Triggervarningar i Rollspel

Status
Not open for further replies.

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Att döma av den här tråden konstaterar jag att trigger warnings/content warnings är alldeles utmärkt ändamålsenliga: för människor vars åsikter jag respekterar och vars upplevelse jag vill göra bättre funkar de som utmärkt innehållsdeklaration och hjälp att avgöra ifall ett äventyr ska köpas etc.

Och andra… well. Tycker man att trigger warnings är censur eller ett utslag av ondsint cancelkultur vet jag inte om man ingår i min tilltänkta målgrupp ändå. Win-win?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
  • Censur är inte ett problem i Sverige, inte sedan andra världskriget.
  • Självcensur, tja, hur utbrett och problematiskt kan något sådant vara? Finns det någon här i tråden som känt sig pressad till detta? (Min självcensur har nog aldrig sträckt längre än till insikten: "Det där är faktiskt inte roligt, utan bara dumt", varpå jag har strukit det aktuella textavsnittet. Inget fel i sådan självkritik.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
  • Självcensur, tja, hur utbrett och problematiskt kan något sådant vara? Finns det någon här i tråden som känt sig pressad till detta? (Min självcensur har nog aldrig sträckt längre än till insikten: "Det där är faktiskt inte roligt, utan bara dumt", varpå jag har strukit det aktuella textavsnittet. Inget fel i sådan självkritik.)
Jag tänker att det beror lite på vad man menar med begreppet. Jag kan ju tycka att det är något bra när vuxna människor vet hur man beter sig i möblerade rum, och inte t.ex. känner att de måste säga exakt varenda grej som bubblar upp ur det undermedvetna. Små barn kan sakna självcensur, tänker jag, och typ fråga sina föräldrar varför gubben är så tjock eller varför tanten luktar så illa. Men det bör man väl växa ifrån.

Jag idkar självcensur varje dag. Jag jobbar som lärare, och exakt ingenting skulle bli bättre av att jag uttryckte exakt varje tanke som dyker upp i skallen under dagen, i den form den först dök upp. Nog för att jag kan vara ganska rak mot mina chefer, kollegor och elever, men jag måste ju kunna förhålla mig professionellt.

Så jag brukar nog tänka att viss självcensur är bra, och en del av att vara en empatisk, fullt fungerande vuxen i ett civiliserat samhälle.


Visst kan jag tänka mig problematisk självcensur också, det kan jag. Men ganska ofta när jag hör klagomål kring självcensur numera så handlar det ju om folk som tycker att det är dåligt att de typ inte får dra homofoba skämt utan att folk rynkar på näsan numera.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
  • Censur är inte ett problem i Sverige, inte sedan andra världskriget.
  • Självcensur, tja, hur utbrett och problematiskt kan något sådant vara? Finns det någon här i tråden som känt sig pressad till detta? (Min självcensur har nog aldrig sträckt längre än till insikten: "Det där är faktiskt inte roligt, utan bara dumt", varpå jag har strukit det aktuella textavsnittet. Inget fel i sådan självkritik.)
Tror det blir svårt att veta hur många som ägnar sig eller inte ägnar sig åt självcensur då det ligger i själva begreppet att just censurera sina åsikter. Så min åsikt är att det lär vara oerhört svårt att veta vilka som ägnar sig åt verklig självcensur...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag ser, som flera andra i tråden, "content warnings" som konsumentinformation, inte helt olikt "genreindelning". En genreindelning i sci-fi, skräck och fantasy (till exempel) är ju en slags "content warning" (beroende på hur starkt du avskyr sci-fi, t.ex.).

Sen skulle jag själv vara ytterligare hjälpt av "content warnings" i stil med "derivative plot", "does not follow the rules of the game", "no rewrites" eller "tries to reinvent the genre but fails miserably" men jag tror inte det finns inom det rimligas existens.

EDIT: Eller för den delen, "Det här är bara Döda skogen igen, omskrivet av Magnus Seter, igen."
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
En följdfråga blir om man borde varna för allt folk kan kränkas av, eller bara för dem saker man tycker att det är rimligt att folk kan kränkas för? Behöver du trigger-varna för blasfemi i Kult, till exempel, om vissa kristna kunde tycka att det är obra så att de kan undvika det?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag tycker helt enkelt inte att spelskapare ska leka psykologer. Det är kontentan av min kritik.

Att beskriva vad ens produkt innehåller är något helt annat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En följdfråga blir om man borde varna för allt folk kan kränkas av ...
Jag tror inte att det är praktiskt genomförbart.

