RECENSION Travellers on a Red Road

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,239
Spel: Travellers on a Red Road
Av: Lukas Sjöström
År: 2019

Spelet beskriver sig själv som varandes ”Flintlocks and sorcery” och är på många sätt klassisk fantasy i en ovanlig kultur. Kalaga, regionen där spelet äger rum, har musköter, tryckpressar och tidig naturvetenskap men en kultur inspirerad av nordamerikansk urbefolkning och sibiriska stammar. Ett av de tydligaste sätten detta märks i spelet omedelbart är att det finns tre kön i världen och att man få chansen att välja detta redan under karaktärsskapandet. Oh, och att man rider på supercoola kameldjur (som finns på bild)!

Systemet använder olika tärningsstorlekar (d4-d12) för att markera hur bra karaktärer är på saker. Det är väldigt likt Savage Worlds men med lite mer nyanser kring hur resultat genereras. Det är snabbt och pulpigt. Karaktärsskapandet är upplagt så att karaktärerna vävs in i världen medan man skapar dem, en process som tar en del tid och kräver en hel del läsande av alla spelarna men som ser till att varje karaktär är fast förankrad i världen när man börjar spela. Man går till exempel igenom alla de olika möjliga hemlanden och bakgrunderna vilka ger flera bonusar. Flera av dessa är fulla med flavour. ”Bastard” bakgrunden ger till exempel: ”Influence [Flattery] or Melee [Unarmed]” vilket omedelbart säger saker om karaktären beroende på vad du väljer.

Mekaniken med ”Urge” där karaktärens värsta sidor kryper fram under massiv press men kan yttra sig på flera olika sätt är kul. Vissa karaktärer fegar ut, vissa karaktärer blir mer fanatiska och vissa blir hämndlystna as fuck.

Det finns inte en massa bilder men de som finns är snygga och gör ett stort arbete i att levandegöra kulturen. Det finns en massa icke-sexualiserat naket också om det är en grej du gillar.

Det finns en spänning i spelet mellan att å ena sidan är det här ett spel om att spela i en väldigt specifik kultur och utforska den och å andra sidan är det ett snabbt och blodigt spel om att skjuta fuckers i huvudet där, om du har otur, själv blir du permanent uppfuckad. Uppfucking kommer både i fruktansvärda fysiska skador och brutala mentala trauman. Spelet gör det tydligt att spelarkaraktärerna är normbrytare och outsiders, något som den här dualiteten lyfter fram väldigt väl. Strid är farligt! Varför är ditt jobb att hålla på med det? Var försiktigt med skjutandet eller var beredd på konsekvenserna av att inte vara det. Konsekvenser som kommer kännas mer eftersom din karaktär är en levande del av spelvärlden… Samtidigt som striderna är snabba och kul! Spelet pekar på att du inte bör designa strider som spelarna måste ta sig igenom och att om spelarna vill slåss mycket bör man ha en kampanj struktur för att ta in tillfälliga karaktärer medan huvudkaraktärerna läker. Det här är lite ett problem som man hade kunnat komma runt om karaktärerna inte tog så lång tid på sig att läka, det finns magi i världen liksom!

Det finns en stor mängd regler för resor, att leva mellan äventyren och liknande. De känns tyvärr mest som att de är där för realism och inte för att skapa kul spel. Det kan hända en massa jobbiga saker som jag har svårt att se är annat än jobbigt i spel. Som att en karaktär blir värvad till tvångsarbete tex. Man kan också förlora förmågor och bli sämre. Det är ärligt talat som en hel modul av gammaldags culture gaming regler fastklistrade på det här snabba men gritty spelet om att äventyra runt och skjuta folk.

Magi kommer i smakerna säker men svag folkmagi och WFRP livsfarlig men mäktig riktig magi. Det är ganska komplext och fullt med flavour, något som får det att kännas mystiskt och som att det är på en annan våglängd än andra handlingar. Att skjuta någon är ändå sjukt rättfram men att trolla är ett projekt involverande lite friformande eller risk och tabeller.

