Nekromanti Trauma

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Hur påverkar Trauma kroppen?
jag menar, när dagarna gått, och alla smärta läkt, och alal blödning. Men karaktären bara har trauma kryss kvar? Hur känenr den då sig?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Regeln om smärtsamma skador

Det finns en frivillig regel som säger att antalet smärta aldrig kan vara lägre än antalet trauma. Detta innebär att man fortfarande har ont till kroppen är helt läkt, vilket verkar både klokt, självklart och trovärdigt.


/Naug, påpekar
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det verkar vara såpass befängt att det stämmer, ja. Jag skulle sagt att den läkte x antal trauma under en läkningsperiod (vanligtvis ett dygn) eller minskade tiden det tog för att läka.

/Joel - som inte tittat så noga på läkeörter
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
man kan ju bara använda det 1 gång per läkeperiod om jag minns rätt... så man kan nog tolka som att de snabbar upp läkeprocessen..
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Undantaget och smärtlindrande

Om man får en skada som ger lägra smärta än trauma kan man dock få gå och ha lika ont i flera dagar och antagligen börja tro att såret inte läker ordentlig eftersom smärtan inte kan läkas fören trauman sjunkit till samma nivå...

Om man tar smärtlindrade utan at trauman läker borde miskningen vara temporär tycker jag...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Undantaget och smärtlindrande

Om man får en skada som ger lägra smärta än trauma kan man dock få gå och ha lika ont i flera dagar och antagligen börja tro att såret inte läker ordentlig eftersom smärtan inte kan läkas fören trauman sjunkit till samma nivå...

Om man tar smärtlindrade utan at trauman läker borde miskningen vara temporär tycker jag...
Jo det verkar ju lämpligt. Smärtstillande "läker" ju inte smärtan egentligen, utan hindrar bara en från att känna av den. Smärtan finns kvar, men man känner inte den... liksom.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jo det verkar ju vettigt. "Läker ObXT6 poäng trauma under en läkeperiod" verkar ju vettigare än att den läker omedelbart. Man kanske borde modifiera den magiska effekten för att läka trauma på samma sätt, för att tona ner den lite grann?

/Joel
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Blöda utan sår?

Någonting som jag noterade senaste spelkvällen (just angående blödning och trauma) var att min karaktär kunde blöda utan att faktiskt ha några som helst skador:

Min karaktär fick ett djupt sår i knät (blev biten av en av häxans broilerhundar i "Sorgernas Brunn"), varpå han fick några futtiga poäng trauma, men började blöda ymnigt. Nu hände det sig så att han är extemporatör, och kan den biotropiska effekten som helar trauma (jag glömmer vad den heter hela tiden), så han använde den effekten, varpå det visade sig att all trauma försvann. Problemet var dock att han hade en blödningstakt på fem eller nåt liknande - vilket betydde att han fortfarande blödde, men frågan är: varifrån blödde han när han inte hade några (yttre eller inre) vävnadsskador?

Vi lade till en regel som sade att man slutar blöda när man inte längre har någon trauma, samt att den nekrotropiska effekten som orsakar blödning också ger en (1) poäng trauma.

Men gjorde vi fel här - kan man kanske blöda utan att ha några skador? Rimligtvis blir ju svaret nej, men vi kanske har missat något.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Blöda utan sår?

Vi lade till en regel som sade att man slutar blöda när man inte längre har någon trauma

Mycket bra, den ska vi använda oss av med.


samt att den nekrotropiska effekten som orsakar blödning också ger en (1) poäng trauma.

Njae, jag har jämt trott att den effekten enbart fungerar om offret redan har ett sår, elelr när det får ett sår. detta meför bara att den drabbade blöder ovanligt mycket ur sin skada som han redan har, eller som han precis får.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Trauma är ren vävnadsskada. Så länge du har trauma har du ett faktiskt sår.

Jag trodde att taruma satt mest i huvudet?
Hur nära dödensjälen befann sig, mer chock, och liknande.
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
man kan ha sår utan trauma

man kan väl böda utan att man har trauma?
jag tror inte att det menas att man måste ha trauma för att ha ett sår.
ett skrap sår kan blöda, men jag skulle inte precis kalla det trauma (förstörd vävnad). det är det iofs, men ett litet skrapsår (som mest gör ont och kanske ger en poäng smärta) borde inte ens ge så mycket som ett kryss trauma. (då kan man tänka att det inte heller ger så mycket som ett kryss blödning) -jag säger bara emot mig själv, här slutar jag (så får ni andra tänka på det!)


step one: find your cousin
step two: get the cousin in the canon
step three: find another cousin
(för den som spelat magic)
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Nakrotropisk blödning...