Så det faller på var och en som skapar något att göra en bedömning av vad den vill deklarera om innehållet så att den som inte har någon förkunskap får nog med information för att bilda sig en uppfattning om vad den kan förvänta sig hitta i produkten.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Min reflektion av tråden är att kontentan bakom content warnings är bra. De fyller sitt syfte, bidrar till tryggare spelande och tillåter oss att utforska mer ämnen.

Däremot finns det mycket förvirring och oklarhet hur de kan göras bra. Ska de bara listas? Vara tydligare? Ge konkreta exempel? Ska de heta varningar ens?

Det får mig att fundera: skulle det finnas något intresse av att göra någon ”ungefärlig” guide som spelskapare kunde använda sig om? Med någon slags “Best Practices” för dem.

Och skulle ni spelskapare fundera på att använda den?

Jag frågar för jag ser att det som något som hade kunnat vara kul att ta fram!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
En följdfråga blir om man borde varna för allt folk kan kränkas av, eller bara för dem saker man tycker att det är rimligt att folk kan kränkas för? Behöver du trigger-varna för blasfemi i Kult, till exempel, om vissa kristna kunde tycka att det är obra så att de kan undvika det?
Jag tycker ju inte såna här varningar handlar om huruvida man "kränker" folk eller inte, utan om huruvida folk som på riktigt, eventuellt pga personliga upplevelser, helst undviker media och fiktiva stories som går in på detalj i vissa ämnen.

Det kanske är så att en del kristna tycker att de är en förtryckt minoritet som möter väldigt jobbig blasfemi riktad mot specifikt dem varje dag, och att det därmed är hemskt jobbigt för dem att behöva konfronteras med det även i media. Men jag gör nog bedömningen att de helt enkelt har fel, i så fall.

Så om man i ovanstående byter ut "kränkas för" mot "bli triggade av" eller "må dåligt av" så skulle jag säga "det senare".
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag tycker helt enkelt inte att spelskapare ska leka psykologer. Det är kontentan av min kritik.

Att beskriva vad ens produkt innehåller är något helt annat.
Men om spelskaparen är psykolog då? Jag skapar ju spel och är KBT-terapeut. Jag må inte ha en faktiskt CW-sida i Machineborn men jag har ett stycke som förklarar att spelvärlden lyfter olika typer av förtryck. Jag lyfter även många etiska dilemman i världen kring bl.a. transhumanism och digitala medvetanden. Jag finner även att jag skriver mycket om psykologi och social problematik i mina världar för att jag är intresserad av det och har professionell kunskap om det, dock inte på samma nivå som en psykolog eller professor. Dock är jag helt med på köpet att mitt spel aldrig är ämnat att vara ett terapeutiskt verktyg. Det är ett spel som ska vara kul, men jag ser det även som ett konstverk som förmedlar mening och kanske får folk att tänka.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag tycker helt enkelt inte att spelskapare ska leka psykologer. Det är kontentan av min kritik.

Att beskriva vad ens produkt innehåller är något helt annat.
Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är okej att skriva ”Denna produkt innehåller teman såsom barnamord och alkoholism” men inte en rubrik som heter ”varning” som beskriver samma sak? Det är ingen dryg-fråga, jag undrar på riktigt.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Min reflektion av tråden är att kontentan bakom content warnings är bra. De fyller sitt syfte, bidrar till tryggare spelande och tillåter oss att utforska mer ämnen.

Däremot finns det mycket förvirring och oklarhet hur de kan göras bra. Ska de bara listas? Vara tydligare? Ge konkreta exempel? Ska de heta varningar ens?

Det får mig att fundera: skulle det finnas något intresse av att göra någon ”ungefärlig” guide som spelskapare kunde använda sig om? Med någon slags “Best Practices” för dem.

Och skulle ni spelskapare fundera på att använda den?

Jag frågar för jag ser att det som något som hade kunnat vara kul att ta fram!
Den här tråden fick mig att lyssna på en intervju med Jacqueline Bryk och Kienna Shaw om säkerhetsverktyg i Kult. Intressant lyssning, rekommenderas! Shaw är medskapare till TTRPG Safety Toolkit, som samlar en mängd olika verktyg, där kanske finns nåt att hämta?

Intervjun: https://open.spotify.com/episode/532V1aIcCkrSvaGtLI8aW9?si=R-3F_5pZRx22X-bdmv9_Cw
 
Status
Not open for further replies.
Top