Nekromanti Tribe 8

chrull

Stockholm Kartell
Nån som vet vad det är? Nån som vet om det är bra? Nån som vet något alls?

chrull - tre frågor.

Jag har för mig att det utspelar sig i en "efter den stora katastrofen" värld, typ som gamla mutant. Fast jag vet inte om det är bra. Du kan läsa om det på Sf bokhandelns hemsida: www.sfbok.se

"Det är ett litet tärningslag för spelaren, men en stor händelse för rollpersonen." - Björn <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Björn on 2000-08-03 17:29.</EM></FONT></P>

Gaxar

Warrior
Det är ett sorts efter-katastrofen-techno-fantasy rollspel; i korthet har universums ondaste varelser nitat mänskligheten och skapat stora läger där de håller dem fågna. De människor som fortfarande lever utanför detta terrorvälde är organiserade i sju olika grovt varierade stammar. Så finns det de utstötta, den åttonde stammen. Rollpersonerna förväntas tillhöra denna. Spelet har skapat stor uppståndelse borta i väst och anses av många vara fruktansvärt bra. Tribe8 (bolaget) håller uppenbarligen dessutom mycket hög kvalitet på sina produkter, och har fått en skara mycket hängivna fans.
Ett antal mer ingående recensioner finns på <A HREF="http://www.rpg.net" target="_new">http://www.rpg.net</A>. -Gaxar, som undrar om det här meddelandet kommer att bli borttaget lika snabbt som det andra han skrev där han nämnde rpg.net... /images/icons/mad.gif

Gardener

Champion
Öhhh. Återigen vid konspirationerna. Varför skulle vi ha tagit bort inlägg som handlar om en av de bästa rollspelssiterna på nätet (enligt min egen högst personliga åsikt)?

Förutom om du i övrigt i inlägg skrev något som bröt direkt mot vore forumregler förstås.

Jag sökte efter rpg.net och fick nio träffar, varav tre var skrivna av dig.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

chrull

Stockholm Kartell
Bolaget?

Öhm? ... du menar Dream Pod 9?

chrull - förvirrad

NeuroM

Veteran
Ska du köpa ett efter-katastrofen spel så köt Wastelands istället...har precis skaffat mig det och jag gillar det verkligen...inte för att jag vet nåt om Tribe 8 men jag vill minnas att man förväntades ha PSI-krafter och liknande, vilket jag inte direkt gillar i spel som ska utspela sig i vår värld i framtiden....Wastelands är ganska enkelt och karaktärsgenereringen är ju inte direkt strömlinjeformad även om den är ganska intressant....satsa på Wastelands!, även om Anders Blixt verkar ha svårt att hålla sina politiska åsikter för sig själv då jag antar att byrr ska vara en liknelse med Stalins välde men det ska kanske diskuteras någon annanstans?

soon comes the future then we will die....

Gaxar

Warrior
Tja...he...

Jo, det är troligt att jag har gjort mig skyldig till rättså grovt konspirationstänkande... det händer titt som tätt nämligen, jag har svårt att kontrollera mig.../images/icons/wink.gif Nej men ärligt talat... Minns bara att jag skrev ett meddelande för ett rätt bra tag sedan som försvann på något sätt, men i ljus av vad du upptäckt så har jag ju uppenbarligen fel.

-Gaxar, ber om ursäkt och tycker det är bra att redaktionen delar hans åsikter om rpg.net

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>även om Anders Blixt verkar ha svårt att hålla sina politiska åsikter för sig själv då jag antar att byrr ska vara en liknelse med Stalins välde men det ska kanske diskuteras någon annanstans?</I>

och än sen? det är en sak att Stalins välde kanske föresprå¨kade en viss politisk ideologi, en helt annan att det faktiskt existerade och fungerade på ett visst sätt, och det är fullt möjligt att andra samhällen skulle kunna fungera och styras på samma sätt, även ett fantasirike.

/Dnalor, som aldrig spelat Wastelands.

Äh!

Gaxar

Warrior
chrull - förvirrad

Nej nej, det är jag som är förvirrad...
Du har givetvis rätt. Visst heter dom Dream Pod 9. Jobbig dag igår /images/icons/wink.gif

-Gaxar, som måste sluta slappa så mycket...inte bra för hjärnan

Discordian

Swordsman
Nu förstår jag inte riktigt... Byrr är skurkarna, och då gör det väl knappast något att de uppför sig som Sovjet under Stalin (även om jag inte kan minnas att jag märkt av några sådana tendenser, men det var ett tag sedan jag tittade i mitt Wastelands)?

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>Nu förstår jag inte riktigt... Byrr är skurkarna, och då gör det väl knappast något att de uppför sig som Sovjet under Stalin (även omjag inte kan minnas att jag märkt av några sådana tendenser, men det var ett tag sedan jag tittade i mitt Wastelands)?</I>

Jag tror att grejen är att många anser att Anders Blixt uttrycker kommunistfientliga åsikter i vissa av sina produkter, eller något sånt.

