Nekromanti tribut för en matari dyrkare?

jacobsson

Veteran
som matari dyrkare ska man ge upp till helften av all inkomst i tribut.
min fråga vart ska man som matari dyrkare ge tributen efftersom att det fins ganska dåligt med helgedomar och kapell innom mataritron dessutom är dom flästa av mataris helgedomar bara ruiner och dom flesta kappel ligger i städer anslutet till gladiator arenor.

så ska man så fort man har känat något leta efter en helgedom eller ett kapell för att ge dom hälften eller vad ska man göra av de rikedomar man känar som ska lämnas i tribut..

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: tribut för en matary dyrkare?

Ett alternativ är att lämna in hälften av det du tjänat in på ett år till ett tempel i samband med ditt årliga besök.

jacobsson

Veteran

joda det kan ju vara ett alternativ men trots att man är en jäkel till kämpe kan det vara ganska osäkert att dra runt med en halv årslön med sig.... eller är det bara jag?

hur som hellst så menar du att det ska gå till det tempel man härstammarifrån?

Zug209_ivenhoe

Warrior

Nej det är inte bara du, den 2:a februari varje år får du ta dina samlade rikedomar och vallfärdas till din faders hus och skattskrivas

jacobsson

Veteran

oki då har jag förstått det men då får man nog antagligen samrida med fler ifall det skulle råka vara så att man blir överfallen.
jsså så matari dyrkarna blir skatteskrivna sammtidigt som den heliga dagen?

Zug209_ivenhoe

Warrior

jsså så matari dyrkarna blir skatteskrivna sammtidigt som den heliga dagen?
Nja det är nu ingenting officiellt, men det är väll lämpligt eftersom man ändå måste vara där.
BTW heter det Martari. No offense. You are just a grunt.

Pendragon

Swashbuckler
Tänk såhär... Vid graden Martaris svärd och uppåt måste du tjänstgöra 44 veckor per år (av det mundanska årets totalt 48 veckor) för Martaris sak. Med tanke på att du bara har fyra veckor ledigt per år, lär du vara hyfsat knuten till kulten resten av tiden.

Martaridyrkan kan tyckas vara en enkel genväg till ett fett svärd och en cool medaljong, men svärdsguden kräver faktiskt en hel del i gengäld. Närmare bestämt elva tolftedelar av ditt liv ungefär. Uppfylls inte de kraven ryker privligierna och artefakterna förlorar sin kraft.

/Joel - som därmed inte säger att tjänstgöring hos Martari behöver vara tråkig.

Pendragon

Swashbuckler
jo det klart men hur besvarar det min fråga?
Äugh.. sorry. Klippte av mitt eget resonemang där.

Nåja... med såpass mycket tid i tjänst borde du ju befinna dig i närheten av ett ordenskapitel eller tempel stora delar av tiden. Eller så kan man donera inkomst för att på annat sätt främja martaris sak, t ex att gratis utbilda och utrusta nya rekryter eller grunda nya tempel och ordenshus.

/Joel - hoppas jag var tydligare nu

jacobsson

Veteran
jaha ok då förstår jag ditt resonemang ifrågan jo det har du rätt i efftersom att man ska vara i mataris tjänst så pass ofta så lär man ha ganska många tillfällen att lägga in sin inkänade slant.och om man råkar att inte befinna sig på sådan plats som har kappel eller likknande så kan man ju alltid lägga sina slantar på att innförskaffa en.
eller är jag helt ute och seglar i det stora blå nu?

Sankt Creigh

Warrior
Med tanke på att du bara har fyra veckor ledigt per år, lär du vara hyfsat knuten till kulten resten av tiden.
Men om man är i tjänst för Martari bör man väl få uppskov med "skatten"? Om de skulle skicka en för att utföra ett uppdrag exempelvis, då kan ju inte jopparna räkna med att man ska hinna avlägga sitt tribut i tid heller?

Eller tänker jag galet?

/ / Creigh \ \

jacobsson

Veteran
joda det ligger något i det men det beror ju säkert på vad man har för uppdrag med.
men jag hittar inte heller någonstans att i "gudarnas kamp" att det är någon speciell dag man ska lämna in tributen så det ska vell inte spela någon roll.

Sankt Creigh

Warrior
Jag tror inte att du ska haka upp dig allt för mycket på det här med tribut. Som sagt, om de har skickat ut dig på ett uppdrag så bör du ha fått dispans för den sina inlämningen av ditt tribut. Annars är de inte konsekventa för fem öre.
Och det spelar nog ingen roll vilken sorts uppdrag de har skickat ut dig på då de antagligen bara skickar ut sina "hejdukar" på sånt som De anser är av hög prioritet.

Och mest sannolikt är ju att det är de som har skickat dig på uppdraget då du själv är "ledig" max fyra veckor per år. Under dom veckorna kan du säkert komma på något annat att göra. :gremlaugh:

//Creigh

Pendragon

Swashbuckler
Men om man är i tjänst för Martari bör man väl få uppskov med "skatten"? Om de skulle skicka en för att utföra ett uppdrag exempelvis, då kan ju inte jopparna räkna med att man ska hinna avlägga sitt tribut i tid heller?
Nej det är nog lugnt egentligen. Du får liksom betala när du har tid. Det är liksom inte cheferna inom orden som är det knepiga att lura, det är Martari som bli härsken om du bryter mot dina förpliktelser.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
aha ok då förstår jag ditt resonemang ifrågan jo det har du rätt i efftersom att man ska vara i mataris tjänst så pass ofta så lär man ha ganska många tillfällen att lägga in sin inkänade slant.och om man råkar att inte befinna sig på sådan plats som har kappel eller likknande så kan man ju alltid lägga sina slantar på att innförskaffa en.
Precis, kan du inte direkt skänka pengarna till orden, kan du istället spendera dem på något i Martaris anda. Prispengar i en fäktningstävling till Martaris ära eller nåt sånt. Det viktiga är att pengarna går till att främja ordens mål.

/Joel