DoD Treuddens dolda dominans i Chronopia och tidigare

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Hejsan, vi är ett glatt gäng gubbar som ska börja köra lite klassisk drakar.
Förr, som liten, så var det ju tvåhandssvärd med 2T10+2 som gällde.

Men vi har nu börjat kika på treudden som har 3T6-2 som känns oerhört bra för sin styrkekategori. (sty15 jämfört med 31 för tvåhandssvärd)

Ingen har ännu gjort en svirvlande treuddsbarbar med en i varje hand, mesta av estetiska skäl.

Vi hittade också med förfäran att tidigare Krigarens handbok så hade treudd 3T6-1 i skada. Så Chronopia av alla spelsystem nerfade treudden.

Undrar lite om andra veteraner finns här som har tankar kring detta. Använde ni treudd när ni var yngre? Om ni spelar detta system, använder ni den nu?
Stor risk att SL modifierar bort treudden som den ser ut i regelboken.
Undrar också om det var nån på Äventyrsspel som verkligen älskade treudden och smög in den under alla våra näsor, troendes att ingen är fånig nog att köra Treudd i varje hand.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
När vi lirade DoD-91 gick det i perioder. När vi sket i vikt/belastnings-systemet var det 2h-svärd och arbalest som gällde. När det istället blev högaktuellt att se till att utrustningen höll sig under STY kilo, blev kroksabeln poppis: 1T8+2 och vägde blygsamma 0.5 kg!

Treudd tror jag betraktades som ett tvåhandsvapen, oavsett om så egentligen var fallet. Jag noterar i DOD-91 reglerna att det faktiskt är ok som 1h-vapen, om man bara har STY 15. Minuset och en uppfattning om treudden som lite töntig tror jag helt saboterade dess chanser som RP-vapen.

Edit: nu när jag kollar efter ser jag att kroksabeln seglar in på 3 kg vikt i DoD-91 och krigarens handbok. Vete tusan var jag fått 0.5 kg från. Kanske nån källa med lite högre vederhäftighet? Vem vet..
 
Last edited:

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
1698057732761.png
Undrar också om det var nån på Äventyrsspel som verkligen älskade treudden och smög in den under alla våra näsor, troendes att ingen är fånig nog att köra Treudd i varje hand.
Om man har något i andra handen bör det vara en harpunprotes
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,082
Särskilt intressant för att treudden inte är ett seriöst vapen alls i verkligheten. Det är ett fiskeredskap som användes av en sorts gladiatorer för att de skulle påminna om fiskare (kom ihåg, gladiatorspel är antikens WWE - det handlar aldrig om vad som är praktiskt), och användes i heraldik. Det är nästan okänt att den användes som ett riktigt vapen (fanns i Korea, men inte mer än så), och det är ju inte så konstigt - den är mycket mer framtung än ett spjut och utan att få fördelarna som vettiga pålvapen hade.

Borde inte finnas i spel till att börja med, tycker jag, annat än som improviserat vapen eller om du spelar inom en mytologi.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,082
Edit: nu när jag kollar efter ser jag att kroksabeln seglar in på 3 kg vikt i DoD-91 och krigarens handbok.
Vilket förstås är helt tokigt ur ett realistiskt perspektiv.
 
Last edited:

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Ja, vikterna är ju ganska orimliga överlag på vapen.

Vi ändrade just på den så det ligger mellan långspjut och hillebard i effektivitet.
Vår möjlighet att ha en dual wield ninja med två treuddar som backstabbar för 78 dmg i snitt är borta. XD

Vi satt ett tag och funderade på om treudd enbart var tillåtna för fiskmän, och spelvärlden innehöll inga fiskmän.
Men det urartade i tanken att alla varelser använder vapen som används mot dom IRL. Val-män har harpuner.
Elefanter har elefantbössor. råttor använder råttgift.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,082
Vi satt ett tag och funderade på om treudd enbart var tillåtna för fiskmän, och spelvärlden innehöll inga fiskmän.
Men det urartade i tanken att alla varelser använder vapen som används mot dom IRL. Val-män har harpuner.
Elefanter har elefantbössor. råttor använder råttgift.
Korpfolket använder Bec de corbin...

(Det här känns som att det kunde bli en egen tråd. :) )
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Grabben skapade sin första DoD23-karaktär i somras, det blev en dvärgisk sjöfarare (antagligen inspirerat av One Piece-animen). Han hade även nyss sett Aquaman-filmen, och blev överlycklig över att få en treudd i utrustningen.

Jag tolkade det såhär:
IMG_1165.jpeg
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Grabben skapade sin första DoD23-karaktär i somras, det blev en dvärgisk sjöfarare (antagligen inspirerat av One Piece-animen). Han hade även nyss sett Aquaman-filmen, och blev överlycklig över att få en treudd i utrustningen.

Jag tolkade det såhär:
Snygg som fan! Redig!

