DoD Treuddens dolda dominans i Chronopia och tidigare

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag har typ missat hela den här powergejming grejen. Känner mig nästan lurad. När jag spelade magiker var jag alltid kass. De mest powergajmiga var att man valde sammansatt båge. Jag ville ha coola grejer inte att det gjorde mycket i skada.
För mig känns det som en spelstil som hör en annan tid till, men jag läser ibland om folk som spelar D&D som postar sin "bästa DPS-build" eller ger tips på hur man typ ska gejma systemet så man får rollperson som blir typ Stålmannen-Conan med dubbla tvåhandssvärd och 35 i CON. Själv dras jag mer åt "märkliga gubbar med udda kläder" eller "goblin med ögonlapp" :D
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Ett minne jag har när en av spelarna gjorde en karaktär till dod expert, han kollade igenom vapenlistan och sa:
”Kan jag ha en sån där ”Tråjd”?”
Jag undrade va fan han hade hittat och när han pekade i listan på treudd så garvade man bra
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag har typ missat hela den här powergejming grejen. Känner mig nästan lurad. När jag spelade magiker var jag alltid kass. De mest powergajmiga var att man valde sammansatt båge. Jag ville ha coola grejer inte att det gjorde mycket i skada.
DoD-91 gav stora möjligheter till powergejming. Som magiker var det ju att dumpa allt utom INT och PSY för att maxa poängen man hade att köpa besvärjelser för. Men även då blev man ganska kass.

Just reglerna med brytpunkter för handlingarna var extremt designade för att spelas runt. Kunde man få SMI 19 var det +1 handling, att ha 10 högre STY är STY-krav gjorde att två vapen där det ena var en dolk (STY-krav 1 iirc) var väldigt vanligt, var man starkare så kortsvärd eller alviskt långsvärd som hade lågt krav med gjorde mer skada.

Lite beroende på hur man tolkade att ambidex funkade så var det antingen helt värdelöst, dvs. du behövde köpa färdigheten Två Vapen även att du hade ambidex. Men tolkade man det som att man kunde slåss med två vapen utan färdigheten med ambidex så sparade det mängder av xp som du kunde lägga på annat.

Handböckerna var ofta guldgruvor för den här sortens övning :)

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
För mig känns det som en spelstil som hör en annan tid till, men jag läser ibland om folk som spelar D&D som postar sin "bästa DPS-build" eller ger tips på hur man typ ska gejma systemet så man får rollperson som blir typ Stålmannen-Conan med dubbla tvåhandssvärd och 35 i CON. Själv dras jag mer åt "märkliga gubbar med udda kläder" eller "goblin med ögonlapp" :D
Jag upplevde detta som väldigt vanligt i D&D 3.X för där fanns så sanslöst många olika val och att kombinera olika prestige-klasser kunde ge vansinniga effekter.

Upplevde detta dock mest från sidlinjen för jag spelade inte D&D 3.X mer än något enstaka inhopp med en förgjord RP typ. Kollade man på nätet så fanns det mängder av byggen som folk gjorde.

Cog.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
För mig känns det som en spelstil som hör en annan tid till, men jag läser ibland om folk som spelar D&D som postar sin "bästa DPS-build" eller ger tips på hur man typ ska gejma systemet så man får rollperson som blir typ Stålmannen-Conan med dubbla tvåhandssvärd och 35 i CON. Själv dras jag mer åt "märkliga gubbar med udda kläder" eller "goblin med ögonlapp" :D
Vi försöker köra ganska realistisk spelvärld, men just denna kampanj skulle vara ganska fokuserad på just grottröj. Så bra fighters som startpunkt.
Vi har sakta men säkert försökt modda bort alla dumma combos vi hittar. Kan ju säga att en hel del bök med stridskonster uppstår.
SL har sagt att han inte har emot overpowered grejer, men de ska vara någorlunda logiska realistiskt. Vi ändrade t.ex mycket hur snedtändning funkar eftersom as is så är det bara en statistisk fråga om tid innan alla magiker är lallande idioter med 1 INT.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Handböckerna var ofta guldgruvor för den här sortens övning :)
Handböckerna kom väl dessutom ut vid en tid där Äspel definitivt hade slutat ta sig tid att speltesta saker (i den mån det nu hade skett tidigare).
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Handböckerna kom väl dessutom ut vid en tid där Äspel definitivt hade slutat ta sig tid att speltesta saker (i den mån det nu hade skett tidigare).
Låter rimligt 😆

Men jag gissar att kanske @Mekanurg kan veta med större säkerhet...

Cog.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Särskilt intressant för att treudden inte är ett seriöst vapen alls i verkligheten. Det är ett fiskeredskap som användes av en sorts gladiatorer för att de skulle påminna om fiskare (kom ihåg, gladiatorspel är antikens WWE - det handlar aldrig om vad som är praktiskt), och användes i heraldik. Det är nästan okänt att den användes som ett riktigt vapen (fanns i Korea, men inte mer än så), och det är ju inte så konstigt - den är mycket mer framtung än ett spjut och utan att få fördelarna som vettiga pålvapen hade.

Borde inte finnas i spel till att börja med, tycker jag, annat än som improviserat vapen eller om du spelar inom en mytologi.
Sant, men "tvåudden" tycks ha använts historiskt. Arabiska och persiska krönikörer från medeltiden insisterar på att daylamiternas signaturvapen var "two-pronged spears". Detta valde vi i designteamet till Crusader Kings något motvilligt att acceptera, och därmed har vi avbildat deras spjut så i den kommande Legacy of Persia-expansionen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Låter rimligt 😆

Men jag gissar att kanske @Mekanurg kan veta med större säkerhet...

Cog.
Handböckerna kom efter min tid, så där har jag inget att säga.

Jag skrev in treudden i EDD, eftersom det vapnet ser coolt ut, användes av romerska gladiatorer, och hör ihop med allehanda vattenfolk. Kalla det ungdomligt oförstånd. ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
Handböckerna kom efter min tid, så där har jag inget att säga.

Jag skrev in treudden i EDD, eftersom det vapnet ser coolt ut, användes av romerska gladiatorer, och hör ihop med allehanda vattenfolk. Kalla det ungdomligt oförstånd. ;)
Fanns inte i RQ1/2 eller Magic World, men dök upp rätt snart i RuneQuest också.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Jag har typ missat hela den här powergejming grejen. Känner mig nästan lurad. När jag spelade magiker var jag alltid kass. De mest powergajmiga var att man valde sammansatt båge. Jag ville ha coola grejer inte att det gjorde mycket i skada.
Lite som att känna sig lurad på att man inte fått böldpest. Powergaming är en biprodukt av personlig antagonism kring spelbordet. imho.
 
Top