Triggervarningar i Rollspel

Status
Not open for further replies.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
[


För mig är rollspel en betydligt mer lättsam verksamhet än film och litteratur. Som romanläsare och biobesökare har jag alltså mycket högre toleransnivå för svåra frågor. Exempelvis uppskattar jag mycket filmer som The Pianist och Schindlers List. Det är angelägna filmer, men jag tror inte att jag skulle vilja rollspela mig igenom liknande berättelser.
Jag försökte jämföra frågan ”är det angeläget med tunga ämnen i rollspel, jag föredrar att spela lättsamma ämnen” med ”är det angeläget med tunga ämnen i film, jag föredrar lättsamma ämnen”.

Det finns ju ett ganska stort segment som upplever film på samma sätt som du upplever rollspel, och vi är väl båda glada att de som är nöjda med lättsam underhållning inte helt och hållet styr vad som produceras där.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
För mig är rollspel en betydligt mer lättsam verksamhet än film och litteratur. Som romanläsare och biobesökare har jag alltså mycket högre toleransnivå för svåra frågor. Exempelvis uppskattar jag mycket filmer som The Pianist och Schindlers List. Det är angelägna filmer, men jag tror inte att jag skulle vilja rollspela mig igenom liknande berättelser.
Jag håller med om, och att för mig är det också mer lättsamt rollspel som gäller, men respekterar att andra vill ha ut mer. På samma sätt som att vi gillar olika typer av filmer och böcker. Och just därför så är det tråkigt om någon ska kännas lite "triggered" för att jag som scenarioförfattare vill ha med SLP:er med vissa tragiska/traumatiska bakgrunder. Jag vill ha friheten att skrivs det, men måste ju få också acceptera att det har konsekvenser och att jag gör det på ett bra sätt som ingen känner sig lurad av.

Skulle jag skriva ett bumbibjörnaräventyr så skulle folk bli lite sura om jag helt plötsligt utan att varna kastar in en xenomorph. Även om det i såg inte är någon som är vanlig trigger. Men jag vill kunna skriva ett sådant.[/QUOTE]
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
[


För mig är rollspel en betydligt mer lättsam verksamhet än film och litteratur. Som romanläsare och biobesökare har jag alltså mycket högre toleransnivå för svåra frågor. Exempelvis uppskattar jag mycket filmer som The Pianist och Schindlers List. Det är angelägna filmer, men jag tror inte att jag skulle vilja rollspela mig igenom liknande berättelser.
Vilket är en inställning man kan ha. Men det finns också folk som inte vill ha de ämnena i film. Eller musik. Eller litteratur. Vissa tycker det är värre i film än i rollspel. Andra tvärtom.

Jag vill ha de ämnena överallt. Mums mums. Det värsta med rollspel är att jag inte lyckats skriva motsvarigheten till Naked Lunch!

Innehållsbeskrivningar är så att folk ska hitta rätt. Det är som det där Alan Moore citatet om att sätta tonen i första kapitlet. Vi vill inta ha med folk som inte klararmatt spela om sexuella övergrepp av barn om vi ska spela dansk friform om just det.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag försökte jämföra frågan ”är det angeläget med tunga ämnen i rollspel, jag föredrar att spela lättsamma ämnen” med ”är det angeläget med tunga ämnen i film, jag föredrar lättsamma ämnen”.

Det finns ju ett ganska stort segment som upplever film på samma sätt som du upplever rollspel, och vi är väl båda glada att de som är nöjda med lättsam underhållning inte helt och hållet styr vad som produceras där.
Jag ser ju inte film som ett medium enbart för underhållning, även det verkligen kan vara det också. Det vore i mina ögon oerhört tråkigt om film och litteratur inte kunde ta upp svåra, känsliga och även triggande teman!

