Nekromanti Tre snabba regelfrågor

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Om man lär sig en/ett expertis/kännetecken/hantverk med erfarenhetspoäng. Börjar de med 3T6 eftersom de är lättlärda? Eller gäller det bara när karaktären skapas? Det står att det kostar 4 erfarenhetspoäng för att få ny färdighet som då direkt får värdet 2T6.
Min andra fråga gäller strid. Om man slåss med två vapen kan man välja att slå skada med det ena vapnet och sedan använda en egenskap från det andra vapnet?
Den tredje frågan är om man kan kontra med en sköld?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Fråga två borde vara ett nej. Om du har tex ett strids svärd i höger hand med egenskaperna Måttande och precis. och en adasierhuggare i vänster som har egenskaperna Giftränna och snabb.

Anfaller du med strids svärdet så kan du ju logiskt sett inte använda varken egenskapen giftränna från adasierhuggaren eller egenskapen snabb. helt enkelt för att Det är ju inte det vapnet du anfaller med
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
AnVili;n247623 said:
Om man lär sig en/ett expertis/kännetecken/hantverk med erfarenhetspoäng. Börjar de med 3T6 eftersom de är lättlärda? Eller gäller det bara när karaktären skapas? Det står att det kostar 4 erfarenhetspoäng för att få ny färdighet som då direkt får värdet 2T6.
3T6 gäller endast när karaktären skapas, under spel börjar man istället med 2T6.

Min andra fråga gäller strid. Om man slåss med två vapen kan man välja att slå skada med det ena vapnet och sedan använda en egenskap från det andra vapnet?
Nej det går inte.

Den tredje frågan är om man kan kontra med en sköld?
Det går utmärkt.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Tack för svaren bägge två. :)
En följdfråga på kontring med sköld. närstridsbonusen man får av skölden funkar även vid kontring?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
AnVili;n247675 said:
En följdfråga på kontring med sköld. närstridsbonusen man får av skölden funkar även vid kontring?
Ja. Det omodifierade värdet (färdighetschansen i Sköld) används så vitt jag förstår det bara när du använder skölden som vapen. (Sedan kan ju närstridsvärdet och färdighetschansen råka vara samma värde, om skölden ger +0 i närstrid, men det är ju inte det typiska.)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Vilket är anledningen till att jag alltid har varit en stark förespråkare för, och användare utav, sköldar i alla rollspel... Eon tenderar vara en av de rollspelen som hanterar sköldar bäst, tycker jag i alla fall. :)

Om/när möjligt så har nästan alla karaktärer som jag skapat använt 1h vapen + sköld pga det, i både penna och pappers- och data/konsol-rollspel.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
AnVili;n247770 said:
Okej, tack. Sjukt bra att använda sköld då. :)
Det är nästan som om det fanns en anledning till att nästan alla kulturer lät sina soldater nyttja sköldar istället för svärd och dolk när de drog ut sina arméer på slagfälten runtom i världen...! ;)
 
Top