Nekromanti Trinity

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag har bara grundboken till detta superba scifirollspel. NU undrar jag vilka modeuler som kan vara trevliga och värda att införskaffa ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ordnarna [OT]

jag har iofs inte börjat spela det än men jag har typ läst lite sporadiskt i boken och tycker att det verkar vara ett väldigt bra och genomarbetat spel. fast vilken utav ordnarna tycker du verkar intressantast ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Tja, även om de flesta rekommenderar Technology manual så gör inte jag det (mycket av prylarna i den var illa påtänkta från skribenter på WW's huvudkontor och inte checkade med dåvarande redaktören Andrew Bates för att se om de passade spelvärlden, så som de töntiga fusionsbatterierna med mera). Däremot rekommenderar jag alla äventyrsböckerna, och definitivt miniböckerna, det finns till och med två gratis nedladdningsbara från deras hemsida. Ordenböckerna är toppen, kanske för att större delen av varje ordenbok egentligen är regionsbok, som detaljerar samhället. Player's Guiden är också toppen, med tips om att spela vanliga "neutrala" människor, hur FN och AEON egentligen funkar, hur ordnar och andra organisationer rekryterar psioner, och så vidare.

Förresten, du ska väl köpa Terra Verde? Sydamerika och Norca, och om den säljer bra tillsammans med nästa (Kina och Ministeriet för Noetiska Affärer) kommer det nog ut en bok om utomjordingar...inklusive spelregler för spelare...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: ordnarna [OT]

Jo, Trinity är ett mycket bra spel, även om jag själv aldrig spelat det heller :(

Roligast orden? Bra fråga. Alla ordnar har ju sina egenheter som gör dom roliga att spela. Vill man spela en stridspitt så passar ju The Legions bra, och vill man spela någon annan typ av rollperson så finns det oftast en orden som passar. Själv har jag nog ISRA som mina favoriter.



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett digitalt fansin
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
vadå säljer bra... ? funkar det som så att ifall det inte säljer bra kommer inte nya böcker ? (typ att man säger det till de som spelar, antingen säljer ju ett spel bra eller inte)
jag klagar inte på dig men jag tycker att det verkar knepigt...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: ordnarna [OT]

jag tycker iofs om aesculpians, jag gillar att vara läkare /images/icons/smile.gif gruppen brukar vara rätt tacksam mot ens karaktär då... /images/icons/wink.gif
fast i trinity ska jag nopg vara spelledare.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Som jag har förstått det så sålde inte Trinity så där lysande till att börja med, så WW flyttade över det till ett dotterbolag vid namn Arthaus, som hanterar WWs lite mer riskfyllda projekt. En policy som Arthaus i alla fall hade i början var att när de börjar förlora pengar på ett spel så dumpar de det. Därför beror utgivningen av bok X+1 helt och hållet på om bok X sålde bra eller inte.

Jag vet inte om Arthaus fortfarande håller på den policyn, men de gjorde det i alla fall precis när de tog över Trinity.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Men jag tycker faktiskt att trinity är ett bra spel, men det är väl stort i staterna iaf ? så att de fortsätter att producera saker till det.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
berätta mer om technology manual, varför den är dålig, enligt dig... dessutom undrar jag om players guiden är lika användbar som den till shadowrun...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Faktiskt är det inte stort nånstans. Det finns Trinityspelare över hela världen tydligen (de senaste tillskotten på mailinglistan är från Brasilien och Argentina), men de är oftast i minoritet. De är dock tillräckligt många för att hålla spelet vid liv, om de köper böckerna.

Grejen är ju den att White Wolf, precis som alla andra rollspelsförlag, måste sälja en viss kvot böcker för att tjäna ihop det som boken kostade att göra, plus det som behövs för att göra nästa. På grund av en hel del problem, inlusive en nära ögat-grej där Viacom försökte stämma dem, och det faktum att White Wolf's reklamavdelning gör en hel del korkade val (som deras brist på all marknadsföring för Aeon-spelen), så gick spelet med rejäl förlust. Hade inte vi fans greppat samtliga av Legions-boken "Aurora Australis" när den kom hade det nog inte blivit fler böcker. Någonsin.

Det var för övrigt detta som hände Wraith, och nästan hände Changeling.

Nu kommer dock även det sista spelet i Aeon-trilogin (Aeon/Trinity-Aberrant-Adventure!), "Adventure!", som är ett 1920-tals pulp-äventyrsrollspel, med talande gorillor, djungellorder, galna uppfinnare, unga piloter med jetpack, arkeologer med piska och typer med blixtrande Colt .45:or och slängkappa...

Gissa tjugo gånger om jag tänker köpa det?

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Det är inte så att den är dålig (det finns mycket bra i den), och det är för den delen inte jag som tyckte detta, utan det var killen som var redaktör för spelet när den gavs ut (men som inte kom helt överens med White Wolf's marknadsföringsavdelning). Det finns en hel del teknik i den som egentligen inta ska finnas i spelet, däribland fusionsbatterierna, och en hel del av biotekniken var lite för psion-inriktad för hans smak (han ville ha mer grejer som vem som helst kunde använda).

Players Guiden är _mycket_ användbar. Jag har ju dock inte läst den till Shadowrun, så jag kan inte avgöra om den är mer användbar, men Trinity Player's Guide innehåller: Merits & Flaws, fler personligheter, massa världsinfo, massa grejer för både SL och spelare att använda, information om dagligt liv i framtiden, regler för kampsporter (inklusive en för noll-gravitation), lite skojiga närstridsvapen (officiella svärd, till exempel, inklusive japanska), lite ny info om vad som händer i bakgrunden, med mera. Omslaget är dubbelt, på utsidan ser vi ledarna för ordnarna och på det inre ser man mänsklighetens värsta fiender och främsta allierade, inklusive en vag bild av The Colony (han skulle få Cthulhu att springa skrikande till mamma), etcetera...

Gå och köp den! : )

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Oj oj oj...

Pulp är: ett gammalt namn på det billigaste pappersmaterialet använt i tryck av tidningar och pocketböcker.

Pulp är: också en litteraturgenre som uppstod under sent 1800-tal och finns kvar än i dag.

Exempel på Pulp är: Indiana Jones, Riddarfalken från Malta, Den Lilla Systern, Mumien + Mumiens Återkomst (de nya filmerna), Rocketeer, The Shadow, Fantomen, Dick Tracy, Deep Rising (se den, mycket kul actionskräckis), Blixt Gordon, Tarzan (de gamla böckerna främst), John Carter - Warlord of Mars, Pellucidar-böckerna, Disneys nya rulle Atlantis, Buck Rogers, Remo Williams-böckerna, Doc Savage, Buckaroo Banzai, i viss mån Sherlock Holmes, med mera...

Det är helt enkelt hjältelitteratur, en gång tryckt på billigt pappersmaterial som gav genren namnet "pulp", då man fortfarande kunde se träflisor i pappret, så att det påminde mer om krossat trä än papper, "woodpulp".

Tydligen kan du spela allt från Indiana Jones till The Shadow, från den första Stålmannen till den första Batman, Rick O'Connell till Kit Walker, med mera.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top