Man kan också fråga sig varför det skulle behövas triggervarningar i rollspel när de väl inte är så vanliga i filmer? Eller har de börjat dyka upp där också?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag håller med om, och att för mig är det också mer lättsamt rollspel som gäller, men respekterar att andra vill ha ut mer. På samma sätt som att vi gillar olika typer av filmer och böcker. Och just därför så är det tråkigt om någon ska kännas lite "triggered" för att jag som scenarioförfattare vill ha med SLP:er med vissa tragiska/traumatiska bakgrunder. Jag vill ha friheten att skrivs det, men måste ju få också acceptera att det har konsekvenser och att jag gör det på ett bra sätt som ingen känner sig lurad av.

Skulle jag skriva ett bumbibjörnaräventyr så skulle folk bli lite sura om jag helt plötsligt utan att varna kastar in en xenomorph. Även om det i såg inte är någon som är vanlig trigger. Men jag vill kunna skriva ett sådant.
Ja, jag respekterar också att andra vill ha ut andra saker än vad jag vill. För mig beror det mycket också mycket på stämningen vid spelbordet. Det viktiga är hur vi som är på plats interagerar med varandra.

När det gäller exempelvis blod, slem och monster i rollspel vet jag faktiskt inte exakt var min gräns går. Förmodligen ungefär vid den nivå av body horror som finns i Alien-filmerna. Det kan jag stå ut med. Men värre saker än så är nog inte min kopp té.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Jag ser ju inte film som ett medium enbart för underhållning, även det verkligen kan vara det också. Det vore i mina ögon oerhört tråkigt om film och litteratur inte kunde ta upp svåra, känsliga och även triggande teman!

Man kan också fråga sig varför det skulle behövas triggervarningar i rollspel när de väl inte är så vanliga i filmer? Eller har de börjat dyka upp där också?
Min initiala fråga var för att jag inte vet du vanligt det är i rollspel. När det kommer till filmer så är jag osäker om det förekommer mer eller inte än förut. Men det finns ju klart filmer som kanske skulle behöva det. Men det förväntas väl att man läser på lite innan man börjar titta. Kan vara svårt att avgöra ibland bär allt inte avslöjas i en trailer.

Har bytt film här hemma någon gång för att det inte var vad jag eller min fru hade trott det var för film, och då inget vi var i sinnesstämning att se på. Även om den säker var bra.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
Att antisemitism, särskilt efter Hamas massiva terrorattack i oktober förra året, är ett allvarligt problem råder det inget tvivel om. Men varför är det angeläget att göra saker som är upprörande i verkligheten till teman i rollspel? Är utgångspunkten att de som spelar är okunniga och därför behöver upplysas? Eller är det mer något terapeutiskt? Jag undrar alltså om rollspel - en åtminstone i mina ögon lättsam hobbyverksamhet - verkligen är rätt sammanhang för att hantera riktigt allvarliga problem.
Till att börja med skrevs äventyret innan oktober förra året (och mitt jobb med det var att jobba med att bearbetningen, men delen om antisemitism var en av de tilläggen jag föreslog).

Men din fråga ”bör rollspel ta upp sådant?” så är mitt svar: ”Om man vill berätta det.”

Och grejen är: ibland vill man ju det.

Rollspel är ett berättande medium och den typen av berättelser förekommer. Speciellt om man är sugen på att utforska historisk tid; med tanke på att en majoritet av spel jag skriver för utspelar sig i en någorlunda verklig tid så är man nästan så illa tvungen att ha det i åtanke. Jag bryr mig mycket om representation och en sak jag är intresserad av är ju hbtqi-personers levda historia, så det är något jag gärna försöker inkludera. Men det betyder också att jag måste ta den utbredda queerfobin i åtanke. Ibland vill jag göra en grej av det och ta tjuren i hornen och låta den vara närvarande, men ibland kan det vara så "enkelt" som att någon beskrivs som en konstant ungmö som "ännu inte hittat den rätte, men bor med sin vännina sedan en lång tid tillbaka".

Det är inte bara för att chuds på nätet inte ska klaga på "historisk realism", utan mycket också för att det ibland finns spännande historia att berätta. Eller bara låta oss få utrymme.

