Triggervarningar i Rollspel

Status
Not open for further replies.

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Vettefan...
Jag tycker våld mot barn är skitjobbigt att ens röra vid.
Hade jag kunnat spela ett spel med det temat? Nja, nä, jag hade nog kopplat ur.
Lika dant med sexuella handlingar, det hade inte varit bekvämt att sitta och kåtflåsa runt ett bord med killar.
Sexuellt våld hade inte heller funkat, hade varit tvungen att bryta.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad känns som bästa verktyget.

Förmötet. Där man diskuterar vad man inte vill ha och försöker jämka det man förväntar sig.
Informationsskylt. Där man informeras om att detta potentiellt hemska kan förekomma.
Signalverktyg. Stoppkort eller liknande för att berätta att man vill dra sig ur, utan att tvinga alla andra spelare dra sig ur.
Nåt annat ...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Vad känns som bästa verktyget.

Förmötet. Där man diskuterar vad man inte vill ha och försöker jämka det man förväntar sig.
Informationsskylt. Där man informeras om att detta potentiellt hemska kan förekomma.
Signalverktyg. Stoppkort eller liknande för att berätta att man vill dra sig ur, utan att tvinga alla andra spelare dra sig ur.
Nåt annat ...
Tycker alla verktyg du nämner är bra, de fyller enligt mig olika funktioner.

Förmöte är alltid bra. Dels för att prata om att äventyret kanske innehåller saker som kan vara känsliga, men tycker det är bra att prata om förväntningar överlag.

Stoppverktyg tycker jag är alldeles utmärkt. Man kan tänkas vara lugn med en grej innan men när man väl är inne i det kanske det känns jobbigt. Min personliga erfarenhet är att stoppverktyg främst kan vara bra i nya grupper.

Informationsskylt tycker jag främst är bra som konsumentupplysning. Känns surt att lägga ner en massa pengar på en produkt och läsa igenom en bra bit av den för att sedan upptäcka att den har inslag som gör att jag inte vill spela den.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Min bild är att signalverktyg i form av handsignaler är väldigt praktiskt att ha med i bilden. Det är mindre motstånd i kroppen i att slänga upp en hand och bryta, än att säga ifrån. Ord är svårare. På allvar.

Jag baserar helt detta på egna anekdoter, dock. Samtliga av de jag testat med som aktivt använt handsignaler har också varit lajvare, och har där rätt bra vana på just handsignaler för att bryta.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Skillnaden är väl mer att man förr varnade oroliga föräldrar/pressen/Livets ord/Björn och Diddi för det, nu att man istället varnar den faktiska spelaren?
Det tycker jag är en intressant skillnad. Vad tror du att den beror på? Finns det något som tyder på att spelare skulle bete sig sämre idag? Eller är det snarare spelare och spelskapare som har blivit mer oroliga och därför vill varna och sätta gränser?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Det tycker jag är en intressant skillnad. Vad tror du att den beror på? Finns det något som tyder på att spelare skulle bete sig sämre idag? Eller är det snarare spelare och spelskapare som har blivit mer oroliga och därför vill varna och sätta gränser?
På 1980-talet existerade inte begrepp som safe space eller triggervarning. Spelarna betedde sig på samma sätt då som nu.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
På 1980-talet existerade inte begrepp som safe space eller triggervarning. Spelarna betedde sig på samma sätt då som nu.
Så safe space och triggervarningar påverkar egentligen inte nämnvärt hur folk beter sig? Som du skriver beter ju sig de som spelar ändå på samma sätt, eller?

Personligen tycker jag att det kan vara bra med åldersgränser för en del spel och evenemang. I övrigt tänker jag att innehållsreferat och settingarna i sig kan fungera som konsumentinfo för dem som vill undvika vissa teman.

