Tre praktiska tips för att hålla igång en kampanj

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Så det här är säkert inga universallösningar, men vi har spelat färdigt t.ex. Den svarta madonnan, Orpheus, Beyond the Mountains of Madness och hela Tribe 8, så...

1. Någon annan än SL är sammankallande. Detta avlastar SL, och man kan i alla fall vara säker på att minst en av spelarna tycker att det är bra nog att göra sig besväret, vilket kan vara en moralhöjare. Dessutom kan det ge en spark i ändan att få förberedelserna gjorda, när man annars kan dra sig.

2. Boka in två tillfällen framåt. Det är hyggligt ofta som ett faller igenom, men har man två finns det inbakad redundans.

3. Det är förbjudet att prata om en annan kampanj medan man spelar (undantag förstås om man inte gillar den som man håller på med, eller bara tycker att den borde wrappas upp nu). Det är alldeles för enkelt att intala sig att något annat vore extra spännande, fastän gräset nog inte är grönare på andra sidan egentligen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
1&2: Vi spelar på söndagar kl 20-22. Det är jättebra för alla vet vad som gäller. Någon kort avstämning på messenger är allt som behövs, men får erkänna att det oftast (men långt ifrån alltid) är SL som initierar den. Finns möjligheten till en fast speldag rekommenderas jag det verkligen.

3: Absolut att inte prata om långa kampanjer, men att pausa kampanjen med kortare äventyr med någon annan som SL för att avlasta har vi kört med framgångsrikt. Vi är (vad vi tror) nära slutet av Masks of Nyarlathotep men har haft instick av star wars, ur varselklotet och trail of cthulhu bland annat. På kanske 4-5 kvällar styck. När vi återvänder till Masks är allas pepp på topp och SL orkar preppa igen.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Mina bästa tips är:

1. Ha en fast speldag. Ställ hellre in om mer än en spelare lämnar återbud än förhandla om alternativ dag.

2. Kör två parallella kampanjer med olika SL. Byt efter ca 10 sessioner för att undvika SL-utbrändhet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag brukar använda den första som en slags mätare för om kampanjen går bra. Om spelarna själva pratar om nästa speltillfälle och snackar datum borde det innebära att de gillar vad som händer och vill fortsätta. Om ingen spelare är ivrig att hitta nästa datum bör man kanske fundera över om man behöver göra någon förändring i kampanjen.

Och just det kan vara ett bra tipps också: var inte rädd att göra förändringar i kampanjen allt eftersom om det behövs. Det som var roligt i 10 spelmöten är kanske inte längre kul efter 20 spelmöten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det vore kanon, men jag har aldrig varit ens nära att få till det, ens med folk som inte är så upptagna.
Fast speldag eller schema en termin i taget (Det vill säga boka in lagom antal pass flera månader i förväg) går på ett ur, båda är bra.

Annars har jag svårt att komma med generella tips. Att ta korta uppehåll för annat spel är trevligt men jag har lett långa kampanjer i mål utan att det varit nödvändigt.

Annars är min erfarenhet att som SL har jag lättare att bli inspirerad om jag, aningen paradoxalt, engagerar mig i prepp. Läser på, fnular på var olika SLP bäst kommer in, bygger ut, skär bort, fixar kartor etc. Allt det som känns lite jobbigt i förväg är, när jag väl är över tröskeln, det som gör mig engagerad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
var tydligt med vad du förväntar dig för insats av spelarna , om du förväntar dig spelare som skall vara tillgängliga 1 dag i veckan i 2 år framåt 5 timmar varje tillfälle var tydlig med att det är vad du som SL förväntar dig av dom.

sedan spela med dom som är med på dom premisserna och som är dedikerade att följa dom ramar du som SL satt upp .

Om du som SL är tydlig med vad du förväntar dig och om spelarna skriver under på det ifrån dag 1 så är det större chans kampanjen kommer hålla
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Bra tips!

Ett som jag uppskattar mer och mer är denna:

Planera ett slut redan från början. Detta har gjort att kampanjer vi kört senaste åren faktiskt känts som de avrundats och inte bara fisit av. Kan vara en upptäckt eller skriven avslutning för dem som gillar det. Ett fast antal spelkvällar som sätts i förväg. Lite vad som helst.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Våran spelgrupp har faktiskt lyckats ha en spikad dag sön kl 16-20 (ibland senare) under flera år. För de som lever varannan vecka liv med barn så är de relativt smidigt. Men sen har alla mån-fre jobb med så de förenklar nog det hela en del.

Övriga saker som vi kört med.

-kan inte en person, kör ändå.
-kan man inte delta är de bra om man meddelar det i förväg. Har man någon tanke om sin rp så får man maila.
-försöka hitta spelvärldar och kampanjer som fungerar för alla.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
I min spelgrupp har vi:
  • Fast speldag
  • Fem spelare och vi kör om tre kan
  • Vi saxar olika kampanjer och spelledare, varje halvår ca
Med den saken sagt är det ändå svårt att köra färdigt långa kampanjer. Vi kör Törnetronen och i den takt vi kör nu kommer det ta ca sju år för oss att spela klart.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Med 22 avslutade kampanjer i bagaget skulle mina råd vara:

Avsluta en kampanj innan du börjar på nästa. (Undantag är saker som om du spelar med flera olika grupper, får helt ny grupp.)

Var överens med spelarna om hur ni kör kampanjer och vilka. (Ska det vara en evighetskampanj, en begränsad mängd äventyr, ska ni stämma av då och då för att se hur sugna folk är och avsluta när ni är överens om det? Färdiga kampanjer brukar ha färdiga upplägg med slut och allt så där behöver man väl mest vara överens om att man vill spela det den tid det tar. Spelled kampanjer spelarna gillar.)

Beroende på antal spelare, bestäm om det är ok att spela utan någon/några. (Storleken hos oss har varierat mellan 2 och 12+ spelare men generellt så spelar vi inte pågående rollspel om 25% inte kan utan spelar antingen reservrollspel eller spelar tv-spel, eller kollar på film eller tv-serier.)

Starta inte kampanjer om du är sådan att du inte spelleder klart dem, kör enstaka äventyr istället.

Försök spela regelbundet och någorlunda ofta. (2 ggr i veckan vanliga veckor och fler ggr under ledigheter har fungerat väldigt bra i min klubb, och då är det en större grupp på fredagarna än på lördagarna då det passar bättre för dem. Vi spelar olika spel de olika dagarna och det växlar mellan kampanjer och enstaka äventyr.)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
1 - Ha pondus, alla kampanjer har svackor, det viktiga är att ta sig genom dem.
2 - Var regelbunden, ha en fast speldag. Har man inte det kommer det rinna ut i sanden.
3 - Lyssna på både dig själv och spelarna. Om spelare inte passar, var inte rädd för att byta ut dem. Varken du eller de blir lyckliga om de tvingas spela nåt de inte vill.

4 BONUS! - Vårda relationer med spelare, även de som röstar på andra partier än du. En bra spelare är som en god vän, inget man vill förlora. Låt inte trams som politik eller sånt komma ivägen, ha ett öppet sinne så fler tolererar dig.
 
Top