Nekromanti Trenderna

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Första året dogmautmaningen gick så fanns det en majoritet utav furriesspel.. I år så tycker jag mig se tre trender.. Det är samberättande spel, spel med bestar av olika typer och dogman som är baserade på serier, böcker eller filmer.. Anledningen till detta är rätt enkel.. Man sparar plats.. Jag har haft planerna på att skriva en novell, posta den på www.rollspel.nu och sedan när utmaningen sätter igång göra ett dogma som helt sonika hänvisar till min novell.. :gremsmile:

Fusk eller inte.. Tja, andra gör ju så.. Alltså hänvisar till andra saker, även om min tanke var lite mer extrem då jag själv skulle vara författaren.. Att man gör rollspel med bestar är av samma anledning till varför varför det skapades furriesdogma första året.. För att spara plats.. Att skriva "djurhumanioder" kan ge upphov många olika varianter, precis som med bestarna.. För en best kan ju se ut hur som helst..

Att det är mycket samberättande rollspel är antagligen för att det är den trenden som vilar över hela forumet (på rollspels- och makarforumet).. Den börjar dock bli lite uttjatad, så jag undrar om det verkligen kommer några samberättardogman nästa år.. Jag undrar vad den nya heta innegrejen är, men om (när) det dyker upp så kan jag gissa mig till att det kommer att dyka upp 2-3 bidrag med den trenden nästa år.. Vad det är, är nog omöjligt att säga..

/Han som totalt missade den andra dogmautmaningen på grund av datorkrasch
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag tro nästa trend kommer att vara realityspel (som simulerar en verklighet) eller/och sagospel (vilka inte följer annat än sagans och drömmars logik). Nu kan jag iofs ha helt fel, men vi får se.

Annars så tycker jag att din ide om att referera till en novell var bra, även om det kanske skulle vara att tänja reglerna något. Jag var för övrigt inne på ett liknande spår (men eftersom jag kom på det i samma veva som jag skrev FEBRIS, så för sökte jag istället klämma in det i dogmaspelet). Nu blev det inte så, vilket gjorde mitt bidrag något otydligt.

Förra årets trend var nog piratspel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
förtydligar

Jag tror nästa trend kommer att vara realityspel (som simulerar en verklighet) eller/och sagospel (vilka inte följer annat än sagans och drömmars logik)
Realitytrenden är alltså inte att förväxla med "realistiska", "simulerar verkligheten" utan, mer åt dokumentärtrend. Som tunnelbanechaffis RPG, Blinddate RPG, Storebror RPG (vilken vi såg i årets utmaning) osv

Sagotrenden är inte att förväxla med "fantasy", utan mer med Alice i underlandet (jo jag vet att den har varit på tapen förut). Mer av logik i stil med : [Du stoppade hästen i fickan, så du har den med dig.][ Den här trappan kan man bara gå uppåt på, så det har ingen betydelse vilket håll du vänder dig, vill du ner får du hitta en annan väg] osv
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: förtydligar

Sagotrenden är inte att förväxla med "fantasy", utan mer med Alice i underlandet (jo jag vet att den har varit på tapen förut). Mer av logik i stil med :gremfrown:snip) [ Den här trappan kan man bara gå uppåt på, så det har ingen betydelse vilket håll du vänder dig, vill du ner får du hitta en annan väg] osv
Sådana trappor finns på riktigt. De kallas rulltrappor.
 
Top