Jag tror alltså att det ständiga gränssättandet och varnandet snarare skapar än löser problem. Folk blir antingen onödigt ängsliga eller irriterade på att allt kommer med brasklappar.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Så safe space och triggervarningar påverkar egentligen inte nämnvärt hur folk beter sig? Som du skriver beter ju sig de som spelar ändå på samma sätt, eller?
Finns det någon person i denna tråd som påstått att TW’s/CW’s har påverkat hur folk beter sig?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Så safe space och triggervarningar påverkar egentligen inte nämnvärt hur folk beter sig, eller?

Personligen tycker jag att det kan vara bra med åldersgränser för en del spel och evenemang. I övrigt tänker jag att innehållsreferat och settingarna i sig kan fungera som konsumentinfo för dem som vill undvika vissa teman.
Jag ska förtydliga mig. Svenskar var mindre hänsynsfulla förr i tiden och personer med låg status förväntades ta skit och bita ihop på ett sätt som är oacceptabelt idag*. Triggervarningar är alltså ett modernt redskap som handlar om att visa respekt för andras känslor.

*Exempel 1: När de svenska FN-soldaterna från den stentuffa missionen i Kongo i början av 1960-talet kom hem och demobiliserades, genomgick de en medicinsk kontroll för tropiska och veneriska sjukdomar, inget annat. Psykologiska problem avfärdades som omanligt pjåsk. Nuförtiden, när folk som jag kommit hem från Afghanistan får vi professionell stöttning av psykologer och kuratorer för att bearbeta våra krigsupplevelser. Den vägen har alkoholmissbruket och självmordsfrekvensen bland krigsveteraner minskat.
Exempel 2: På 1970-talet var det helt okay på många arbetsplatser att grabbarna satte upp bilder på nakna utvikningsbrudar. Eventuella protester från kvinnliga kollegor avfärdades med hånflin och repliker av typen: "Är du avundsjuk på hennes pattar, eller?"
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag ska förtydliga mig. Svenskar var mindre hänsynsfulla förr i tiden och personer med låg status förväntades ta skit och bita ihop på ett sätt som är oacceptabelt idag*. Triggervarningar är alltså ett modernt redskap som handlar om att visa respekt för andras känslor.

*Exempel 1: När de svenska FN-soldaterna från den stentuffa missionen i Kongo i början av 1960-talet kom hem och demobiliserades, genomgick de en medicinsk kontroll för tropiska och veneriska sjukdomar, inget annat. Psykologiska problem avfärdades som omanligt pjåsk. Nuförtiden, när folk som jag kommit hem från Afghanistan får vi professionell stöttning av psykologer och kuratorer för att bearbeta våra krigsupplevelser. Den vägen har alkoholmissbruket och självmordsfrekvensen bland krigsveteraner minskat.
Exempel 2: På 1970-talet var det helt okay på många arbetsplatser att grabbarna satte upp bilder på nakna utvikningsbrudar. Eventuella protester från kvinnliga kollegor avfärdades med hånflin och repliker av typen: "Är du avundsjuk på hennes pattar, eller?"
Jo, jag vet mycket väl vad triggervarningar är. Min fråga är dock: gör de någon nytta?

Vem som har låg status är dessutom ofta en tolkningsfråga. Att ta sig rätten att definiera en viss situation kan ju vara ett uttryck för makt.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jo, men olämpligt beteende verkar ju kunna dyka upp ändå, oavsett varningar.
Jag tänker i samma riktning. En hänsynsfull spelledare/spelare undviker sådant gruppen inte vill ha med och iakttar försiktighet inom känsliga områden, oavsett vad som står i äventyret. Hänsynslösa spelledare/spelare gör tvärtom, oavsett vad som står i äventyret.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag tänker i samma riktning. En hänsynsfull spelledare/spelare undviker sådant gruppen inte vill ha med och iakttar försiktighet inom känsliga områden, oavsett vad som står i äventyret. Hänsynslösa spelledare/spelare gör tvärtom, oavsett vad som står i äventyret.
Rent socialt tycker jag att utgångspunkten bör vara ungefär densamma som när man går och fikar. Målet är att alla ska få en trevlig stund. Det sociala regelverket är underförstått, inte nerskrivet.
 
Status
Not open for further replies.
Top