Nekromanti Tribe 8

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Med Wastelands-tråden började minnet vandra bakåt. Jag fick en gång i världen ta hand om Tribe 8, tanken var att jag skulle läsa in mig på spelet och spelleda (ett försök att komma ifrån de gamla spel vi hade spelat mycket av). Jag hade svårt att greppa spelvärlden, systemet tilltalade mig inte då och det viktigaste: jag kände mig inte motiverad. Nu så minns jag bitar av Tribe 8, och det börjar gnaga i huvudet att jag kanske missade en chans där. Så...har nån därute spelat Tribe 8, kan ni förklara grunderna, ska jag lägga det på högen "saker jag borde ha gjort "? :)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Tribe 8 är lite av Canadas Mutant UA: en genomarbetad värld placerad i en framtida version av en verklig plats (i det här fallet Montreal), med en mastodontkampanj som löper över en lång rad mindre kampanjer/böcker. Jag gillade verkligen världen och den första delkampanjen! Den andra däremot var för fokuserad på strid, och bytte dessutom stad, och då tappade jag intresset - istället fortsatte spelgruppen i en annan riktning, och hade riktigt kul ganska många kvällar. Systemet är helt ok - enkelt och välfungerande. Särskilt magisystemet var riktigt, riktigt bra - bland de bästa jag sett i tryck.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
En sak till: böckerna är mycket läsvärda. Ungefär som i Oktoberlandet blandas en stor del skönlitterär text med mer renodlade fakta och regler, där det skönlitterära i mycket hög grad bidrar till att förmedla hurdan världen är, samt de händelser som är fond för handlingen.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Ett litet tillägg: Mastodontkampanjen slutfördes aldrig. Den var tänkt att bestå av fem delkampanjer, varav de två första slutfördes. Ett utförligt synopsis för de resterande tre delarna finns i Players handbok, second edition. Det var trist att spelet upphörde då det i mitt tycke är ett av de bättre rollspelen jag spelat. Faktiskt det enda postapokalyptiska spel jag fastnat ordentligt för (och då har jag spelat samtliga svenska inkarnationer av Mutant och en del andra, men inget av dem mer än en handfull kvällar, om ens det - Tribe 8 däremot spelade vi under minst 30 spelmöten).
 
Top