För om man ska säga "det kanske inte är passande att ta upp" så blir alternativet att inte behandla och ta upp det alls. Men mycket av det här finns ju, bland annat, för att vi ska kunna berätta minoriteters berättelser. Så… är det opassande att ta upp blir ju då så enkelt att minoriteters berättelser inte ska tas upp. Vilket känns extremt paradoxalt.

Liksom, jag är astrött på tanken att representation bara kan existera om en den är "utopisk" (sedan är det tråkigt om den bara är fobisk, likaså). Men att kunna få förmedla att "nej, livet är inte lätt för alla" kan vara en grej för berättande. Sedan kanske inte alla gillar det, men det har väl inte med lämplighet att göra så mycket som smak. För ibland är det OK att ogilla något utan att man måste tycka att det är olämpligt.

Och nu har jag inga exakta siffror, men det jag gjort med sådana här ämnen har ju gott bra nog att folk verkar gilla det… så då borde det finnas tillräckligt många som är intresserade.

Dessutom är ju förtrycksberättelser och förtrycksspel hot shit inom lajv, till den graden att det blivit definerande för Nordic LARP, dvs nordiska lajvare. Så att då baka in det i rollspel är ju inte så orimligt liksom.

Sedan passar det olika bra i olika spel såklart. I Call of Cthulhu, som är ett hyfsat realistiskt spel (i grunden) och med en värld som är lik vår platsar det ju mer än vad jag känt behovet av det i typ Drakar och Demoner.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
I svenska poddvärlden så användes Triggervarning först, men det skiftade sedan över CW (content warning), med en åtföljd tag om vad (övergrepp, våld mot djur etc. ).
Vill också säga att jag tycker CW (content warning) är mycket bättre än trigger warning. Delvis för att det är mindre laddat, men också för att det kan innehålla sådant som kanske inte är direkt triggande men kan vara jobbigt. Typ "äcklig body horror och lemlästning", t ex. Det är också just ett bra sätt att förbereda sig lite för vad som dyker upp.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Till att börja med skrevs äventyret innan oktober förra året (och mitt jobb med det var att jobba med att bearbetningen, men delen om antisemitism var en av de tilläggen jag föreslog).

Men din fråga ”bör rollspel ta upp sådant?” så är mitt svar: ”Om man vill berätta det.”

Och grejen är: ibland vill man ju det.

Rollspel är ett berättande medium och den typen av berättelser förekommer. Speciellt om man är sugen på att utforska historisk tid; med tanke på att en majoritet av spel jag skriver för utspelar sig i en någorlunda verklig tid så är man nästan så illa tvungen att ha det i åtanke. Jag bryr mig mycket om representation och en sak jag är intresserad av är ju hbtqi-personers levda historia, så det är något jag gärna försöker inkludera. Men det betyder också att jag måste ta den utbredda queerfobin i åtanke. Ibland vill jag göra en grej av det och ta tjuren i hornen och låta den vara närvarande, men ibland kan det vara så "enkelt" som att någon beskrivs som en konstant ungmö som "ännu inte hittat den rätte, men bor med sin vännina sedan en lång tid tillbaka".

Det är inte bara för att chuds på nätet inte ska klaga på "historisk realism", utan mycket också för att det ibland finns spännande historia att berätta. Eller bara låta oss få utrymme.

För om man ska säga "det kanske inte är passande att ta upp" så blir alternativet att inte behandla och ta upp det alls. Men mycket av det här finns ju, bland annat, för att vi ska kunna berätta minoriteters berättelser. Så… är det opassande att ta upp blir ju då så enkelt att minoriteters berättelser inte ska tas upp. Vilket känns extremt paradoxalt.

Liksom, jag är astrött på tanken att representation bara kan existera om en den är "utopisk" (sedan är det tråkigt om den bara är fobisk, likaså). Men att kunna få förmedla att "nej, livet är inte lätt för alla" kan vara en grej för berättande. Sedan kanske inte alla gillar det, men det har väl inte med lämplighet att göra så mycket som smak. För ibland är det OK att ogilla något utan att man måste tycka att det är olämpligt.

