Nekromanti Traveller...

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
I ett yrke där hälften av alla anställda kolar inom en fyraårsperiod behöver de verkligen ett fackförbund.

Äh, belters anställer man inte - de kidnappar man. Sen får de slita därute tills de råkar hitta det gamla bortglömda rymdskeppet som ligger och driver i asteroidbältets utkant...

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Dessutom en massa rabiata fans som gör sjukt bra grejor som det här
Jag klickade på länken: åååhh, jag vill åka med i det där Florian-skeppet. Tänk om vi hade haft sådana coola illos när jag var Traveller-spelledare 1978-82.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
På den tiden var väl Traveller känt för att knappt ha några illustrationer alls...
Sant. Grundboxen med tre böcker i A5-format hade en (1) illustration (på en man i rymddräkt). Det var nog först äventyren som började få enstaka bilder av IIRC bröderna Keith.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag klickade på länken: åååhh, jag vill åka med i det där Florian-skeppet. Tänk om vi hade haft sådana coola illos när jag var Traveller-spelledare 1978-82.
Japp, den var jäkligt läcker.

Enda mindre problemet jag har med det (och som jag har med mecha-spel) är att den är klassad som en 100-tonnare. Som en liten referens så är en stor lastbil (större än de som går på de svenska vägarna, men inte en monsterlastbil) upp till cirka 120 ton. En tank är uppemot 50 ton. Helt plötsligt känns skeppets skala väldigt konstig (för att inte snacka om en 70 tons husklampande mecha...).

Men som sagt, det är ett mindre problem.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
vilket osökt leder mig till Megatraveller...

Satt och bläddrade i det häromkvällen när jag la märke till att du Anders tackas i försättsbladet (eller vad det nu heter). Hur kommer det sig? Har du skrivit ngt för Traveller?

/Niles
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Hur kommer det sig? Har du skrivit ngt för Traveller?

Ska låta honom svara på det själv, men kände bara för att nämna en anekdot:
Den allra första gången jag hörde talas om Anders var nån gång vintern '83/84. Spelgänget hade en fikapaus under en session Traveller, och SL satt och skummade några nummer av Journal of the Traveller's Aid Society som han nyss hade fått hem. Bäst han satt och bläddrade hajade han plötsligt till och muttrade: "Anders Blixt..? Vafan, det låter ju som ett svenskt namn!"

--
Åke
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Enda mindre problemet jag har med det (och som jag har med mecha-spel) är att den är klassad som en 100-tonnare. Som en liten referens så är en stor lastbil (större än de som går på de svenska vägarna, men inte en monsterlastbil) upp till cirka 120 ton. En tank är uppemot 50 ton. Helt plötsligt känns skeppets skala väldigt konstig (för att inte snacka om en 70 tons husklampande mecha...).
Det är för att det är skillnad på ton och ton. :gremwink: Här syftar man på skeppets deplacement, inte vikten. Skeppet har alltså ett deplacement på 100 ton, där 1 ton = 14 kubikmeter.


/Rax
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Här syftar man på skeppets deplacement, inte vikten. Skeppet har alltså ett deplacement på 100 ton, där 1 ton = 14 kubikmeter."

...vilket låter lite weird - i all banmekanik så är det ju massa som är viktigt. Depplacement är ju liksom knas. "Hur mycket vacuum knuffar skeppet undan?"
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
...vilket låter lite weird - i all banmekanik så är det ju massa som är viktigt. Depplacement är ju liksom knas. "Hur mycket vacuum knuffar skeppet undan?"
Jupp, om man tvunget ska mäta deplacement så är det väl kubikmeter som är intressant, snarare än att relaterade det till densiteten på någon substans som det aldrig kommer att nedsänkas i.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Förtydligande

Well, jag byggde ju inte systemet, jag bara återger vad som står skrivet. :gremgrin:

För att förtydliga terminologin/tänkandet utan att anstränga min hjärna för mycket kan jag ju återge den aktuella textsnutten:

The first step in designing a space craft is to determine the size, shape, and special configuration of the hull. All other components will then be placed inside the hull or on its outside surface.
All hulls have a rate (or "tonnage") which is the displacement of the hull in tonnes of liquid hydrogen (the most common starship fuel). Therefore, a ship with a rate of 7 could hold 7 tonnes of liquid hydrogen (provided nothing else was put in the hull). Thus, Traveller use the term "ton" as a unit of volume where 1 ton equals 14 cubic meters of internal volume (also measured as 14 kiloliters).
/Rax
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
...vilket låter lite weird - i all banmekanik så är det ju massa som är viktigt.