Jag har svårt att få koll på exakt vad man ska göra i spelet även efter att ha läst intro äventyret och spelledar råden. Spelet är många saker men framför allt är det ett tungt culture gaming spel som kräver att alla spelarna läser på och lutar sig in för att få fram vad världen vill vara. Men det går rakt emot att det här är ”and sorcery” som antyder snabbt och vilt äventyrande efter skatter. Med bara kärnan hade det här varit snabbt och brutalt kul utan krusidull med en intressant värld i bakgrunden, men med de övriga reglerna kring culture gaming och realism som fokus blir det något annat.

Gillar du culture gaming men vill ha ett snabbt och roligt system i grunden är det här spelet för dig.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,239
Äventyr: The Errant Heir
Av: Lukas Sjöström
År: 2019

The Errant Heir är introäventyret som följer med i grundboken och det är ett bra sådant! Det är en fantastiskt kul blandning av olika spelelement. Så:

-Spelarkaraktärerna hyrs in för att rädda sonen till en adelsfamilj som försvunnit när han är ute och jagar. Förutom att de tycker om sin son är det dålig timing för han ska snart gifta sig med dottern från en annan adelsfamilj som ett sätt att alliera de båda familjerna med varandra så att de kan dominera regionen. En tredje adelsfamilj misstänks ha kunnat kidnappa honom för att stoppa bröllopet.

-Kvinnan han ska gifta sig med vill INTE gifta sig med honom för han är en oansvarig snubbe som ligger runt och bara vill jaga. Hon erbjuder en större belöning om man hittar (eller förfalskar) bevis på att han legat med någon annan att bröllopet stoppas något som kommer destabilisera hela regionen. Efter att man räddat honom finns det stora chanser att få honom och en likasinnad tjej från familj 3 att ligga ihop.

-Man åker till skogen där han jagat som är fylld med NPC:er och faror. För att få folk att prata måste man engagera sig med gästfrihets och gåvokulturen som är viktig i världen.

-Man upptäcker att killen man letar efter blivit förförd av skogens mäktiga minkande efter att hon antagit formen av en sexig kvinna. Mink har sedan tröttnat på honom och förvandlat honom till en loppa i sin päls. Karaktärerna kan lösa det här på tre sätt: 1: De kan andevandra in i Minks päls och försöka rädda honom! 2: De kan få Mink att förvandla alla lopporna i sin päls till ”fleapel”, alltså nakna galna människor med loppors sinnen som löper amok i skogen fast zombie style. 3: Man kan idiotiskt försöka slå ihjäl Mink vilket kommer leda till att Mink dödar minst en spelarkaraktär för hon är livsfarlig.

Så vi har en klassik quest, vi har politiska fulspel, vi har interpersonligt drama, vi har cultur gaming, vi har psykadeliskt dealande med den coola andevärlden och vi har till och med lite body horror. Det är liksom inte en spelstil men flera olika ihopvävda i ett scenario vilket fungerar riktigt bra.

5 av 5
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,239
Expansion: Expanded Starting Equipment
Av: Lukas Sjöström
År: 2019

I ToaRR avgörs ens grundläggande startutrustning av en karaktärs hemland och sedan köper man ytterligare utrustning med sina startpengar. De föremålen man börjar med i grundboken är ganska trevliga men är också ganska grundläggande. Inget är för konstigt även om det ger lite flavour till hemlanden.

Den här fyrsidiga expansionen är var all the crazy awesome är! Här finns listor för de olika hemlanden som ger annorlunda, färgstark och rent ut sagt galna utrustningsalternativ. Många av föremålen här förmedlar kultur eller antyder lore på det där sättet föremål i Dark Souls gör det. Andra får en bara att tänka på handlingar och uppdrag som annars inte hade slagit en. Till exempel:

Eelskin diving suit: Made to be worn by a greased-up person and sewn in very good at protecting against cold water.