Och nu har jag inga exakta siffror, men det jag gjort med sådana här ämnen har ju gott bra nog att folk verkar gilla det… så då borde det finnas tillräckligt många som är intresserade.

Dessutom är ju förtrycksberättelser och förtrycksspel hot shit inom lajv, till den graden att det blivit definerande för Nordic LARP, dvs nordiska lajvare. Så att då baka in det i rollspel är ju inte så orimligt liksom.

Sedan passar det olika bra i olika spel såklart. I Call of Cthulhu, som är ett hyfsat realistiskt spel (i grunden) och med en värld som är lik vår platsar det ju mer än vad jag känt behovet av det i typ Drakar och Demoner.
Ja, att vilja berätta om något är en sak. Men jag undrade mer om varför. Det tänker jag att man som skapare kan vara öppen med i texten. Ambitionen kan exempelvis vara pedagogisk, alltså att man vill upplysa dem som spelar om något. Då vet ju också den som läser vad skaparen vill, vilket jag tycker är en schysst uppriktighet.

Du skriver ju också en del om representation, queerfobi och minoriteters berättelser. Alla som har läst humaniora eller samhällsvetenskapliga ämnen över grundnivå (och i många fall även på grundnivå) på universitetet känner igen terminologin. Ofta handlar det ju om intersektionalitet eller, som de här begreppens belackade säger, identitetspolitik. Makt är, som du vet, centralt i de här teoribildningarna. I mina ögon blir det lätt problematiskt.

Jag ser klass som den bärande maktkategorin. Det är, påstår jag, alltid väsentligt vem eller vilka som har pengarna! Att då istället fokusera på en hel palett av olika kategorier - de du nämner är ju bara ett par av många möjliga! - skymmer den i mina ögon riktigt väsentliga kategorin: klass. Att blanda bort det kortet tror jag mest gynnar dem som redan är privilegierade. Det som förefaller vara en kamp för rättvisa blir då snarare ett nyliberalt målgruppstänkande där människor reduceras till en uppsättning kunder som ska hållas nöjda.

Det här har möjligen indirekt med triggervarningar att göra (i bemärkelsen vad som är viktigt och upprörande), men jag tror inte att det var detta trådstartaren ville diskutera. Rätta mig gärna om jag har fel @Celledor!
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
Jag ser klass som den bärande maktkategorin. Det är, påstår jag, väsentligt vem eller vilka som har pengarna! Att då i alltför hög grad fokusera på en hel palett av olika minoritetsgrupper - de du nämner är ju bara ett par av många möjliga! - skymmer den i mina ögon riktigt väsentliga kategorin: klass. Att blanda bort det kortet tror jag mest gynnar dem som redan är privilegierade.
Den typ första analys vi gjorde i CoC Sverige är hur mycket viktigare klass var än i amerikanska CoC och för svenskar var klass ganska motsvarande hur rasism varit i amerikanska samhällen. Vettetusan om vi däremot har CW för klassförakt, men inte alls orimligt att ha.

Det här var ju också tiden när de som roade sig mest åt klasförakt var de som gärna blev fascister eller regelrätta nazister. Plus att det kan ju gå hand i hand; det fanns ju en anledning att Nöden t ex var ”isolerat” från mycket av övriga Lund.

För det är ju lite grejen med mycket ”fobi”: det är en bra ursäkt för att göra så man inte kan få makt – och med det klättra i klass.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
MODERERING

Ämnet för tråden är alltså "Triggervarningar i rollspel", INTE politiska maktstrukturer. Försök att hålla fokus på ämnet och låt bli att fylla tråden med fler OT-inlägg.

Tack på förhand!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
I Expert Partisan har jag gjort ett delvis annorlunda upplägg, vilket är tänkt att fungera som en guide för spelledaren och spelarna för vad som passar under vissa omständigheter. Inte trigger-varning per se, men en signal om hur kampanjverkligheten ser ut.

