Nekromanti [Tribe 8 TSOY] Såld på Buy Offs

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag har, när jag spelat The Shadow of Yesterday, upplevt två Buy Offs av Keys, men bara som andra spelare har gjort. Fast egentligen är det fel att säga så för det finns inget "bara" över det, det är något av det fränaste jag varit med om vid ett spelbord, båda gångerna. Det är sådant jag spelar för att uppleva.

Som nu senast. Vi är fyra spelmöten in i vår Tribe 8 TSOY-kampanj Exodus. Det är jag, Jonas och Hans som spelar. Jonas är spelledare.

Hans spelar Domino, en komplex karaktär som ständigt balanserar på gränsen till vansinnigt våld och självdestruktivitet. Samtidigt så anar man att det finns andra känslor inom honom, godhet och ledaregenskaper, men när de dyker upp så ser han till att sabba det, ofta ganska spektakulärt. Hans drar sig inte för att spela honom osympatisk, och det, just i kombination med de skymtande försonande dragen, gör det modigt.

Men i onsdags förra veckan så var det draget till sin spets. Domino har Key of the Tough Guy, Key of the Masochist och sedan ett spelmöte tillbaka även Key of Love för Jemima, krigarkvinnan som han en gång, i fångenskap hos Z'bri (settingens demoner och bad guys), tvingats våldta och som han i första spelmötet stack en kniv i ryggen på. Relationen mellan Jemima och Dom är en kokande kraftmätning. Ingen av dem vill vika sig och visa sig svag för den andre. Mellan dem står deras gemensamma barn, och i spel har det här i grund och botten varit en otäck och gripande vårdnadstvist. Som medspelare växlar jag mellan att kisa mellan fingrarna, fasar för hur det ska utveckla sig och slänger Gift Dice på konfliktelden.

Spelmöte 3 slutade med att Dom och Jemima nådde ett slags samförstånd och Dom tog Key of Love. Han lovade också min karaktär Pandora att stå vid hennes sida när uttåget ur de Fallnas Stad startar, med henne som ledare.

Nu sviker han det löftet när en representant från Jackers, en grupp som Domino delar trosgrund med, dyker upp och vill ha honom på sin sida. Efrata, kvinnan från Jackers, är ännu en mycket bra SLP från Jonas sida. Helt klart skapad för att trycka så hårt det bara går på Dominos ovilja att vika sig för starka kvinnor. Och mycket riktigt försöker Hans senare få Domino att ta över ledarskapet av Jackers-gruppen. Vad som egentligen står på spel är dock värre än så; han vill avstyra, och helst slippa utföra, ett attentat på Pandora. Men han får spö. Hans tar det till Bringing down the Pain. Och Pain blir brought down. Domino får spö, så mycket spö.

Hans bestämmer sig för att ge sig. Domino ger sig. För första gången någonsin backar han från en strid. Han har fått nog. Han är trött på att ständigt ta stryk och ge stryk för att bevisa något, för att stänga ute sina riktiga känslor, för att straffa sig själv.

Allt det här snackar vi om medan Hans överväger hur han ska ta Dom vidare i spelet efter det här. Hur han som spelare vill fortsätta och vad det här betyder i historien. Kanske vad det betyder för oss som spelare.

Så köper han loss Key of the Tough Guy och Key of the Masochist och i flera dagar efteråt kan jag inte sluta tänka på det.

(Den här spelrapporten är korspostad med A Game of You.)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Quite.

I vår första TSOY-kampanj räknar jag till 6 buyoffs (på 3 rollpersoner och 10 spelmöten), varav de flesta mot slutet.

Sen var det konceptet insålt. I den andra: 13 buyoffs (på 3½ rollpersoner och 7 spelmöten). (Erkänningsvis hälften av dem av en och samma karaktär, som verkligen förändrade sig dramatiskt.)

Karaktärer som gör dramatiska helomvändningar är helt enkelt Teh Awesome.

För övrigt: Skön spelrapport med lagom blandning av system och kontext. (Det känns som kontexten—som trots allt är vad som får det coola att bli coolt—ibland har saknats lite från dina skrifter här.)
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Fan vad du får mig att vilja spela TSOY igen. Jag har bara lyckats klämma in ett enda spelmöte, så det faller sig ganska naturligt att jag inte har fått uppleva några buyoffs. Nu vet jag vad jag ska propsa på till nästa speltillfälle i alla fall (vi blev precis klara med Don't rest your head).
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
För övrigt: Skön spelrapport med lagom blandning av system och kontext. (Det känns som kontexten—som trots allt är vad som får det coola att bli coolt—ibland har saknats lite från dina skrifter här.)

Tack! Och tack för att du säger hur du uppfattar mina spelrapporter. Jag tänker inte på dem som färdiga skrifter utan förväntar mig snarare att folk ska ställa frågor och någon slags förståelse ska uppstå hos både mig och läsaren. Ibland kan det bli lite slarvigt, så det är bra med kritik.

En riktigt cool grej med Dominos förändring här är ju också att han släpper sin självdestruktivitet och impuls att skada andra och samtidigt, genom att ge sig i konflikten, går med på att försöka döda Pandora.

Fint stoff till nästa spelmöte.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag ska erkänna att jag blev rätt så spelpeppad själv av att skriva det här. :) (Som tur är är det spelmöte imorgon.)

Och jag vet vad du menar. Så gott som allt jag läser om TSOY gör mig väldigt sugen på att spela mer. (Även andras negativa intryck och sådant gör mig mer förälskad i spelet, säkrare på vad det är jag uppskattar.)

Mest gillar jag att se de kreativa sätt som folk använder Near på. Så det lilla jag har hört om er Qek Blood Diamond-grej låter grymt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Mest gillar jag att se de kreativa sätt som folk använder Near på. Så det lilla jag har hört om er Qek Blood Diamond-grej låter grymt.
Ja, den var grymt häftig. Jävligt synd att det bara blev en enda session. Det var några månader sedan nu också, men det kanske fortfarande går att uppliva den, jag vet inte.

/Jonas
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Mer kul med Keys

Vi spelade igår igen. Ännu ett mycket bra spelmöte.

Vid ett tillfälle bad jag om en scen som resulterade i en konflikt, samt att jag pingade tre av mina Keys för totalt tolv XP tror jag det var.

I det omedelbara eftermälet hade jag sedan chansen att köpa loss en av dem (Key of Unrequited Love). En väldigt stark scen växte fram. Jag och Jonas sträckte oss efter tärningarna både en och två gånger men spelade ut scenen utan slag. Efteråt hade allt förändrats.

Min syn på min rollperson. Min syn på Jonas SLP. Min syn på mig och Jonas som spelare och vad man ska slå för och när.

Jag ska försöka samla mig för att skriva något om den scenen, antagligen på A Game of You.

Men det jag egentligen ville säga var: Yay för XP-rassel!

Yay för att jag inte har dåligt samvete för det heller!*

(*Det snackas ibland om Key Guilt, gällande spelare som helt enkelt inte använder sina Keys i spel för att det känns fel att ta XP själv.)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Mer kul med Keys

(*Det snackas ibland om Key Guilt, gällande spelare som helt enkelt inte använder sina Keys i spel för att det känns fel att ta XP själv.)

TSOY-skada: Jag läste det som "Key of Guilt". Man börjar med den och gör Buyoff på efter ett tags spelande. Förstås. :)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Re: Mer kul med Keys

Ha! Såklart. :)

Det är väl på random-wiki det finns en del meta-Keys? Den skulle platsa där.
 
Top