"att den nekrotropiska effekten som orsakar blödning också ger en (1) poäng trauma"

Jag vill dra mig till minnes att det står i beskrivningen av "de tusen blödande såren" eller vad den nu heter, att "om offret inte har några sår, så blöder denne genom munnen och näsan", eller liknande. Alltså, man har helt enkelt en inre blöding... jag tycker det verkar möjligt att man kan blöda inifrån utan att ha några skador, dessutom så är det ju så att den nekrotropiska blödningen "sliter ur" blod från personen, iaf såvitt jag tolkat det...

Hoppas mina åsikter och tolkningar är till hjälp...

/Yvian, som inte hade något bättre för sig...

Edit: Jag ser det ungefär som att nekrotropisk blöding är som att sticka in ett rör i en blodåder: du blöder ur röret, men kroppen läker runt det, så man inte har några vävnadsskador, men blodet lämnar ändå kroppen...
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Re: Blöda utan sår?

Nja, jag gillar nog inte den regeln. Den enda gången det kan hända är om man helar på magisk väg, och då känns det som att man utnyttjar systemet för att göra Hela Trauma till en mycket bättre effekt/besvärjelse. Det som oftast hotar mina spelare till livet är just blödningstakt, och om man kör med den modifikationen kan man ju stoppa en artärblödning i hjärtat med blödningtakt på 200 med en hela trauma på 3 filament. Luktar lite "powergaming", men det är bara vad jag tycker.

Funs1 - SL, skoningslös sådan :gremtongue:
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
Re: Undantaget och smärtlindrande

du menar inte lägre trauma än smärta?
nåja, man måste väl kunna ha en smärta utan en trauma?

det var ju så här:
smärta kan inte läkas förän trauman kommer till samma nivå (man har alltså ont under hela tiden det finns ett sår)

men man kan fortfarande ha en smärta utan trauma ("förän trauman kommer till samma nivå") så du menar att om en skada ger T+2, S+36, B+0 (resultat öra på krosstabellen skadeverkan 50+) så kommer det efter två dagar (normal aktivitet) att vara 12 smärta kvar!!!!!(och dom går inte att få bort säger du?!)
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Undantaget och smärtlindrande

Hos oss kan man läka smärta ner till hälften av trauma.

Har du 15 i trauma kan du minst ha 7 i smärta.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Blöda utan sår?

Man kan ju ha inre blödningar och/eller blöda rätt rejält från skråmor som inte ger någon egentlig trauma-skada. Det vet alla armcuttare, tro mig.

...fast då infinner sig ju genast frågan om hur mycket en poäng trauma är? Ett halvdjupt rakbladssår eller ett hyfsat blåmärke, vågar jag höfta fram. Eller är _allt_ annat än mikroskopiska skador på kroppen trauma? Tja...jag tycker inte det känns så viktigt att ha en exakt uppfattning, egentligen...det grundläggande är att allt under en extraskada är skråmor eller mindre sår, och det räcker gott för mig.

- Ymir, spekulerar
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Undantaget och smärtlindrande

men man kan fortfarande ha en smärta utan trauma ("förän trauman kommer till samma nivå") så du menar att om en skada ger T+2, S+36, B+0 (resultat öra på krosstabellen skadeverkan 50+) så kommer det efter två dagar (normal aktivitet) att vara 12 smärta kvar!!!!!(och dom går inte att få bort säger du?!)
Jodå, de försvinner i normal takt.

Det här är vad jag föreslog ang smärtlindrande medel:

Antag att du har 24 poäng smärta. Du får ett smärtstillande medel som läker Ob2T6 poäng smärta under fyra timmar. Slaget blir 10.
Under nästa fyra timmar kommer du att ha 14 poäng smärta, för att gå tillbaks upp 20 när medlet slutar verka (4 poäng hann gå över under de 4 timmarna.)

På så sätt kan man temporärt få ned smärtpoängen under traumapoängen.

/Joel - som tycker det bör tilläggas att man borde vara lite försiktig med hur mycket smärtstillande man tar, och hur ofta man tar det.
 
Top