Nekromanti Triaderna i EF

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Har börjat på en kampanj där RP spel ett gäng kriminella små skurkar.
Kamanj kommer kretsa mycket kring Triadens verksamhet i Berlin där RP ska hjälpa Organizatsija.

Hade bland annat tänkt att RP ska saboter Tridernas drog distribution.

Någon som vet någon bra Film eller TV serie som jag kan titta på för att få lite insperation om Triadens verksamhet och hur dom arbetar?

Några saker jag kommer hämta insperation från är:
The wire (grym TV serie)
Lock.stock & two smoking barrels
Miami Vice :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ahh, triaderna. Det finns drivor med film om dem - och då menar jag inte Hollywoods fåniga försök utan äkta Hong Kong-rullar. Ta en titt på Election (Hak se wui) samt uppföljaren, som iofs inte riktigt kommit ut ännu, Election 2 (Hak se wui yi wo wai kwai). Enligt uppgift skall dessa vara mycket trovärdiga och viktiga delar av produktionsteamet har bakgrund inom triaderna. (att skådespelare har varit i triaderna är inget konstigt i Hong Kong).

Ta också en given titt på de tre Infernal Affairs (1, 2, 3)- en modern klassiker inom genren - som nu blivit överraskande bra Hollywoodiserad av Scorsese i The Departed (fast utan triader). Infernal Affairs är dock inte lika trovärdiga som Election, men hallå, det är Neotech vi pratar om.

Annars - 90% av Hong Kongs filmer har med triaderna att göra, så det är bara att välja och vraka. Ett guldkorn är dock Over the Edge (Hak bak do), en väldigt mörk och detaljerad film om livet i triaderna.

Min flickvän här i Hong Kong arbetar som socialarbetare och hon får se sin beskärda del av triadernas påhitt. Fråga gärna om det är något specifik, det är svårt att summera. Annat än att de är klart olika både yakuza, Organizatsija och italiensk maffia, om än att de delar liknande levebröd.

Triaderna i Europa kan förväntas vara mindre och mer lokala än dem i Hong Kong - vet inte i vilken utsträckning det finns kinesghetton.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Kommer ju först och främst att tänka på en massa Hong Kong-rullar och det finns ju en del av dem som faktiskt har bra Neotech-känsla med. Så det blir nog till att springa ner till den lokala videouthyraren och vända på vartenda fodral.


EDIT: Fan ägd av Hong Kong-killen nr 1 :p
 
Top