Färgkodade nivåer i krigets inferno
War is hell – javisst, men det finns gradskillnader, såsom Köpenhamn gentemot Warszawa under hösten 1944. Vi graderar Partisan-kampanjer i tre nivåer av hemskhet, markerade med skidbackarnas färgkoder.
  • Blå: Fokus ligger på civilt motstånd, spioneri, smuggling, sabotage och liknande. Motståndaren är huvudsakligen ockupanternas polis och säkerhetstjänst. Militära skärmytslingar är sällsynta.
  • Röd: En blandning av urbant och skogligt motstånd i en region som ockuperas av östtyska, tjeckoslovakiska eller ungerska förband. Officerarna har för det mesta pli på sitt manskap så krigsbrott och övergrepp är ovanliga.
  • Svart: Kampanjen utspelas vid fronten eller i en region som ockuperas av sovjetarmén, till exempel Mälardalen. Angriparna beter sig som Attilas hunner. Eloso producerar inte Svart kampanjmaterial, utan överlåter sådant till de spelledare som så önskar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
I Expert Partisan har jag gjort ett delvis annorlunda upplägg, vilket är tänkt att fungera som en guide för spelledaren och spelarna för vad som passar under vissa omständigheter. Inte trigger-varning per se, men en signal om hur kampanjverkligheten ser ut.

Färgkodade nivåer i krigets inferno
War is hell – javisst, men det finns gradskillnader, såsom Köpenhamn gentemot Warszawa under hösten 1944. Vi graderar Partisan-kampanjer i tre nivåer av hemskhet, markerade med skidbackarnas färgkoder.
  • Blå: Fokus ligger på civilt motstånd, spioneri, smuggling, sabotage och liknande. Motståndaren är huvudsakligen ockupanternas polis och säkerhetstjänst. Militära skärmytslingar är sällsynta.
  • Röd: En blandning av urbant och skogligt motstånd i en region som ockuperas av östtyska, tjeckoslovakiska eller ungerska förband. Officerarna har för det mesta pli på sitt manskap så krigsbrott och övergrepp är ovanliga.
  • Svart: Kampanjen utspelas vid fronten eller i en region som ockuperas av sovjetarmén, till exempel Mälardalen. Angriparna beter sig som Attilas hunner. Eloso producerar inte Svart kampanjmaterial, utan överlåter sådant till de spelledare som så önskar.
Den här listan gillar jag, den ger en tydlig fingervisning till spelaren. Mycket bra i mina ögon, kort och koncis.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag spelar ibland med folk som har PTSD, som har blivit utsatta för t ex hatbrott (eller med folk som jag inte känner alls väl), men som vill ha med svåra ämnen i rollspel. Rollspel skiljer sig från film och böcker att det är mycket mer en social aktivitet som kan kräva en del investering av deltagarna, att allas scheman klaffar osv.
Även om ett ämne inte skulle trigga t ex panikattacker eller liknande så är det tråkigt om det gör att det pajar spelupplevelsen på något vis.

Som sagt ser jag varningar och säkerhetsverktyg bara som praktiska verktyg som kan hjälpa till att skapa tillit vid bordet, för att förhöja spelupplevelsen. Det tar ju inte från personligt ansvar eller så, men det kan vara hjälpsamt om ett spel eller annat material är medvetet om vad det innehåller.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Brasklapp: jag har läst tråden till och från under helgen, men kan ha missat några inlägg.

En gång i den grå forntiden tyckte jag att tw:sar och cw:sar var såherraeh, super-töntiga. Som tur är har jag lämnat den tråkiga inställningen bakom mig. Detta kan möjligen vara intressant att ha i bakhuvudet.

Jag tror att content warnings gör mer nytta i rollspel än i andra kulturformer, på grund av den inlevelse som är inbyggd i formatet. Visst, olika spelare engagerar sig olika mycket i sina karaktärer och vad som drabbar dem, men det är något speciellt med själva agensen i rollspel. Spelarnas karaktärer är ju allt som oftast mitt i skeenden, driver ibland på dessa, och försöker ibland stoppa dem. De handlingar spelarna låter karaktärerna genomföra påverkar (kan en tänka sig) i hög grad hur scenariots content realiseras och fortlever i fiktionen. En sådan agens, till och med kanske ett ansvar, gör nog rimligen att sagda content kommer närmare även för den spelare som inte känner med sin karaktär utan har den som ett själlöst spelverktyg. Jämförelser med film och böcker är intressanta, men just denna egenskap hos rollspel tror jag gör content warnings viktigare.