/Dnalor

Äh!

NeuroM

Veteran
jag tycker att Anders Blixt vädrat lite för mycket av sin antikummunistpropagande i sina rollspel....men nu ska vi inte prata sovjetisk historia men Anders Blixt liknade Byrr med Genghis Khan och Stalin...det kändes lite absurt bra...men jag gillar Wasteland så jag ska inte klaga men det verkar som om han vill liksom vill dra paralleller mellan Byrr och Sovjet...men nog om det...köp Wastelands!

Gardener

Champion
Re: Tja...he...

Det var nog några inlägg som försvann av sig själv när forumservern började strula ett par gånger. Med lite otur kan det ju ha försvunnit i nåt sånt också.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Bjorn

Hero
Re: politiskt färgade rollspel

även om Anders Blixt verkar ha svårt att hålla sina politiska åsikter för sig själv då jag antar att byrr ska vara en liknelse med Stalins välde men det ska kanske diskuteras någon annanstans?
(Min "förfetning")

Nej varför det? Är det någonstans man kan och bör diskutera hurivida en spelförfattares åsikter (politiska och andra sådana) har tagit sig uttryck i de produkter som han skrivit så är det väl just här?

Sedan tycker jag iofs att det inte är specillt märkvärdigt att en spelkonstruktörs åsikter och livsfilosofi "lyser igenom" i de produkter han har skapat. Lika lite som jag blir förvånad när man kan skönja en författares åsikter i de böcker han skriver.

/Bjorn

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Bjorn on 2000-08-04 16:24.</EM></FONT></P>

Discordian

Swordsman
Tja, vill man uppröras över sånt så... Då kan man ju också beklaga sig över den antikapitalistiska "propagandan" i diverse cyberpunkiga spel.

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>men det verkar som om han vill liksom vill dra paralleller mellan Byrr och Sovjet</I>

det kanske är för att det FINNS paralleller mellan byrr och Sovjet. huruvida det verkligen ÄR så, vet jag föga då jag som sagt aldrig spelat eller ens läst Wastelands, men faktum var att Sovjet <B>var</B> på ett visst sätt, må det sättet vara bra eller dåligt, och andra samhällen kan ha likheter med detta sätt. Tillexempel: Japan hade en viss kultur och styrdes på ett visst sätt: Jih-pun i DoD har stora likheter med detta sätt att vara. Sovjet under Stalin styrdes på ett visst sätt, Byrr har vissa likheter med detta sätt att styras.

Sedan kan man ju spekulera i det faktum att byrr faktiskt är <B>skurkar</B> (om jag har uppfattat saken rätt), men detta kanske i första hand beror på att de förslavat mänskligheten (<B>återigen</B> om jag uppfattat det hela rätt).

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Äh!

NeuroM

Veteran
det jag menade var att sensmoralen i boken verkar vara "kommhnister är farliga för de vill ha det som i Stalin-Sovjet"

Neuromancer out...

Rosen

Myrmidon
> även om Anders Blixt verkar ha svårt att hålla sina politiska åsikter för sig själv då jag antar att
>byrr ska vara en liknelse med Stalins välde men det ska kanske diskuteras någon annanstans?

Är det nån trend att leta kommunist-paralleller i hans verk numera..? Först var det nån som tyckte sig se kommunister i Gondicas aristosofer (en åsikt som fö skars upp och fritterades rätt grundligt på Gondica-forumet) och nu byrr... Tja, byrr lever och organiserar sig i inbördes konkurrerande klaner, de duellerar för personlig ära, deras produktionsbas är hantverkarbaserad, de lever efter enormt starka könsroller... låter väl varken som Stalin eller Gudrun Schyman, tycker jag?

Förlagan till plexen där de packar in homo sapiens och såna brukskreatur är väl Orwells 1984 och Boyes Kallocain, om det är det du menar, men det är ju inte direkt en ovanlig typ av miljö i spelsammanhang.

--
Åke

NeuroM

Veteran
Wastelands....

Det står ju tillochmed att byrrs ledare har likheter med "Genghis Khan och Stalin"

Discordian

Swordsman
Re: Wastelands....

Genghis Khan var ju knappast kommunist, och det är långt ifrån alla kommunister som tycker att Stalin var sådär himlarns käck. (Min personliga åsikt är att de som tycker att den Georgiske Stålmannen var en trevlig prick är väldigt okunniga och/eller förblindade av sin ideolog.)

Efter att mycket snabbt och översiktligt ha skummat kapitlet om byrr i Wastelands känner jag mig rätt förundrad över hur folk lyckas hitta likheter mellan dem och vår världs kommunister. Till exempel lever byrr i ett oligarkiskt samhälle med konkurrerande klaner, något som ligger rätt långt ifrån det kommunistiska idealet, och de är dessutom panteister som tror på reinkarnation.