ska använda den till...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
"Halv-förstå sig påaren" torde vara jag och jag säger det efter att ha gjort i ordning datorer för att inte särskilt avancerade användare ska kunna använda det på enklast tänkbara sätt. Vista "känns som en tvångströja" då det försökte göra allting enklare men det blev... Tvärtom.

Inget Windows är perfekt, men i fallet XP har de haft många år på sig att rätta fel och släppa Service Packs och förmodligen kommer Vista bli användbart om några år då dess fel är rättade.

Jag har läst argumenten i tråden, men inget av det stämmer överens med mina erfarenheter. Jag skulle säga "byt till annat" (XP, 2000, Ubuntu) och jag skulle kunna tänka mig att hjälpa walium att göra det, men jag bryr mig inte så mycket att jag orkar ge mig in i djupa diskussioner med riktiga "förstå sig påare".
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag gillar Vista. Det är finare än de andra Windows-versionerna, nätverket och mitt mobila internet rullar på problemfritt utan att jag har gjort nånting alls.

Jag har två problem med Vista:

1. Alla jävla säkerhetsfrågor. Det här måste gå att stänga av på nåt sätt, men när man klickar på "Öppna i Anteckningar" och systemet frågar "Vill du verkligen öppna i Anteckningar?" och sedan vill ha en bekräftelse på det, då blir jag vansinnig.

2. Adobes mjukvaror kraschar överraskande ofta, särskilt Flash har börjat krascha på helt nya sätt sedan jag bytte till Vista.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Eksem said:
Jag har två problem med Vista:

1. Alla jävla säkerhetsfrågor. Det här måste gå att stänga av på nåt sätt, men när man klickar på "Öppna i Anteckningar" och systemet frågar "Vill du verkligen öppna i Anteckningar?" och sedan vill ha en bekräftelse på det, då blir jag vansinnig.
Mmm, efter 30 min med Vista blev jag vansinnig och lyckades stänga av dessa evinnerliga säkerhetsfràgor. Men jag kommer inte ihàg hur!

I början var Vista helt värdelöst. Jag slängde ut det och installerade XP SP2 istället. Nu, efter Vista SP1 funkar Vista helt OK. Vilken dator man har spelar viss roll, vilket är mycket av orsaken till att folk är sà uppdelade i tvà läger.

Men egentligen bryr jag mig inte om Windows eftersom jag 99% av tiden använder Ubuntu 8 eller SLC4. Dock, sà fort jag kan lägga vantarna pà en burk installerar jag Ubuntu i dual boot med Windows. Med andra ord, Vista är bra nog för att jag inte ska ta bort det, även om det är för dàligt för att vara ett favoritsystem...
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Precis som Herr Nils så jobbar jag verkligen med datorer, jag felsöker Windows och Office - d.v.s. jag jobbar med dom när det verkligen gått snett.

Jag har ofta hört att Vista inte fungerar, det är instabilt och det ena med det tredje... När man undersöker saken närmare så visar det sig att det som inte fungerar är nånting dom köpte på Clas Ohlson för 69:- och det som är instabilt är det där 3:e parts programet som dom installerade, som egentligen var skrivet för Win 98.

Sedan har jag även hört att man får upp UAC:n (User Account Control) hela tiden. En gång så frågade jag vad personen i fråga gjorde när dom där kom upp. "Jag skapar och tar bort filer i Windows- och Program-mappen." I regel betyder många UAC-prompter att du är och fipplar nånstans du inte ska vara på.

För att nu äntligen svara på din fråga: Ska du ominstallera? På det svarar vi ett rungande "Ja och nej". För alla nu som inte tyckte det var ett glasklart svar så ska jag förklara.

Vista i sig är det verkligen inget fel på så om du hade haft en "vanilla" installation av Vista så hade jag sagt tuta och kör. Det som finns på den där burken är nämligen en OEM-installation och dom brukar kunna vara roliga. I sin strävan efter att erbjuda sina kunder så mycket som möjligt så installerar OEM:arna så mycket som möjligt. Det brukar alltså finnas en shit load med program som du aldrig kommer att använda och mer än lovligt många av dom startar automatisk upp med datorn. Detta resulterar i att datorn går långsammare än vad den skulle behöva göra. (Jag gjorde en gång ett experiment med min bror, som också har en HP-laptop med Vista. Jag installerade om från en Retail-skiva, alltså inget extra skit från HP, hans kommentar var "oj, vad fort det går".)

Så mitt svar är väl att om du nu faktiskt ska idas göra något så ta reda på vilka program du använder och gör dig sedan av med dom som inte höll måttet. Minne är också bra, samt ganska billigt. 2GB är en bra början men 4GB kommer ingen modern dator klagar över.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
DeepThoughts said:
Sedan har jag även hört att man får upp UAC:n (User Account Control) hela tiden. En gång så frågade jag vad personen i fråga gjorde när dom där kom upp. "Jag skapar och tar bort filer i Windows- och Program-mappen." I regel betyder många UAC-prompter att du är och fipplar nånstans du inte ska vara på.
Alltså, allt beror ju på vad man menar med "inte ska vara". Jag anser ju själv att det inte ska finnas någpn del av min dator där jag "inte ska hålla på", men då är jag väl en ganska avancerad datoranvändare också.

Sedan går det dels att stänga av prompten om man intye orkar med den...

Det roligaste (och underligaste) är dock när Linuxanvändare gnäller. Om de inte är totala mofon så kör de sin användare som vanlig användare och sudo:ar sig till adminsaker - detta är standard i t.ex Ubun tu - och det innebär faktiskt precis samma sak.


Nåt jag däremot stör mig på är att Windows Update tar sig friheten att automatiskt starta om datorn samt hålla på och störa sig - vill jag inte starta om datorn så vill jag inte starta om datorn, och har jag klickat "nej" så är det troligen så att jag har en anledning till det, liksom. Men även det går ju att ställa in.
 

Mathias

Veteran
Joined
9 Jun 2004
Messages
58
Location
Ett högt torn
walium said:
Hur pass svårt är det att stoppa in mer minne på en HP-laptop?
Som Arfert säger inte så svårt. Men var noga med att kolla hur mycket minne du har just nu och hur det är delat, dessutom är det intressant att veta hur många kortplatser du har i datorn.

-Mathias
 
Top