Sålunda brukar jag även i relativt milda egna skapelser försöka notera om det finns något som skulle kunna vara jobbigt eller upplevas som stötande. Det är liksom schysst. Å andra sidan är jag en av de i min reguljära spelgrupp som gärna skriver särskilt tunga och utmanande scenarion, och uppskattar att utsätta spelarna för tvivel och skuld (så länge som de är med på det - Fingerspitzengefühl ftw!).

Neotech har ju många teman i sin värld som lätt blir känsliga. Jag skulle nog vara noggrann med tydligheten vad gäller innehåll.
 
Last edited:

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Har ni stött på fall där rollspelsprodukter, antingen regler, scenarion eller tillbehör har Triggervarningar för olika känsliga saker. Eller kan detta lösas på samma sätt som för film och spel att det finns en åldergräns? Jag skriver ett scenario till NeoTech som jag funderar på om jag behöver/borde ha med något sådant.

Har ni använt det någon gång?

Har ni någon gång uppskattat att det funnits?

Kan detta ses som någon form av frånskrivning av ansvar när man borde ha skrivit om istället för att minska sådana delar/ämnen då det rör sig om underhållning?

(Detta är ingen disskusion om Triggervarningar som koncept i sig)

Hittade en lista på exempel av triggervarningar (men finns säkert flera):

Sexuella övergrepp
Missbruk
Barnmisshandel, pedofili och incest
Djurplågeri och djurdöd
Självskadebeteende
Självmord
Ätstörningar, kroppshat och fettfobi
Våld
Pornografiskt innehåll
Kidnappning och bortförande
Död och döende
Graviditet och förlossning
Missfall
Abort
Blod
Psykisk sjukdom
Rasism och rasistiska tillmälen
Sexism och kvinnohat
Klassism
Tortyr
Islamofobi och antisemitism
Hatiskt språk riktat mot religiösa grupper
Transfobi och transmisogyni
Homofobi och heterosexism
Det kan ju vara bra tänker jag om det är "extrema" grejer.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
Något som jag ser är väsentligt att ta upp varför innehållsvarningar (eller helt ärligt, upplysningar skulle jag nog kalla dem) är för att rollspel kräver ett aktivt deltagande där vi ska gestalta dem. Distansen som kan finnas med att se på film eller till och med tv-spel är mindre närvarande och därför blir det ännu viktigare att just ha med olika typer av sådana här texter.

Jag har till och med skrivit en grej själv (”Är du trans nog?”, ett lajv för RFSL) jag vägrar spela. Skriva gick bra och har sett grupper som spelat det (vilket också var påfrestande ibland) men jag vill aldrig spela det själv. Det är för mycket.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
På konvent känns det vettigt med information om scenariot innehåller väldigt grafiskt våld, behandlar vuxna ämnen, eller på annat sätt är olämpligt för barn. I övrigt är jag mer tveksam - scenariot filtreras ju genom en spelledare som förhoppningsvis tar hänsyn till vad spelarna vill ha i sitt rollspelande och vad de absolut inte vill ha. Plus att jag tror att folk har rätt bra koll på att till exempel Kult och Barkhäxan genererar en helt annan typ av spel än Tails of Equestria. Jag är inte så säker på att det fyller någon större funktion att scenarioskaparen listar ett antal företeelse hen tror att den som spelar scenariot kan triggas av.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Plus att jag tror att folk har rätt bra koll på att till exempel Kult och Barkhäxan genererar en helt annan typ av spel än Tails of Equestria.
Fast det behöver inte vara så svartvitt att man antingen är känslig mot allt eller tål allt. Det kan vara så att man tål de allra flesta tunga ämnen i Kult men att det är ett särskilt som man helt inte vill kännas vid.
 
Status
Not open for further replies.
Top