Nekromanti Tredimensionella kartor, å lite djur å natur

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tjena.

Innan jag börjar vill jag bara förklara något. Jar är inte ute efter "Oh, mitt berg ser ut att sticka ut från kartan". Det är inte den sortens 3d jag är ute efter.

I mitt senaste sidoprojekt, Sisu, håller jag på att formge Eidheim(vaktplats, typ), som ligger emellan Midgard och Jotunheim. Jag har dock ett problem...

Hur ska jag rita kartan?

Då hela världen, med undatag för naturliga grottor, består av sten kan man ju inte sätta ett markskick, och då allting har ett tak så är ju hela 'fågelperspektivet' uteslutet.

Har någon annan gjort något likande?

Jag funderar faktiskt lite på att bara göra kartor över städerna, och sedan berätta hur dessa ligger i förhållande till vanrandra och sedan en skriftlig beskrivning av sträckan däremellan. Håller det?

Angående djur.

Då hela spelet utspelas Under jord, kan väl inte särskilt många nyttodjur finnas/behövas? Jag har gjort ett, som jag tycker täcker alla områden...
Blir det trist, eller? Jag tror nästan inte det.

Och angående natur.
Vad är det som finns i solljus som växter och djur omvandlar?

Och jag vill fortfarande ha lite dvärglitteratur, förresten...

"Jag ska flytta till ett land där dom inte släpper in invandrare!"

/Mask
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Då hela världen, med undatag för naturliga grottor, består av sten kan man ju inte sätta ett markskick, och då allting har ett tak så är ju hela 'fågelperspektivet' uteslutet.

Man kan väl rita allt utom just taket? Man ritar ju inte ut molnen på vanliga kartor trots att de ofta finns där :)

Vad är det som finns i solljus som växter och djur omvandlar?

Energi som driver en endoterm reaktion som bygger sockerarter av koldioxid och vatten, men spelar det någon roll? Det hela låter som ett ganska mytologiskt spel så molykylärbiologi lär väl inte vara uppfunnet?

Det kan väl växa svamp istället?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Har någon annan gjort något likande?

I modulen "dvärgar" till Eon finns en karta över ett dvärgafäste. Vem som har gjort kartan vet jag inte men modulen är skriven av Krister Sundelin.

Vad är det som finns i solljus som växter och djur omvandlar?

Åh, du tänker på energi!

Tja, det är alltid det stora problemet i en värld utan ljus. Jag skulle föreslå att energin kommer, antingen från jordens inre genom heta vulkaner och geysrar vars värme utnyttjas av diverse svampar, algväxter och polygamer, eller att energin består i kraftiga magiska fält vars energi vissa växter lärt sig utnyttja för att driva en fotosyntesliknande effekt (men då får du nog kalla den magosyntes eller thaumatosyntes eller nåt).
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Kartproblemet låter svårt. Jag tror du ska skippa att rita kartor om du inte kommer på något riktigt fiffigt sätt för annars förstör 2d kartor 3d känslan i din värld.

Då hela spelet utspelas Under jord, kan väl inte särskilt många nyttodjur finnas/behövas? Jag har gjort ett, som jag tycker täcker alla områden...
Blir det trist, eller? Jag tror nästan inte det.


Myror "mjölkar" väl någon sorts sockerlösning ur någon skalbagge eller är jag helt ute och cyklar? Något liknande kanske skulle passa?

Jag tycker inte du ska trycka in nyttodjur bara för att de måste finnas eller nåt sånt. Lägg in det du tycker behövs, det räcker. Mångfald är tråkigt om det är ologiskt.

Och angående natur.
Vad är det som finns i solljus som växter och djur omvandlar?


Energi. Men det finns massor av varianter som du kan lösa det på. Det kan komma energirikt vatten från jordytan, värme från jordens inre, magisk energi, en fantasyekologi som omvandlar sten och metall till energi (denna ekologi kan vara ett problem för dvärgarna också eftersom den orsakar nedbrytning av deras byggnadsverk).

länkar ja, hmm...