Ja, vi ska ha det bästa undervattens äventyret! Dykarklocka ner till botten och sedan deala med undervattensmonster!

Eller, vad sägs om den här:

Camir foal: Of famous peerage, will be a fine steed when adult.

Du har nu ett känsligt djur med dig som också är en massiv investering! Kan ni hålla det vid liv under era äventyr.


Sedan är några bara awesome!

Miner’s helmet with headlight (Armour 1)

Pelican decoy hat with breathing tube



Och några är bara weird!

Folding miniature altar

Süan hound turtle: An ugly-cute relative of the snapping turtle, long-legged and good at begging for food, fashionable pet

Jar of fire ants



Det är verkligen bara ett super coolt litet tillägg som du absolut ska använda om du spelar ToaRR!


Du kan ladda ner den här expansionen gratis härifrån: https://travellersonaredroad.com/wp-content/uploads/2019/12/Expanded-Starting-Equipment.pdf
 

Svarte Faraonen

Champion
Joined
12 Oct 2000
Messages
9,295
Location
Värnhem, Malmö
Det finns en stor mängd regler för resor, att leva mellan äventyren och liknande. De känns tyvärr mest som att de är där för realism och inte för att skapa kul spel. Det kan hända en massa jobbiga saker som jag har svårt att se är annat än jobbigt i spel. Som att en karaktär blir värvad till tvångsarbete tex. Man kan också förlora förmågor och bli sämre. Det är ärligt talat som en hel modul av gammaldags culture gaming regler fastklistrade på det här snabba men gritty spelet om att äventyra runt och skjuta folk.
Tack för den fina recensionen! Jag har inget emot denna bedömning, men vill dock i korthet poängtera att den framför allt är inspirerad av två saker: Lean Times in Lankhmar (där Fafhrd och Grey Mouser har lagt ner äventyrandet, varpå Fafhrd blivit religiös och Mouser blivit en småtjock indrivare -- de kommer över det) och biten i Avatar: the Last Airbender där två av antagonisterna tillfälligt ger upp jakten på huvudpersonen och slår sig ned för att driva tehus. Det är den sortens downtime jag ofta velat ha med i en kampanj, men inte riktigt fått till. Vet inte om jag lyckas här heller.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
2,467
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag blev sugen på att testa att vara SL i spelet tack vare recensionen. Har alltid älskat culture-gaming med dödliga stridsregler, finns en anledning till att jag än idag tycker EON 3 reglerna är de bästa någonsin. Så jag kommer definitivt köpa spelet för de rekommenderade priset på Drivethrurpg så fort jag har tid att läsa annat material än sådant som passar till min nuvarande sic-fi kampanj.

Några frågor bara, hur väl beskrivs världen, länderna, adelshusen etc?
Är alla länder och folkslag inspirerade av urbefolkning från Sibirien och Amerika?
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,239
Jag blev sugen på att testa att vara SL i spelet tack vare recensionen. Har alltid älskat culture-gaming med dödliga stridsregler, finns en anledning till att jag än idag tycker EON 3 reglerna är de bästa någonsin. Så jag kommer definitivt köpa spelet för de rekommenderade priset på Drivethrurpg så fort jag har tid att läsa annat material än sådant som passar till min nuvarande sic-fi kampanj.

Några frågor bara, hur väl beskrivs världen, länderna, adelshusen etc?
Är alla länder och folkslag inspirerade av urbefolkning från Sibirien och Amerika?
Det är mycket detaljer om länder, religioner och organisationer, just specifika adelshus beskrivs inte så mycket men adeln fungerar fungerar och hur de passar in i samhället får vi mycket detaljer om.

Jag har väldigt lite koll på Sibirien och dålig koll på förkolonial Amerika måste jag erkänna. Men det verkar som att alla folkslagen är det. Det är ganska stora skillnader mellan de olika folkslagen dock, Nuwar Gawatl är onda trollkarlar, svarta spökskepp och drakar vägg till vägg, Simeragala är ett teokratiskt öparadis som dyrkar en weird havsgudinna och Tuigar är inte-samer.
 

