Nekromanti Trebokstavs egenskaper som inte är förkortningar

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag har för länge låtit mitt rollspelsprojekt ligga på is, så jag tänkte ändra på det.
Det jag funderar över är om jag kan komma undan med "grundegenskaper" som är tre bokstavs ord, för hög informationstäthet utan att det blir svårläsligt, jag kommer troligtvis inte använda några förkortningar så om du har argument mot förkortningar, använd de mot de som använder förkortningar.
Här är de grundegenskaper jag har namn på hittils för exempel: Omf, Syn, Aha, Ego och Vig.

/Luna Lovegood
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har inte tänkt i just "grundegenskaper" på några år så jag är lite ringrostig och kan möjligen vara lite för "bred" här, men kanske:

Arg, Fin, Fly, Slå, Kör, Zap (elkrafter?), Psi (psykiska krafter), Mur (försvar), Klä, Pax (lugna ner folk), Agg (hetsa folk)...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
ART
ARV
BRUN*
FUL
GOD
HAJ
KÅT
KUK
SUR
SIA
SEG
SÅR
TUR
TIG
VAG

*Brun är ett så pass starkt kraftord så det funkar till allt därav får det vara med trots dess fyrstavighet.

*
Vimes said:
HAJ är nog min favorit
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
krank;n12663 said:
Jag har inte tänkt i just "grundegenskaper" på några år så jag är lite ringrostig och kan möjligen vara lite för "bred" här, men kanske:

Arg, Fin, Fly, Slå, Kör, Zap (elkrafter?), Psi (psykiska krafter), Mur (försvar), Klä, Pax (lugna ner folk), Agg (hetsa folk)...
Förutom fin tror jag nog de är lite smala faktiskt. Anyway, inte riktigt vad jag är ute efter.

Jag tackar för de bra exemplen allihop, det är många bra saker som jag nog kommer använda.
Nå tråden handlade ju egentligen om det var en bra ide att organisera det på detta sättet eller om det kan vara krångligt att läsa, ni får gärna påpeka vad i trådstarten som gjorde det otydligt så jag kan bli bättre på att göra trådstarter för en gångs skull :p.

/Luna Lovegood
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Att vilja ha korta namn på saker är inte fel. Däremot är det kanske lite väl arbiträrt att begränsa sig till just tre bokstäver. 3-4 hade nog gjort det mycket lättare.
Luna Lovegood said:
Det är inte arbiträrt faktiskt, det har en spelmekanisk anledning. Men sedan tror jag att majoriteten av designvalen kommer göras vid sidan av forumet tills jag har speltestat lite, så det lär dröja tills det blir mer synligt varför.

/Luna Lovegood
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tycker att egenskaperna skall vara fria att hittas på, bara de är tre bokstäver långa och ett ord. Sen får man motivera hur ens egenskap är relevant. Har du VAG 14 kanske det hjälper dig att ljuga bort nattvakten som hittade dig på en plats du inte ska vara. Eller om du har KUK 14 då, fast på ett annat sätt.
God45 said:
Jag älskar den här idén och jag tänker stjäla den!
Stövelkatten said:
RasmusL said:
...men "BANAN" är ju fem bokstäver långt ;)
hakanlo said:
Istället för BANAN kan man ju välja kombon GUL BÖJ
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
SPÖ
HAT
GRÅ
FRI
FÅR
FAR
FÖL
FEM
GÖR
FLÅ
ART
GUL
MER
PUT
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag hittar inte att någon skrivit BRA ännu, det är dessutom den enda egenskapen som behövs.

- Hur bra är din gubbe?
- Min gubbe har BRA 14
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Eftersom det mest är repetition av gamla saker som redan skrivits nu, så vill jag gärna att folk slutar skriva första bästa trebokstavskombination och kanske även svara på ursprungsfrågan istället för att vara offtopic.

/Luna Lovegood som inte gillar att ha en inbox full med spam för att folk inte orkar läsa instruktioner
gorillotaur said:
 
Top