Knockers kanske:
http://mars.ark.com/~ramsay/Faery Types/knockers.htm

Det finns en del läsning på Faerie sidor på nätet. Du kan läsa både om troll, dvärgar och goblins för att få inspiration för de verkar ofta gå in i varandra. Ett par snabba sökningar med Alta Vista eller dylikt ger massor av sidor. Samma sak om dvärgar och nordisk mytologi.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Myror "mjölkar" väl någon sorts sockerlösning ur någon skalbagge eller är jag helt ute och cyklar? Något liknande kanske skulle passa?

Tja, det är inte skalbaggar utan bladlöss, och sockerlösningen är faktiskt bladlössens avföring. (JAA, visst är det ÄCK---LIGT! USCH!)
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Äckeldvärgar

"Myror "mjölkar" väl någon sorts sockerlösning ur någon skalbagge eller är jag helt ute och cyklar? Något liknande kanske skulle passa?"

Tja, det är inte skalbaggar utan bladlöss, och sockerlösningen är faktiskt bladlössens avföring. (JAA, visst är det ÄCK---LIGT! USCH!)


OK, jag var ute och cykla utan stödhjul alltså. Jag tycker det låter rätt passande för dvärgarna annars /images/icons/smile.gif.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Re: Äckeldvärgar

Å andra sidan är både dvärgar och myror kända för att odla svamp. Och jag tror att åtminstone en fantasyvärld har haft med en gigantisk dvärgadrottning som är moder åt alla dvärgar (Var det Gemini kanske)?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
3D-kartor, ja... Jag brukar ha samma problem när jag vill rita kartor över rymden, man vill ju att två planeter skall kunna ligga nära varandra i x- och y-led men ändå vara åtskiljda med flera ljusår i z-led ibland. Helt platta är ju inte galaxerna.

Mitt tips är att tänka helt 3D, och sedan rita kartor så de blir så tydliga som möjligt, ungefär såsom dvärgarna själva skulle ritat dem. Vad behöver man veta, liksom?

Jag tycker man behöver följande kartor:

Överjordskarta
...med underjordiska platser utsatta. Så att man vet i vilken dvärgstad man hamnar om man gräven en tillräckligt djup grop någonstans i ovanvärlden.

Etagekartor över städer och större grottutrymmen.
Ungefär som om du skulle rita en karta över ett höghus. Du ritar ett gäng kartor, en för varje våning. På så vis erhålles en 3-dimensionell effekt.

Sidledskarta över färdsträckor
För att få perfekt 3D-känsla måste man alltid ha två 2-D-kartor över en och samma sak. En tagen ovanifrån och en från sidan, till exempel. Jag kan tänka mig att du kan göra rena sidledskartor över passager och färdsträckor. Då ser man direkt hur vägen inte bara går framåt utan sträcker sig upp över trappor, ner i schakt och upp igen med stegar och hisskonstruktioner för att sedan dyka ner igen i en lång backe, osv.

Hoppas det gav lite tips.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Då hela världen, med undatag för naturliga grottor, består av sten kan man ju inte sätta ett markskick, och då allting har ett tak så är ju hela 'fågelperspektivet' uteslutet.
Ifall kulturerna har ett utvecklat kartritande så tycker jag allt att du kan använda fågelperspektivet, med genomskärning av taken då förstås, och sedan siffror i grottgångarna, som visar hur djupt dom ligger, kanske symboler som pilar som visar om grottan höjs eller sänks här.. Vad nu dina kulturer i spelet skulle använda. Om grottorna är lite mer mystiska och okända, så tycker jag definitivt att det räcker med en vägbeskrivning. Hjälper stämmningen.