Nässe

Swashbuckler
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,268
Location
Malmö
Jag gillade verkligen Travelles när jag läste det men sen när jag skulle testa intro-äventyret fick jag kalla fötter och det blev inte av. Jag tycker att God45 verkligen träffar mitt i prick i sin recension. För det som gör Travellers intressant är också det som gör det utmanande att spela. Jag tror verkligen Travellers skulle tjäna på att ha ett par pdf-äventyr man kan ladda ner för att ge en bättre och bredare bild av hur det kan spelas. Blir supersugen när jag bläddrar i det nu. Tänker Vindsjäl möter Eon.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
3,715
Location
Helsingborg
När jag läser igenom regelboken och introäventyret så känner jag instinktivt att jag vill köra den som crypto-sci-fi.
Dvs, det är fantasy, men i bakgrunden så finns en science fiction värld. En koloni av människor som hade nog av att bli behandlade som andra klassens medborgare och sökte nya världar. En koloni som för länge sedan blev avskärd ifrån resten av mänskligheten innan den han etablera sin egen infrastruktur och istället fallit tillbaka på teknologi de kunde tillverka själva.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,239
När jag läser igenom regelboken och introäventyret så känner jag instinktivt att jag vill köra den som crypto-sci-fi.
Dvs, det är fantasy, men i bakgrunden så finns en science fiction värld. En koloni av människor som hade nog av att bli behandlade som andra klassens medborgare och sökte nya världar. En koloni som för länge sedan blev avskärd ifrån resten av mänskligheten innan den han etablera sin egen infrastruktur och istället fallit tillbaka på teknologi de kunde tillverka själva.
Det här hade varit en sjukt cool take på världen!
 

Svarte Faraonen

Champion
Joined
12 Oct 2000
Messages
9,295
Location
Värnhem, Malmö
När jag läser igenom regelboken och introäventyret så känner jag instinktivt att jag vill köra den som crypto-sci-fi.
Dvs, det är fantasy, men i bakgrunden så finns en science fiction värld. En koloni av människor som hade nog av att bli behandlade som andra klassens medborgare och sökte nya världar. En koloni som för länge sedan blev avskärd ifrån resten av mänskligheten innan den han etablera sin egen infrastruktur och istället fallit tillbaka på teknologi de kunde tillverka själva.
Det är öppet för att det är på det viset. Den onaturligt stora månen med sina skogar kan mycket väl vara terraformad, resarna skulle kunna ha rätt i sitt hävdande av att de är en forntida högkultur, etc.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
2,467
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är öppet för att det är på det viset. Den onaturligt stora månen med sina skogar kan mycket väl vara terraformad, resarna skulle kunna ha rätt i sitt hävdande av att de är en forntida högkultur, etc.
Jag är nu övertygad och kommer att köra en kampanj i spelet. Det får dock ske när min nuvarande kampanj är klar eller tar en paus och jag lovar att ge en recension på hur kampanjen gick och vad jag och min spelgrupp tyckte om regler, världsbygge etc!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,073
Location
Umeå
ToaRR är ett av de mest spännande fantasyrollspelen från Sverige på lång tid (tillsammans med Ödesväktarna). När jag provade att spelleda introäventyret var det ingen av mina spelare som tyckte att det kändes otillgängligt eller svårt. Jag tror att det till stor del beror på att spelets metod för rollpersonsskapande ger spelarna så mycket att utgå från. Att rollpersonerna är kringdrivande outsiders gör också att de inte blir lika involverade i lokala sedvänjor, relationer och institutioner (eller inte mer än vad spelgruppen tycker känns kul i alla fall).

De Jomon-inspirerade varelserna som kan stråla ned från Månen är också ett väldigt kul inslag!
 
Last edited:
Top