Nekromanti Tre olika funderingar..

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
I DoD6:E, som för tillfället är den DoD-version jag spelleder, kan jag ibland tycka att det inte är tillräcklig skillnad speltekniskt på en medelmåtta och en riktig tipptoppkille.. Ta FVn i Vapentekniker som exempel. Efter vad jag har förstått skall FV 18+ vara något riktigt sällsynt och respektingivande, medan en 8-12 borde vara vardaglig yrkesman, för till exempel en krigsman eller liknande. Säg att man jämför två personer, där den ene har FV 18 och den andre har FV 12, men i övrigt har samma förutsättningar, och placerar ut SKn enligt regler. Slår man ut dom 6 extra i SK som 18-killen har på, säg, tre attacker eller pareringar har han två extra i FV/styck jämfört med 12-killen. Det är 10% extra i sannolikhet att han lyckas. Är inte det lite väl lågt?
Jag har funderat på att göra om det så att man får FVx2 i Vapen-SK, men att höga värden blir dyrare på stridsmodellerna än dom är nu. Då blir enskilda kraftattacker inte överdrivet bra vid höga FVn, men man kan ha fler attacker och pareringar.

På samma sätt kan jag tycka att Vissa GE borde spela större roll i strid och liknande. Som exempel kan jag nämn STY och SMI jämfört med FYS. Alla tre har lika del i SK-Grund, så det räknar vi bort. Vad har vi kvar? STY ger skadebonus, möjlighet till kraftigare vapen och sköldar, och har ett par färdigheter. SMI ger initiativ, förflyttning, det största antalet färdigheter, däribland Vapenteknik som är värd särskild notis i det här ämnet, och också Rustningsteknik [visserligen med STY]. Fys ger KP. Och Kroppsbyggnad, ja, men KP-höjningen man får därav jämfört med dom andra egenskaperna, som att nästan kunna dubbla en dolks skada med 1T6 SB eller att kunna ha en bra RV över hela kroppen, eller varför inte ett bra initiativ och möjligheten att kunna få slå ut den andres vapenarm innan något annat hinns med? Känns inte troligt. Nu är inte jag någon expert på strid IRL, men borde inte fysiken spela större roll? Visst, man kan lägga in husregler, men det är ändå intressant att höra andras tankar och funderingar..

Sen kan jag ocksålägga till att jag många gånger undrat över vissa övernaturliga egenskaper, såsom böner, förmågor och runor. Dvärgrunan som låter en få en komplett smedja är ett bra exempel. Hur går det till i praktiken när det bara ploppar upp en komplett smedja, med rinnande vatten och allt, bara så där? Känns det verkligen Trudvangskt att det bara ploppar upp ur tomma intet?

Kan inte låta bli. En sista påpekning:
Jordtmalen sägs i JB ha storlek 60. Fortsätter man på STO-tabellen innebär det en vikt på ungefär 300kg om jag inte höftar helt fel. Med tanke på bilden, är det inte ganska lite? Tänker på djur som hästar, flodhästar och liknande som kan väga ett eller flera ton..

Och nej, det här var inte bra formulerat. Hav misskund.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Smedjan ...

»Thulen stod knäböjd med huvudet sänkt, pannan stödd mot skaftet på den kraftiga hammare han höll i händerna. Under djup koncentration frammanade han runans kraft.

Plötsligt började jorden skälva. En rämna uppenbarade sig i gläntans mitt. Ur denna rämna sköt tre enorma flata klipphällar upp som en kil och tryckte undan jorden som kom att bilda en låg vall runt hällarna.

När marken slutat skälva och all jord lagt sig till vila kunde man se att klipphällarna lutade sig mot varandra så att de bildade ett slags jättelikt vindskydd, öppet på en sida. Från mörkret mellan hällarna syntes nu ett varmt sken, som glöden från en ässja, och hördes ljudet av porlande vatten.«

Eller nåt.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Om du tycker att en legendarisk krigsman ska ha en sannolik chans att spöa skiten ur åtminstone två mediokra krigare så pröva reglerna om avancerad dynamisk stridskapacitet ADSK som finns att ladda hem på Rustningskammaren.

Storleken är ett ständigt problem i DOD-systemet då det verkar som om tanken är att STO över 18 höjs exponentiellt. Problemet är att reglerna inte tar hänsyn till det.
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Angående den legendariske krigaren, jag tror inte att han är legendarisk just av den anledningen att han har FV 18 i en vapenteknik, jag ser det hellre som att hans användande av sina stridstekniker under hans stora hjältedåd är det som har gett honom FV 18, men det är också samma sak som har gett honom hans berömdhet, du säger att skillnaden är väldigt liten om man bara ger "hjälten" FV 18, jämfört med 12, men varför skulle man bara ge honom FV 18, han lär tåla ungefär dubbelt så mycket, ha mycket bättre rustning, säkerligen ett eller flera magiska föremål till sin hjälp, eller varför inte ett antal mycket mäktiga vänner som kan hjälpa honom.

Angående fysiken så är den vad jag vet mest viktig för att man inte skall bli utmattad, angående hur mycket man tål rent realistiskt sett är det ganska skit samma hur fysisk du är, eventuellt att du tål mer smärta, men det har också att göra med ens psyke, men som sagt, du skulle kunna hitta på någon regel för utmattning, så att de med högre fys klarar sig bättre i slutet på striderna och därför kan agera relativt defensivt tills dess deras motståndare är utmattade.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Till att börja med så är jag medveten om dom andra påföljder det borde få att vara legendarisk, såsom allierade, föremål, etc, men jag tycker att det borde skilja även utan dom andra fördelarna. Kan dra paraleller till t ex Wheel Of Time med sina hägersmyckade svärd. En typisk sådan grej som skulle kunna representera ett FV 18. Och om du ser på FV 18 i t ex bönder och liknande så skiljer det en jävla massa bara där, även utan föremål och allierade..

Jag säger bara att det krävs mer. Som sagt, jag kör visserligen husregler, men det är intressant att höra andras åsikter.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Problemet ligger väl i att vapenfärdigheterna som ger SK inte är på samma skala som till exempel Grisodla eller Kasta spells. Vet inte vad det gör för balansen, men att ge dubbelt så mycket SK som FV eller att sänka kostnaden för de mest krigiska yrkena (de flesta har ju iallafall en vapenfärdighet bland sina yrkesfärdigheter) vore kanske mer realistiskt.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Men om man bara sänker kostnaden för vapenfärdigheterna för krigaryrken och liknande blir det obalans jämfört med andra färdigheter. Då är inte FV 18 i Bönekonst och FV 18 i Vapenteknik jämförbart längre..
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Men det är det ju inte nu heller? FV 18 i en vapenfärdighet ger dig typ två attacker med 10 var och en parering med 10. Det är inte så jäkla mycket. FV 18 i bönekonst ger dig nio böner hela vägen upp till Legend, med SPI chans att lyckas.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Vilket ju var problemet från första början. :gremsmile: Men om jag sänker Vapenteknikens kostnad blir de jämförbara vid samma antal FP, men inte FV..
 
Top