Då hela spelet utspelas Under jord, kan väl inte särskilt många nyttodjur finnas/behövas? Jag har gjort ett, som jag tycker täcker alla områden...
Det låter väl bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,843
Location
Göteborg
Vad gäller kartor är jag med Rising i allt han skriver :)

Angående nyttodjur, så föreslår jag att du läser Exile av R.A. Salvatore. Det är den andra boken i The Dark Elf Triology, men kan läsas separat (jag rekommenderar dock att du läser de andra böckerna också, de är ruskigt bra). I alla fall så har Drizzt (huvudpersonen) lämnat sin hemstad i underjorden och lever nu sitt liv i "the underdark", ett jättelikt grottkomplex under jord. Där kan du nog få en del inspiration vad gäller djur- och växtliv. Jag vill minnas att det beskrivs hur han överlever där nere ganska väl.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Just vad det gäller djur, så finns det ju faktiskt en hel del djus som klarar sig gansk okej utan sol, tex finns det någon sorts ponny med väldigt korta ben som användes väldigt flitigt i bla. engelska kolgruvor, om jag inte missn helt fe.
Och det hela är ju en fantasyvärld så du kan ju faktiskt göra lite som du vill.....
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Energi som driver en endoterm reaktion som bygger sockerarter av koldioxid och vatten, men spelar det någon roll? Det hela låter som ett ganska mytologiskt spel så
molykylärbiologi lär väl inte vara uppfunnet?


Jag vill nämligen att dvärgarna ska ha tillgång till att odla vissa örter och sädesorter, och folk kommer troligtvis att reagera om jag inte gör så att det finns någon fantasylogisk förrklaring till att ex. råg är detsamma som på ytan, trots att det inte finns något solljus.

Just nu tänker jag... bergsmineral eller någon form av bergsolja som man strör ut över eller i den nysådda jorden, och sedan tänder eld på det...? Eller är det för långsökt?

Faktum är att jag redan har en bergsolja som används till eldning, då trä inte finns i Eidheim, så en mineral är kanske lite mer varierande, jag vet inte.

"Det kan väl växa svamp istället?"

Det är klart att det växer svamp. De är dock mest lämpliga som kryddor, då de är mycket små, nästan mossliknande. Jag funderar dock på att göra någon form av högtidsöl av det...

/Mask
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: alver?

Jaja, det funkar väl också.

Det vete tusan, ända sedan dess hävdar mina medspelare att alverna i WFRP lägger ägg. -.-


Storuggla, lägger inte ägg
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tack för tipset. Jag ska kolla upp det.

Kolla in mitt svar till Vindhands inlägg, det känns lite onödigt att skriva samma sak 5 gånger.../images/icons/smile.gif

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Myror "mjölkar" väl någon sorts sockerlösning ur någon skalbagge eller är jag helt ute och cyklar? Något liknande kanske skulle passa?"

Menar du att dvärgarna skulle vara myror? Och de mjölkar ettt annat djur, som kossor ungefär? Sen när dricker Dvärgar mjölk?/images/icons/laugh.gif

"Jag tycker inte du ska trycka in nyttodjur bara för att de måste finnas eller nåt sånt. Lägg in det du tycker behövs, det räcker. Mångfald är tråkigt om det är ologiskt."

Grejen är; Jag har skapat Yroz(uroxe på gammalgermanska). Det är en blandning emellan en bison och en stenblock, och är ungefär två dvärgar höga och väger upp till runt 23 centner. De används som arbetsdjur på alla ställen där sådana behövs, Krigs'maskiner', samt för kött. Och om dvärgar skulle vilja ha mjölk(de kanske ska göra ost/images/icons/smile.gif) så kan säkert honorna mjölkas.
Vad mer behövs?

"Energi. Men det finns massor av varianter som du kan lösa det på. Det kan komma energirikt vatten från jordytan, värme från jordens inre, magisk energi, en fantasyekologi
som omvandlar sten och metall till energi (denna ekologi kan vara ett problem för dvärgarna också eftersom den orsakar nedbrytning av deras byggnadsverk)."


Läs mitt svar till Vindhands inlägg.

