Nekromanti Travellers olika utgåvor

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag har inte fått grepp om de olika utgåvorna av Traveller. Ni som läst och/eller spelat, vilka utgåvor är bra eller mindre bra och varför?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Disclaimer: jag har aldrig själv spelat Traveller.

Av vad jag har hört så är ursprungsutgåvan både kultförklarad och älskad. Den är ökänd för att rollpersonen kan dö under skapandeprocessen.

Framför allt brukar dock folk höja den licensierade version som gavs ut av Mongoose till skyarna, och man brukar avråda från den nya Traveller 5.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,117
Location
Göteborg
Classic Traveller är ett fungerande system. Mongoose-versionen är en lätt uppdaterad version av den - åtminstone första upplagan, den rätt så färska andra upplagan har jag inte tittat på än.

T5 är helt ospelbar om du inte är matematiker och vill tillbringa en massa tid på forum och med egna funderingar för att sy ihop dåligt förklarade system.

Jag har ett vagt minne av att ha spelat MegaTraveller en gång, och det var ganska likt Classic fast något mer mallat och uppstyrt.

Ingen erfarenhet av övriga versioner.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Klassiska Game Designers Workshop (GDW) ger ut T5.

Jag har ett vagt minne av att reglerna för strid i ursprungliga Traveller var rätt hopplösa. Kan det stämma?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Traveller Versioner hittils:

Classic Traveller. Gavs ut i små nätta böcker. (LBB - Little Black Books), till att börja med så hade spelet ingen setting, man kunde med Scout expansionen själv göra egna system och "världar". Spelmotorn är enkel, 2d6 + skill, slå över eller lika med 8.

MegaTraveller - Är den jag nog är bäst inläst på, gavs ut i box med 1 player's book, en Referee's manual och en Encyklopedi med diverse information om Imperiet och dess historia. Spelmotorn bygger på Klassic Traveller, men man adderade tidsåtgång och lite mer varierade svårighetsgrader.

Traveller: the New Era - Använde samma system som andra utgåvan av Twillight 2000, och det kan man väl inte påstå vart så poppulärt blland alla Traveller fanatiker, men jag har också läst att systemet för att bygga egna fordon var bäst i denna utgåva. Regelmotorn använder en D100, slå lika med eller under färdighetsvärdet.

Marc Miller's Traveller - Räknas som den fjärde utgåvan, har inte hört så mycket bra om den. Har däremot aldrig tittat i den.

GURPS Traveller - Började som en setting bok till 3dje utgåvan till GURPS, gjordes även en till fjärde utgåvan, men den är baserad på Människans utfoskning av rymden. Den heter Interstellar Wars. Steve Jackson Games förnyade inte lisencen med Marc w Miller för något år sedan däremot.

Traveller 20 - En D20 version av Traveller. Har inte så bra koll hur bra den är.

Traveller Hero - Gavs ut till någon version av Hero System, har jag inte heller så bra koll på.

Traveller 5 - Är den senaste iterationen från Marc w Miller. Och är den version som skiljer sig mest från Classic traveller om man inte räkar med GURPS, Hero, The New Era och D20 versionen.

Mongoose Traveller - Den kom egentligen ut före Traveller 5, och blev ganska snabbt populär. Får för mig att även alla "grognards" gillade den. Regelmotorn är rätt så lik Classic traveller, och MegaTraveller. Mongoose gav även ut ett Babylon 5 rollspel med samma regel motor.

Mongoose Traveller 2nd Edition - Den senaste iterationen, rätt så likt sin föregångare, men den har många gånger bättre Illustrationer. Och man har valt att bryta ut "göra egna rymdskepp" systemet i en egen bok. Det kan göra att den är lite dyrare förståss.

Jag hakade på Traveller i slutet av den Klassiska eran, och blev såld på MegaTraveller. Det har länge varit det spel jag köpt och velat spela men aldrig kommit mig för. Har provat Mongoose Traveller, och kommer nog att spela Mongoose 2nd ed framöver. Det har även pratats om att de ska ge ut en version av 2300AD med Mongoose Travellers regelmotor.

/H
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,957
Location
Ludvika
Själva spelvärden skiljer sig också åt lite gran mellan de olika spelen. Grundtemat är galaktiska ipmerium som uppstår och förfaller (ungefär som i Asimovs Stiftelsen), och de olika versionerna kan utspela sig i lite olika skeenden i den cykeln.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
clarence redd;n221823 said:
Klassiska Game Designers Workshop (GDW) ger ut T5.

Jag har ett vagt minne av att reglerna för strid i ursprungliga Traveller var rätt hopplösa. Kan det stämma?
Det är Far Future Enterprises, Marc W Millers företag han startade efter att de lagt ned GDW.

Jag provade aldrig spela Classic Traveller, men jag har för mig att de skydd man hade på sig lades till svårihetsgraden att träffa på den tiden, det vill säga att man drog inte av skyddsvärdet från skadan som man gör i MT och frammåt.

/H
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Traveller har jag velat testa enda sedan jag spelade det tämligen sunkiga datorspelet Megatraveller: The Zhodani Conspiracy på Amigan.
back in the day.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Honken;n221838 said:
Jag provade aldrig spela Classic Traveller, men jag har för mig att de skydd man hade på sig lades till svårihetsgraden att träffa på den tiden, det vill säga att man drog inte av skyddsvärdet från skadan som man gör i MT och frammåt.

/H
Stridsreglerna i CT var så ruttna att när jag hade spellett mitt första äventyr i Gbg way back in 1978 så meddelade spelgruppen att jag var tvungen att hitta på något bättre innan de var beredda att spela igen. Well, till nästa helg så hade jag byggt ett sådant som hängde med tills jag flyttade till Lund 1982 och därmed lade ner kampanjen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Bolongo;n221808 said:
Classic Traveller är ett fungerande system. Mongoose-versionen är en lätt uppdaterad version av den - åtminstone första upplagan, den rätt så färska andra upplagan har jag inte tittat på än.
Mongoose Traveller har en genomtänkt systematisk regelmotor, till skillnad från CT vars stridssystem var uruselt och vars färdigheter ofta hade anknutna tabeller eller modifikationer utan enhetlig struktur.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Tack för alla svar. Låter som att Mongoose Traveller är det jag borde titta närmare på.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
luddwig;n222152 said:
Tack för alla svar. Låter som att Mongoose Traveller är det jag borde titta närmare på.
Den finns (eller iaf fanns) även i pocketformat. Vore ju schysst att få tag i.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
luddwig;n222152 said:
Tack för alla svar. Låter som att Mongoose Traveller är det jag borde titta närmare på.
Regelmotorn finns som en OGL SRD att tanka ner från nätet. Det är en välskriven text.
 
Top