Det är väl lite weird, men Traveller-skepp använder ju ändå inte newtonsk mekanik för att förflytta sig.
När de sedan skuttar in i jumpspace (vilket är den verkliga bränsleslukaren) fanns det ingen synlig relation till deplacementet i spelets barndom, men senare efterkonstruktioner har beskrivit ett hyperrymdssystem som arbetar genom ett kraftledande nät ingjutet i skeppets skrov - det gör om frågan till "hur mycket rymd flyttas bort från den vanliga rymden?", och då blir skeppets volym plötsligt klart mer relevant.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det är väl lite weird, men Traveller-skepp använder ju ändå inte newtonsk mekanik för att förflytta sig.
När de sedan skuttar in i jumpspace (vilket är den verkliga bränsleslukaren) fanns det ingen synlig relation till deplacementet i spelets barndom, men senare efterkonstruktioner har beskrivit ett hyperrymdssystem som arbetar genom ett kraftledande nät ingjutet i skeppets skrov - det gör om frågan till "hur mycket rymd flyttas bort från den vanliga rymden?", och då blir skeppets volym plötsligt klart mer relevant.
Iofs, men sedan har vi skuttet till en ganska krystad omräkning av volym till massa som är svårt att förklara.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Jag var en återkommande Traveller-skribent GDW:s tidningar Journal of Travellers' Aid Society och Challenge under 1980-talet. Bland annat skrev jag den första beskrivningen av den darrianska civilisationen.

Faktum är den första speltext jag fick betalt för handlade om Traveller. Det var några dollar från GDW. Där kan man väl säga att min karriär sköt iväg.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Kampanjer?

Ni som lirat Traveller, vilka äventyr har ni spelat? Har ni kört Stiftelsen-diplomati eller rymdkrig? Jag har bläddrat lite i Gurps-boken och blivit väldigt inspirerad...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kampanjer?

Ni som lirat Traveller, vilka äventyr har ni spelat? Har ni kört Stiftelsen-diplomati eller rymdkrig?

Allt möjligt - vi har kört deckaräventyr, intrigerat mot skumma företag och regimer, letat arkeologiska artefakter, kommandorädat mot (och med) rebeller och pirater, kört handel & business, zappat monster i rymddungeons... Traveller lånar sig lätt till lite av varje, så man kan köra ungefär vad man vill i det utan att gå utanför ramarna.

Det enda som jag inte gillar att göra i Traveller är rymdstrider mellan skepp; det är mer av matematiskt ubåtskrig än coola dogfights, och reparationerna kostar skjortan efteråt.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Kampanjer?

Jag håller med Rosen. Mitt Göteborgsspelgäng han med det mesta under de fyra år som kampanjen varade.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kampanjer?

Det enda som jag inte gillar att göra i Traveller är rymdstrider mellan skepp; det är mer av matematiskt ubåtskrig än coola dogfights, och reparationerna kostar skjortan efteråt.
Tja, med tanke på vad reparationerna efter en bilfight kostar så är jag inte ett dugg förvånad att det kostar multum att reparera ett rymdskepp.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Belters och Scouts, det var väl de som strök med oftast om jag inte missminner mig. I ett yrke där hälften av alla anställda kolar inom en fyraårsperiod behöver de verkligen ett fackförbund.
Vaddå fackförbund... Det hjälper väl inte när ens medlemmar ständigt dör. De hinner väl ändå inte vara med på två möten så det där med att organisera sig är väl lite meningslöst?

Undrar om man ska återanvända gamla medlemsnummer eller räkna upp efterhand som ny medlemmar ansluter sig? Det skulle ju vara en kul idé att låta en RP hitta en scout (som just denne spelar) med sitt medlemskort i fackföreningen och se att den personen har samma nummer som en själv - fast registrerad i förbundet 1 år tidigare... :gremlaugh:
 
Top