"Det finns en del läsning på Faerie sidor på nätet. Du kan läsa både om troll, dvärgar och goblins för att få inspiration för de verkar ofta gå in i varandra. Ett par snabba sökningar med Alta Vista eller dylikt ger massor av sidor. Samma sak om dvärgar och nordisk mytologi. "

Gjorde faktiskt det igår...
Det mesta som står är ju samma saker som överallt annars, väldigt lite som jag kan ha nytta av...
Och så är ju så mycket på nätet så löjligt dåligt skrivet. STÖN!!!

Tack för länken, förresten, men jag vet inte om Knockers och Kobolder är för lika varandra? Kanske kan Knockers vara ett(någolunda) neutralt släkte gentemot dvärgarna, ett ociviliserat sådant?

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Jag tycker man behöver följande kartor:"

"Överjordskarta"


Det har egentligen ingen relevans, då 'överjorden' inte har ett dyft med spelet att göra.

"Etagekartor över städer och större grottutrymmen."
Förmodligen blir det något sånt...

"Sidledskarta över färdsträckor"
Jo, men det blir en jävligt stor sidledskarta. För att en sådan ska fungera krävs ju en relativt stor detaljrikedom, och dvärgstäderna ska inte ligga direkt 'vägg i vägg' med varandra.

Vet förresten någon hur Kelterna och Gotherna ritade kartor(om de gjorde det)?

/Mask
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Vet förresten någon hur Kelterna och Gotherna ritade kartor(om de gjorde det)?

Menar du att kelter och goter skulle bo under jorden?

I något nummer av Sverok fanns det en ganska intressant artikel om kartor förr i tiden. Där fick man t.ex. veta att en vanlig sorts karta förr (s'ärskilt under romarrikets dagar) vard en så kalalde vägkartan. Det var kartor som helt enkelt visade landets vägnät, och de städer som låg i anslutning till vägarna. Skala o.dyl. hade ingen betydelse: allt man behövde veta var ju om man skulle ta till höger eller vänster vid närmsta vägskäl. Därför iunde vägkartorna ge en ganska skev bild av hur landet såg ut även om de tjänade sitt syfte alldeles utmärkt.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Ifall kulturerna har ett utvecklat kartritande så tycker jag allt att du kan använda fågelperspektivet, med genomskärning av taken då förstås, och sedan siffror i grottgångarna,
som visar hur djupt dom ligger, kanske symboler som pilar som visar om grottan höjs eller sänks här.. Vad nu dina kulturer i spelet skulle använda."

Tanken är att spelet ska utspelas några tusen år INNAN dvärgarna kommer till ytan, och därför kan de ju inte vara mer avancerade än de var då. Och om dvärgar varit så avancerade så hade ju människan, som alltid, apat efter dem och haft ovanligt avancerade kartor redan på bronsåldern...
Jag hade tänkt mej en lite mer nogrann bronsålderstuch över det hela...

Om grottorna är lite mer mystiska och okända, så tycker jag definitivt att det räcker med en vägbeskrivning. Hjälper stämmningen.

Jag hade nog inte tänkt spelet som så mycke dungeoncrawling, utan de mesta ska vara uthugget av dvärgarna och således ganska välkänt. Det ska finnas fyra ursprungliga dvärgfästen(därav legenden att fyra dvärgar håller upp världen) och sedan ett antal nyare och mindre fästen. Jag funderar lite på att göra vissa 'besegrade' dvärgafästen, eller helt enkelt övergivna sådana, jag vet inte. Utöver detta ska det finnas ett antal större öde grottsalar, många av dem, ganska välkända. Jag funderar lite på att slänga in ytterligare en civilisation någonstans. Just nu tänker jag på Kobolder, som avskyr dvärgarna, likt de avskyr alla gruvarbetare, samt kanske något till, kanske lite neutralare.
Deras områden skulle i sådana fall kunna vara lite mer mystiska.

/Mask
 
Top