Nekromanti Tredje Riket: Orginell ide lr tabu?

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Om jag och min kompanjon i rpg-skapanden fick för oss att göra ett rollspel där Tyskland (Nazisterna) vunnit andra världskriget och sedan lagt världen under sig, skulle dt anses som tabu då? Lr kanske bara för mycket? :gremconfused:

Måste bara påpeka att varken jag lr Jambu på nåt som helst sätt är rasfientliga utan enbart intresserade av att göra ett rollspel som bryter mot våra tidigare.

I rollspelet kommer man inte bara att spela rebeller som slåss mot de "onda" tyskarna utan dt ska vara helt öppet vems sida man ställer sig på. T.ex. kan man spela en blond, genmanipulerad person som spenderar hela dagarna med att bekämpa alla hot mot dt tyska imperiet.

Självklart är dt inte så att man är tvungen att vara nazist för dt (faktum är att de flesta är arier, tack vare genmanipulation, och inte nazister. För nazister finns dt få av nu), då mänskligheten inte nöjer sig med att vara tvingad så har allt än en gång blivit en demokrati och du kan ha vilken politiskt inriktning som helst.

Genmanipulationen var ett naturligt val för tyskarna när deras rike väl var stabiliserat, då nazisterna fortfarande kontrollerade allt, men efter en revolt från japan där antalet nazister i världen blev svårt decimerat så tog lite mindre kontroversiella partier över ledningen.
Konsekvensen blev dock att de flesta människor var blonda och blåögda, allt efter Adolf Hitlers ideal.

Den första sidan i rollspelet ska utan vidare knussel vara en stor, fet "disclaimer" som säger:

Vi är inte Nazister!!

Konstruktiv kritik tack!?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ska det spelet utspela sig i en alternativ "nutid" eller vara nåt mer åt SF-hållet?

Jag är ju sucker för alternativ historia, så visst kan man rollspela i en värld där nazisterna vunnit kriget. Jag gillade romanen/deckaren "Faderland" som utspelade sig på det tidiga 60-talet, med intriger och mord inför ett toppmöte mellan Hitler och president Kennedy (det är kallt krig mellan USA och Tyskland, båda kärnvapenmakter)...
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Tanken är att det ska utspela sig i en tid som ligger rätt nära nutid, kanske några år senare. Det kommer hur som helst att finnas andra teknologiska manicker och dylikt än nu eftersom (som vi förklarar det) tyskarna var mer inricktad åt vissa håll än oss.

Jag menar, om vi (som vann WWII) hade haft tusentals (eller mer) forskare som jobbade dygnet runt med genforskning de senaste femtio åren så hade vi kommit längre inom det området än vi är nu.

På samma sätt kommer det inte att finnas saker som finns idag (kan inte ge några bra exempel eftersom den tekniska biten fortfarande än under diskussion, men du fattar nog vad jag vill få fram)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Alltså, först och främst: jag är rätt övertygad om att det har gjorts. Till GURPS tror jag. Tror till och med att det har diskuterats på WRNU.

Men skit i det. Det är en asskön idé. Liksom ett drömscenario.. eller vad säger jag. Ett mardrömsscenario, menar jag. Hehe.

Öh, nä men allvarligt. Tuta och kör. Kan dock vara interessant att berätta hur tyskarna knäckte britterna och jänkarna. Vad hände med Sovjet?

Och framför allt: När är det tänkt att spelet ska utspela sig? 60-tal? Nutid? Cyber-Nazi-Punk?

/Dac, jag är inte nazist.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
goddamit.. låter precis som en ide jag satt och lekte med..
ett sextiotal där de västallierade misslyckdes med att hindra att Hitler lät tillverka en bomb som han sedan släppte på moskva.

/ mateyasu , som mer och mer blir övertygat om Jungs kollektiva undermedvetna
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
The Man in the High Castle

Jag tycker det är en trevlig idé som säkerligen skulle fungera till rollspel. Philip K. Dick har skrivit en fenomenal bok som utspelar sig i någon form av alternativ nutid där axelmakterna vann andra världskriget. Den heter The Man in the High Castle och är en av min absoluta favoritböcker, alla genrer inräknade. Läs och låt dig inspireras!
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Alltså, först och främst: jag är rätt övertygad om att det har gjorts. Till GURPS tror jag. Tror till och med att det har diskuterats på WRNU.
Jo, det var jag (den omnämnda kompanjonen alltså) som la upp en tråd och frågade om det gjorts förut.

Och framför allt: När är det tänkt att spelet ska utspela sig? 60-tal? Nutid? Cyber-Nazi-Punk?
Se mitt inlägg här!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Lysande plan! Verkställ omedelbart och rapportera när ni kommit så långt att det blir aktuellt med speltest.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jup... det blev till och med en film med Ruger Hauer i huvudrollen (som "SS-deckaren" SS-Sturmbannführer Xavier March)... fast de ändrade vissa grejer från boken... I filmen är det inte Kennedy utan en fiktiv president till exempel.