Hur funkar treuddar i systemet ni kör?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Hur funkar treuddar i systemet ni kör?
I DoD23 gör treuddar 2T6 i skada, vilket är mellan ett kortspjut och ett långspjut (eller lika mycket som ett bredsvärd), de kan kastas (inte lika långt som ett kortspjut dock), men de har även egenskapen Fällande, som ger bonus på att fälla fiender. De är enhandsvapen med STY-krav 10. Så ett ganska mångsidigt vapen faktiskt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Vilket förstås är helt tokigt ur ett realistiskt perspektiv.
Mm, 3 kg är ju helt åt pipan, vapenvikterna i DoD-91 är lite som de är..

Undrar fortfarande var jag kan ha fått 0.5 kg från på 90-talet dock. Hur som. Bra skada för vikten även på 3kg..
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Hillebard, glav, spetum eller pålyxa är vad som brukar ställa till det mest för mina spelare. Vakter.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Mm, 3 kg är ju helt åt pipan, vapenvikterna i DoD-91 är lite som de är..

Undrar fortfarande var jag kan ha fått 0.5 kg från på 90-talet dock. Hur som. Bra skada för vikten även på 3kg..
0.5 kg kanske är något lågt men är nog inte långt därifrån. 3 kg är jädrans tungt speciellt för ett enhandsvapen :p

Vi körde en del treudd i DoD expert. Visuellt är det ju riktigt nice, men känns överlag som ett sämre spjut.
Tycker det är något konstigt som enhandsvapen, tror alltid vi körde det som tvåhand men kommer inte ihåg hur det var listad i reglerna
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
36
Location
Stockholm
Vapenmästare med 2x treudd med skadebonus och dödande hugg är the shit. I Expert var det dvärgar med 2x morgonstjärna, etc. Något vpen är alltid bäst.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Har för mig att alla sorters alviska vapen brukade vara ganska OP. De gjorde mer skada och hade lägre STY-krav. Använde man reglerna för handlingar (från diverse handböcker) så fick man extra handlingar om man hade tillräckligt hög STY i jämförelse med kravet (STY-krav + 10 iirc). Så med en stark RP och alvvapen så kunde man exploita den regeln ganska enkelt samtidigt som man gjorde mer skada.

Cog.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Om någon är intresserad kan man läsa en del om hur treuddsstrid gick till här.


En av poängerna var tydligen att treudden inte var ett dödligt vapen men ofta inflikade ytliga sår som blödde mycket = tacksamt för matcher som kan hålla på länge.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,082
En av poängerna var tydligen att treudden inte var ett dödligt vapen men ofta inflikade ytliga sår som blödde mycket = tacksamt för matcher som kan hålla på länge.
En sak jag aldrig hört någon hävda men som låter extremt sannolikt för mig är att gladiatorer precis som wrestlare skulle skära sig själva ytligt för att få det att blöda fint.

En annan är att anledningen till att de ofta hade ansiktstäckande hjälmar (retiarius har dock inte det) var för att kunna prata ihop sig under striden utan att publiken såg.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Treudden var populär, en s.k. 'symaskin'. Med alla böcker och husregler så minns jag att populära modeller var:
2st Mithril mästerverk dolk, målet var att lyckas med perfekta eller särskiljda slag och ignorera pansar.
D.o. fast med knogjärn, slagsmål är en billigare färdighet.

Långsvärd och sköld

Tvåhandssvärd och den tyngsta rustningen man kunde hitta.

2st treudd

Sean kan man ju lägga på riddarens yrkesförmåga (träffa valfri kroppsdel, eller max skada), kensaien (dubbel skada) eller budokan (ignorerar rustning). eller så kan man rulla lite kreativt på tabellen för särskiljda förmågor och ta två yrkesförmågor.

Spelade man magiker tog man Explosion, Eldstorm och Tankestöt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Treudden var populär, en s.k. 'symaskin'. Med alla böcker och husregler så minns jag att populära modeller var:
2st Mithril mästerverk dolk, målet var att lyckas med perfekta eller särskiljda slag och ignorera pansar.
D.o. fast med knogjärn, slagsmål är en billigare färdighet.

Långsvärd och sköld

Tvåhandssvärd och den tyngsta rustningen man kunde hitta.

2st treudd

Sean kan man ju lägga på riddarens yrkesförmåga (träffa valfri kroppsdel, eller max skada), kensaien (dubbel skada) eller budokan (ignorerar rustning). eller så kan man rulla lite kreativt på tabellen för särskiljda förmågor och ta två yrkesförmågor.

Spelade man magiker tog man Explosion, Eldstorm och Tankestöt.
Jag har typ missat hela den här powergejming grejen. Känner mig nästan lurad. När jag spelade magiker var jag alltid kass. De mest powergajmiga var att man valde sammansatt båge. Jag ville ha coola grejer inte att det gjorde mycket i skada.
 
Top