Nekromanti Trettio år med Trakorien

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Wikipedia säger sig veta att det i år var trettio år sedan “svavelvinter” gavs ut.

För den som till äventyrs inte är bekant med svavelvinter är det alltså första delen i “konfluxsviten”, en mycket uppskattad kampanj till drakar och demoner som utspelar sig i öriket Trakorien.

Det finns även ett nyare rollspel som också heter svavelvinter, utgivet av fria ligan 2012, som utspelar sig i trakorien.

Utöver detta finns även den (också) utmärkta bokserien “krönikan om den femte konfluxen”.

Författare till de ursprungliga äventyren och böckerna heter Erik Granström (hej och grattis Erik om du ser det här - jag vet att du hänger en del på forumet!), världsboken till det nya rollspelet har även Jerry Lasota som huvudskribent.

Så: stort grattis till trakoriens trettioårsdag!

Jag föreslår att vi i tråden gottar oss i nostalgi, delar med oss av skrönor från kampanjer och ger Erik Granström digitala ryggdunkar för att ha skapat Sveriges vassaste (enligt min egen blygsamma åsikt) fantastikvärld!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
Lite beklagligt att man inte lyckades samordna en nyutgåva av de gamla äventyren reviderad utifrån romanerna. Nytt försök vid 40 års jubileet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Varmaste grattis till Erik och till alla som njutit av spänning i spel och bokläsning!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
För min del var svavelvinter kampanjen den som aldrig blev av. Vi hade skapat rollpersoner och spelat kanske en halv sittning innan min grupp föll sönder permanent.

Därför är det romanerna som jag främst förknippar trakorien med. Det är något speciellt när magin i böckerna envist spiller över till den vanliga världen, sjövädersrapporten kommer för all framtid att föra med sig en trakorisk vind för mig...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Tack tant och även ni andra!

Det anade jag inte när Svavelvinter skrevs i ett glapp mellan två jobb att jag fortfarande skulle harva den trakoriska gyttjan trettio år senare! Extra roligt att man kunnat skänka andra glädje. Tanken var mig lika främmande när det begav sig att alla dessa finniga fjunisar jag träffade på konventen skulle växa upp och att jag skulle stöta på dem överallt i höglevlad form.

Jag ska se om jag kan skrapa ihop lite tidigare okänd kuriosa från mina anteckningar även om mycket redan använts i frågesporterna som vi haft i samband med boksläppen. De tre senare romanerna i serien är alla annoterade så att jag ska kunna minnas anspelningar och citat. Svavelvinter har jag börjat annotera, men det har inte varit prioriterat.

Det speciella med Trakorien och liknande äventyrsvärldar är ju att de omskapas av varje spelgrupp, så även jag får tacka för alla påhitt och inspirerade krönikor jag sett genom åren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Jag sällar mig till hyllningskören. Konflux-sviten var min ungdoms Kampanj, den vi återvände till under många år och som rollpersonernas liv kretsade kring. Så här i efterhand känns det som att det var Äventyrsspels ända riktiga försök att göra något åt det hållet (även om jag kanske glömmer någon av de senare ansatserna?) och på det viset ovärderligt, särskilt för personer som vi som var alltför provinsiella och språkligt begränsade för att ta till oss engelskspråkiga storheter som Masks of Nyarlathotep eller The Enemy Within.
 
Top