Värd att kolla in i alla fall; speciellt hur den speglar hur snabbt folk blir praktiska... avspänning är viktigare för USA än att ta itu med nazisterna... och ingen snackar om det som hände judarna. "det var ju krig", typ. Medan Stalin och kommunisterna i boken har tagit samma skurkplats som nazisterna har i populärkulturen idag.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Dt kan nog ta ett tag tills dess då mycket av spelet fortfarande ligger på nån slags diskussinsnivå, men jag svär att hålla alla här på sidan uppdaterade om det...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Ja håller på att skriva ner ett alternativt slut på andra världskiget, som delvis innehåller ett SS-raidat USA. Där självklart en stor mängd atom bomber låg och väntade på test, dessa fick nu istället en nu herre som inte tvekade med att spränga diverse städer till kvarkar samtidigt som han hotade andra med dem. Detta fick förstås en hel del länder att ge upp till den första kärnvapenmakten som nu var tyskland.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den fråga som alla konstruktörer borde ställa sig

En viktig fråga med alla rollspel är "vad gör man"? Fler än ett rollspel har fallit på att man helt enkelt inte vet vad man gör. I en del fall så har det till slut visat sig att världen är en ball värld som man egentligen inte kan spela i, men den är jefligt cool.

Så... ehr, vad gör man?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst, att göra ett sådant rollspel kan ju tendera att kännas ganska kontroversiellt elelr iaf ganska utmanade att göra. Det får jag ju lov att erkänna juh.
Samtidigt så blir jag lite nyfiken på ett sådant rollspel som ni tänkt att göra.
Så visst, kör ni.. Det kan vara kul att se hur ni tänkt göra detta spel.

/ Johan K, som ej heller har några sympatier med nazism & likabde åsikter.
 

Bridgeburner

Veteran
Joined
21 Oct 2005
Messages
12
Location
Skellefteå
Som nämnts tidigare så har även jag för mig att en sådan setting gjort tidigare. Så det verkar vara varken orignell ide eller tabu. :gremsmile:

Se dock inte detta som ett hinder.

Kanske nån dag så blir det en helt egen genre. Nazipunk?
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Alltså, först och främst: jag är rätt övertygad om att det har gjorts. Till GURPS tror jag. Tror till och med att det har diskuterats på WRNU.
"Reich 5" för GURPS Infinite Worlds är ju något liknande, men jag vet inte (a) hur mycket bakgrund det finns för att spela i Reich 5 eller (b) om det finns någon annan GURPS-modul för det.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Reich-5 rebels

I GURPS-varianten Reich-5 så förväntas spelarna vara helylleamerikaner som på olika sätt bekämpar den amerikanska fascistregim som styr med Berlins stöd. Tidslinjen rymmer t ex "the 1976 uprising" som misslyckades.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Reich-5 rebels

Så ska jhu inte vara fallet i Tredje Riket då man även ska kunna spela tysken å allt som finns däremellan...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men vad gör man?

"Så ska jhu inte vara fallet i Tredje Riket då man även ska kunna spela tysken å allt som finns däremellan..."

...men som sagt var, vad gör man? Hurdant är ett typiskt äventyr upplagt?
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Re: Men vad gör man?

En jäkligt bra fråga.. även om min hjärna började bubbla scenarioidéer nästan omedelbums så är det alltid denna fråga allting hänger på. Mina rollspelsidéer brukar fastna här och sitta kvar ett bra tag, så mitt råd är att kombinera världsskapande med scenarioidéer och äventyrsknåpande samtidigt.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Jag tycker inte att ni ens behöver en disclaimer eller dylikt. Ett rollspel är ett rollspel, och jag kan inte se varför det här skulle vara mer osmakligt än bondagedemoner, fascistiska blodsugare eller stridspittar med långsvärd som dödar allt de stöter på och tar deras värdesaker. Ta istället vara på tillfället att faktiskt gå in i detalj på hur ett nazistiskt styre skulle te sig och hur omvärlden skulle omformas, istället för att bara säga "nazisterna var jättedumma.." Att spela rollen som nazist kan ge en bild av hur ett helt folk kan vilseledas, och kanske hur de vill vilseledas. Eller låt RP vara vakter i ett modernt koncentrationsläger. Vad ska de göra? Vägra order och få partiet över sig? Eller delta i systematiskt dödande? I mina ögon är det här jävligt bra rollspelsmöjligheter, och det finns redan rollspel som tar upp dessa aspekter i mer "ofarliga" miljöer; rena fantasyspel, fascistiska framtidsscenarion etc. Att knyta det till verkligheten ökar bara förståelsen i mina ögon. Go for it!
 
Top